این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دریا فنون
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۲
عنوان فارسی
اندازه گیری تجربی مقاومت شناور لنج در حوضچه کشش و مقایسه با روش هولتروپ
چکیده فارسی مقاله
شناورهای سنتی لنج از سالها قبل در کشور ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان جهت حمل و نقل کالا و صید آبزیان مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه این شناورها در ایران همچنان فعال هستند و از لحاظ اقتصادی نقش مهمی دارند. ساخت این شناورها همواره بصورت سنتی و تجربی در کارگاههای لنجسازی انجام میشود و تاکنون تحقیقات علمی بر روی طراحی آن انجام نشده است. در پژوهش حاضر، مقاومت هیدرودینامیکی و حرکات یک مدل شناور لنج در حوضچه کشش بصورت تجربی بررسی شده است. یک مدل با لنج مدل شده به طول 95 سانتیمتر از یک لنج واقعی با طول 1/21 متر ساخته شده و در حوضچه کشش دریایی شهدای خلیج فارس مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین، مقاومت مدل لنج با استفاده از روش نیمه تجربی هولتروپ محاسبه شده است. نتایج نشان می دهد با افزایش سرعت، تریم مدل افزایش یافته و در سرعت 5/1 متر بر ثانیه، به 8/6 درجه می رسد. همچنین، افزایش سرعت سبب افزایش آبخور مدل شده و در سرعت های بالا، آبخور مدل 2 سانتیمتر افزایش می یابد. در سرعت طراحی (1/1 متر بر ثانیه) مقاومت مدل لنج 476/2 نیوتن است و با افزایش سرعت به 5/1 متر بر ثانیه، مقاومت شدیداً افزایش می بابد و به 62/15 نیوتن می رسد. همچنین، نتایج بیانگر آن است که روش هولتروپ در مقایسه با روش تجربی دقت قابل قبولی دارد و می توان از این روش، علاوه بر کشتی های تجاری، برای تخمین مقاومت شناورهای با بدنه های خاص مانند لنج ها نیز استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شناور لنج، مقاومت، تست مدل، آب آرام، روش هولتروپ،
عنوان انگلیسی
Experimental measurement of the resistance of dhow vessel in towing tank and comparison with the Holtrop method
چکیده انگلیسی مقاله
Traditional dhow has been used for years in Iran and other countries in the Persian Gulf and Oman Sea for the transportation of goods and fishing. Today, these vessels are still operational in Iran and play an important role economically. The construction of these vessels is always done traditionally and no scientific research has been done on its design. In the present study, the hydrodynamic resistance, and motions of a dhow model in the towing tank have been investigated experimentally. A model with 95 cm long was made from a real dhow with a length of 21.1 meters and tested in the NIMALA towing tank. Also, the resistance of the dhow model has been calculated using the Holtrop method. The results show that with the increase in speed, the trim of the model increases and reaches 6.8 degrees at a speed of 1.5 m/s. Also, increasing the speed increases the sinkage of the model and at high speeds, the sinkage increases by 2 cm. At the design speed (1.1 m/s), the resistance of the dhow model is 2.476 N, and when the speed increases to 1.5 m/s, the resistance increases sharply and reaches 15.62 N. Also, the results show that the Holtrop method has an acceptable accuracy compared to the experimental results, and this method can be used, in addition to commercial ships, to estimate the resistance of vessels with special bodies such as dhows.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شناور لنج, مقاومت, تست مدل, آب آرام, روش هولتروپ
نویسندگان مقاله
رضا درستکار |
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی دریا، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
ابوذر ابراهیمی |
استادیار دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
محمد آموزگار کلاتی |
کارشناس آزمایشگاه ملی دریایی شهدای خلیج فارس
نشانی اینترنتی
http://ijmt.iranjournals.ir/article_247887_89393d48483b16e05bf3859b0d0f27df.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات