این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۲، شماره ۱۱۹، صفحات ۴۸۷-۵۰۶

عنوان فارسی اصول راهبردی مواجهه با مسئله ترافیک به مثابه مشکل بدصورت بندی سیاستی
چکیده فارسی مقاله مدیریت ترافیک، مدیریتی پیچیده، چندبعدی و دارای گستره‌ای بین‌المللی می‌باشد که پیچیدگی خاص به لحاظ ماهوی، آن را از سایر مدیریت­ها متمایز کرده است. همین امر باعث شده است که انجام فعالیت­های علمی، آموزشی و پژوهشی، دیگر به شکل سنتی و آنچنان که درگذشته فقط با دخالت یک رشته، انجام می­شد، فاقد کارایی باشد؛ پژوهش حاضر با هدف بررسی اصول راهبردی مواجهه با مسئله ترافیک به مثابه مشکل بدصورت بندی سیاستی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش آمیخته تلفیقی از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی، اساتید دانشکده فرماندهی­وستاد دانشگاه جامع علوم انتظامی امین و دانشکده راهور دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی (ع) و در بخش­کمی مدیران ارشد ستادی پلیس راهور فراجا، مدیران و رؤسای مناطق راهور تهران بودند. نمونه­گیری در بخش کیفی به روش هدفمند مبتنی بر معیار و در بخش­کمی به روش نمونه­گیری تصادفی ساده برابر جدول مورگان به تعداد 92 نفر بود. برای تحلیل داده­های گردآوری شده­ در بخش کیفی تحقیق از تحلیل تم توسط نرم­افزار MAXQDA2020 و در بخش­کمی از تحلیل عاملی تأییدی جهت اعتبارسنجی مدل بدست آمده در بخش کیفی از مدل­یابی­معادلات ساختاری توسط نرم­افزارSmart PLS3 انجام شد. ابعاد اصول راهبردی مواجهه با مسئله ترافیک به مثابه مشکل بد صورت­بندی سیاستی شامل پیچیدگی و وابستگی متقابل با مقدار 129/29­، قابلیت­های پویا با مقدار 190/24، چندعلتی بودن با مقدار 399/22، و برساخته از نحوه­ی نگرش تحلیل­گر با مقدار 892/12 که بیشترین تأثیر مربوط به بعد پیچیدگی و وابستگی متقابل و کمترین تأثیر مربوط به برساخته از نحوه­ی نگرش تحلیل­گر در الگوی اصول راهبردی مواجهه با مسئله ترافیک به­مثابه مشکل بدصورت­بندی سیاستی بود. از طرف دیگر بارهای عاملی پیچیدگی و وابستگی متقابل با مقدار884/0، قابلیت­های پویا با مقدار866/0، چندعلتی بودن با مقدار859/0 و برساخته از نحوه­ی نگرش تحلیل­گر با مقدار 758/0 بیشتر از 5/0 بوده که در سطح 95/0معنی­دار هستند. دولت­ها باید نوع نگاه خود را نسبت به مسئله پیچیده و بدخیم ترافیک تغییر داده و باید از نوع نگاه فرماندهی و مدیریت به سمت نگاه رهبری که مبتنی بر رویکرد همکاری جویانه همه سازمان­های دخیل در حوزه ترافیک است، تغییرداده زیرا رویکرد رهبری خاص مسائل چندبٌعدی و بدصورت­بندی سیاستی می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اصول راهبردی،بدصورت‌‌بندی سیاستی،ترافیک،مسئله،

عنوان انگلیسی The Strategic Principles of Facing the Traffic Problem as a Problem of Political Malformation
چکیده انگلیسی مقاله Traffic management is a multidimensional management that has a specific complexity that differentiates it in terms of substance and has made conducting research activities in the traditional way, as it was done with the involvement of only one field, ineffective; The present study was conducted with the aim of investigating the strategic principles of dealing with the traffic problem as a problem of policy malformation. The research was applied in terms of purpose, in terms of mixed methods. In the qualitative section, the statistical population was the professors of the Command and Traffic School and in the quantitative section, the senior managers of the Faraja Traffic Police, the managers and heads of Tehran's traffic areas. Sampling in the qualitative part was based on a purposeful method based on criteria, and in the quantitative part, it was a simple random sampling method. For data analysis, was in the qualitative part of MAXQDA2020 software and in the quantitative part of Smart PLS3 software. The dimensions of the strategic principles of dealing with the traffic problem include complexity and interdependence, dynamic capabilities, multi-causality, and are based on the analyst's attitude, and the greatest impact was related to the dimension of complexity and interdependence, and the least impact was related to the analyst's attitude.
Results: Governments should change their perspective on the complex issue of traffic and should change from the perspective of command and management to the perspective of leadership with a cooperative approach of organizations involved field of traffic.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اصول راهبردی,بدصورت‌‌بندی سیاستی,ترافیک,مسئله

نویسندگان مقاله مجید حق شناس |
دانشجوی دکتری، گروه علوم پایه و مهندسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

اسماعیل احسانپور |
دانشجوی دکتری، گروه علوم پایه و مهندسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_181370_11d44b06800fcc44a7aed699e6b44d1e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات