این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۲، شماره ۱۱۹، صفحات ۴۱۳-۴۳۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیر ناهمواریها بر میزان راحتی سرنشینان وسیله نقلیه با استفاده از شاخص IRI
چکیده فارسی مقاله
درصورتیکه بتوان معیاری برای ارزیابی وضعیت پیدا نمود، میتوان حالت بحرانی معیار را پیدا نموده و در صورت رسیدن به حالت بحرانی، وضعیت راه را غیر ایمن و یا نیاز به بهسازی و بهبود دانست. در این تحقیق، پاسخ دینامیکی وسیله نقلیه در حین حرکت روی جادههایی با شکلهای ناهمواری متفاوت اما با 10IRI= که جاده در حالت آسیب دیده قرار می گیرد و یکی از حالت های بحرانی IRI است، توسط نرمافزار شبیهسازیشده است. علاوه بر بررسی پاسخ دینامیکی محور جلو وسیله نقلیه (به دلیل اعمال نیروی بیشتر بر محور جلو) بر روی پارامترهای رایج مانند: شتاب قائم، حداکثر شتاب قائم و ریشه میانگین شتاب قائم، بررسی انجام شده تا مشخص گردد که در یک ناهمواری متقارن، آیا بازهم یک پاسخ دینامیکی برای چرخ چپ و راست به وجود میآید یا خیر. اگر بتوان رابطه مشخصی میان ناهمواریهایی که با استفاده از تعریف شاخص IRI در سطح راه ایجاد شدهاند و شکل ناهمواریها (طول و دامنه موج) ارتباط برقرار نمود میتوان اولویتبندی ناهمواریهای دارای طول موج بحرانی (بیشترین ایجاد ناراحتی بر آسایش سرنشینان) و برنامهریزی بهتری را انجام داد. نتایج نشان میدهد که در دامنه موجهای بیشتر بیشترین مقادیر شتاب قائم وارد بهوسیله نقلیه در سرعتهای بالا و در دامنه موجهای پایینتر در سرعتهای کم اتفاق میافتد. در ناهمواری از نوع سهمی مقادیر بیشینه شتاب برای دامنه موجهای (m)1/0، (m)05/0، (m)01/0، (m)005/0، در سرعتهای بالای (km/h)60 اتفاق میافتد. در حالی مقادیر شتاب قائم برای دامنه موجهای (m)0025/0، (m)0015/0 و (m)001/0 در سرعتهای کمتر از (km/h)40 اتفاق میافتد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ناهمواری،شاخص IRI،موج سینوسی،ایمنی،راحتی سرنشینان،
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Wavy Roughness on the Comfort of Vehicle Passengers Using IRI Index
چکیده انگلیسی مقاله
Estimating the safety and comfort of the occupants of a road-using vehicle is one of the most important issues facing researchers in the field of road and road safety. Road safety is examined in different branches. One of the most important parts of road safety assessment and maintenance management is the assessment and monitoring of road surface failures. The Road Roughness Index (IRI) is used for this purpose. . In order to evaluate the path of the road, in addition to evaluating the geometric design, it is also necessary to evaluate the geometry of the faults. If a criterion can be found to assess the situation, the critical state of the criterion can be found and if it reaches a critical state, the road condition can be considered unsafe or in need of improvement. In this research, the dynamic response of the vehicle while moving on roads with different rough shapes but with the same IRI (the case where the two-wheel IRI of the vehicle is equal to 10) is simulated by the software. In addition to examining the dynamic response of the front axle of the vehicle (due to the application of more force on the front axle) on common parameters such as: vertical acceleration, maximum vertical acceleration and the minimum root of vertical acceleration, to determine whether in a symmetrical roughness, again a response Is there dynamics for the left and right wheels? If a clear relationship can be established between the roughness created by the definition of the IRI index at the road surface and the shape of the roughness (wavelength and amplitude), it is possible to prioritize the breakdowns with critical wavelengths (most inconvenient). The results show that by further examination of the vertical acceleration at different speeds, it can be seen that in the amplitude of longer waves, the highest values of vertical acceleration entered by the vehicle at speed. High speeds occur and also maximum vertical acceleration values occur at lower wavelengths at lower speeds. For example, in parabolic failure, the maximum acceleration values for the wave amplitudes of 0.1(m), 0.05(m), 0.01(m), 0.005(m) occur at speeds above 60 km / h. Vertical acceleration values for wave amplitudes of 0.0025, 0.0015 and 0.001 occur at speeds of less than 40 km / h. At a speed of nearly 80 km / h, the value of the vertical acceleration of sinusoidal roughness (according to IRI) shows a significant difference of about 0.2 m / s relative to the parabolic.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ناهمواری,شاخص IRI,موج سینوسی,ایمنی,راحتی سرنشینان
نویسندگان مقاله
فرشاد جواهری نیکو |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
علیرضا سرکار |
استادیار، دانشکده عمران، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_186022_ab8fe6b06f846ee94fc65e1a32f0c0f2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات