این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۲، شماره ۱۱۹، صفحات ۳۹۳-۴۱۲

عنوان فارسی تحلیل ارتباط فضایی کاربری اراضی با حمل‌ونقل پایدار شهری (مطالعه موردی: مناطق شهری ارومیه)
چکیده فارسی مقاله امروزه حمل‌ونقل با کلیه جنبه‌های زندگی شهری در ارتباط هست. بنابراین برای نیل به اهداف توسعه پایدار شهری بایستی رابطه حمل‌ونقل و کاربری اراضی شهری به‌موازات هم موردبررسی قرار گیرد. مکان گزینی نامناسب کاربری‌های شهری ازجمله کاربری‌های خدماتی، تجاری واداری، تجاری پر تقاضا تأثیرات نامطلوبی در ترافیک و حمل‌ونقل شهری به همراه خواهد داشت. این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی موضوع تأثیر کاربری اراضی و حمل‌ونقل شهری با رویکرد پایدار را در مناطق شهری ارومیه موردبررسی قرار داده است. داده‌های موردنیاز از طریق اسنادی و کتابخانه‌ای جمع‌آوری‌شده است. بررسی شاخص‌های مهمی همچون نسبت کاربری‌های خالص به ناخالص، حجم خودروها، سفرهای تولیدشده توسط کاربری‌های عمومی مستقر در مناطق و معیارهای آلودگی نشان می‌دهد که رابطه نامناسبی بین کاربری اراضی و حمل‌ونقل شهری وجود داشته و برخی از مناطق با تمرکز و تراکم شدید کاربری‌های جاذب سفر روبرو هستند. بطوریکه منطقه چهار شهری با مساحت کمتر از سایر مناطق از کاربری خالص بیشتر و ناخالص کمتری برخوردار بوده و به‌تبع آن سفرهای درون‌شهری به مقصد این منطقه، حجم خودرو و میزان مصرف بنزین نسبت به مساحت آن بیشتر از سایر مناطق هستند. بر این اساس ترافیک و ازدحام خودرو در این منطقه نسبت به سایر مناطق بیشتر است. ضرورت دارد با برنامه‌ریزی مناسب و با در نظر گرفتن مقررات منطقه بندی و انتقال کاربری شلوغ و پرترافیک به مناطق دیگر زمینه ایجاد تعادل در استقرار کاربری‌ها و تحقق حمل‌ونقل پایدار شهری فراهم شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارومیه،تحلیل،حمل‌ونقل پایدار شهری،کاربری اراضی،

عنوان انگلیسی Analysis of the Spatial Relationship between Land Use and Sustainable Urban Transportation (Case Study: Zones of Urmia City)
چکیده انگلیسی مقاله Today transportation is associated with all aspects of urban life. for achieve the objectives of sustainable urban development the relationship between transport and urban land use should be studied in parallel with each other. Unsuitable locating of urban land uses service commercial and administrative and high demand commercial land uses have undesirable effects on traffic and urban transportation.This research has investigated the impact of urban land use and transport in Urmia using descriptive and analytical method. The required data have been collected using library and documentary method and some of the data have been collected using the field study.Reviewing important indices such as the ratio of net land use to gross, the number of vehicles, trips generated by public land uses in the regions and pollution criteria show that there is a unsuitable relationship between urban land use and transportation and some regions face strong concentration and density of trip attracting land uses. So that, region 4 with area less than the other areas has more net land use and less gross one. Consequently, interurban trips to this region, the number of automobiles, the amount of gasoline consumption compared to its area are more than the other areas. Accordingly,traffic and vehicle congestion in this area is more than the other regions.It is essential that with appropriate planning and zoning regulations and transforming busy and high traffic land use to other areas, the background of creating balance in the establishment of land use and achievement of sustainable urban transport is provided.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارومیه,تحلیل,حمل‌ونقل پایدار شهری,کاربری اراضی

نویسندگان مقاله هوشنگ سرور |
دانشیار، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران

رضا فرناد |
دانشجوی دکتری، گروه شهرسازی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_171257_5c69842b1e2e67c7f7b4a58c067f0f16.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات