این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پیاورد سلامت، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۳۷۹-۳۹۲

عنوان فارسی بررسی عوامل مؤثر در جذب، ابقا، ماندگاری و نگهداشت رابطان سلامت در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان کرمان- یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: رابطان سلامت، با فعالیت داوطلبانه، بسیاری از نیازهای آموزشی و اطلاعات بهداشتی افراد را برآورده می سازند. اما با وجود اهمیت حضور رابطان در برنامه های بهداشتی، در سال های اخیر سیستم سلامت، شاهد کاهش میزان همکاری و یا قطع ارتباط آنها با مراکز بهداشتی درمانی بوده است. لذا مطالعه ای با هدف تعیین عوامل موثر در جذب و ابقای رابطان سلامت انجام شد. روش بررسی: این مطالعه ی کاربردی، یک مطالعه کیفی از نوع پدیدارشناسی است. ابزار جمع آوری داده ها بحث متمرکز گروهی بوده که در سال 1392 انجام گرفته است. 39 نفر از رابطان سلامت، مربیان رابطان و کارشناسان طرح رابطان سلامت در مرکز بهداشت شهرستان کرمان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده های حاصل، به روش تحلیل چارچوبی داده ها(Analysis Framework) تحلیل گردید. یافته ها: در نتیجه تحلیل داده ها، 3 مفهوم اصلی استخراج گردید. مفاهیم اصلی موثر در جذب و نگهداشت رابطان سلامت مربوط به 3 حوزه ی عوامل مربوط به ضعف های سیستم سلامت در خصوص طرح رابطان، ضعف عوامل انسانی(مربیان و رابطان) و عوامل مربوط به جامعه بود. نتیجه گیری: تدوین قوانین حمایتی و نظارتی از سوی وزارت بهداشت در مورد طرح رابطان و اختصاص بودجه مناسب به این طرح، مستند سازی افتخارات و تقدیر از رابطان و مربیان نمونه کشوری، توجه به نیازهای آموزشی جامعه و برنامه ریزی برای آموزش رابطان مطابق با این نیازها از جمله راهکارهای منتج شده از این مطالعه می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رابطان سلامت، مطالعه کیفی، بحث متمرکز گروهی

عنوان انگلیسی Recruitment and Retention of Health Volunteers in Health Care Centers in Kerman City in 2013: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Health communicators with volunteer activities meet many people’s educational and informational needs in different aspects of health without additional costs. Despite the importance of communicators in health programs, the level of their cooperation or connection with our health centers has been reduced in recent years. So, this study was performed with the aim of affective factors on recruitment and retention of health communicators. Materials and Methods: This study was an applicable study with the use of phenomenological qualitative methods. Data gathering tool was focus group discussions that were done in year 2014. A total of 39 health communicators, coaches, and experts of health communicators plan were selected using purposive sampling in Kerman city health center. Data achieved by focus group interviews were analyzed using framework analysis. Results: Three main concepts were extracted as the results of the analysis of the qualitative data. Factors related to the health care system weaknesses of the communicator's plan, weakness of human factors (coaches and communicators), and factors related to society were the three main concepts of recruiting and retaining the health communicators. Conclusion: Setting up the supportive and supervisory regulation by the Ministry of Health and Medical Education in conjunction with this program, allocating the appropriate budget to this program, documenting achievements and appreciating the better volunteers and their coaches in the country, and planning for education of volunteers according to the health needs of the society are the solutions proposed in this study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود نکویی مقدم | mahmood nekoui moghadam
professor, health care management and health in disaster department, school of management and medical informatics, medical informatics research center, institute for future studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran
استاد گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و سلامت در بلایا، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی

نرگس خانجانی | narges khanjani
associate professor, epidemiology department, school of health, kerman university of medical sciences, kerman, iran
دانشیار گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

راضیه سپهریان | razieh sepehrian
master of science in healthcare management, student research committee, deputy of research and technology, kerman university of medical sciences, kerman, iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

طاهره شریفی | tahereh sharifi
master of science in healthcare management, health services management research center, institute for future studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-188&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/157/article-157-316428.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات