این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
سیاست های مالی و اقتصادی
، جلد ۱۲، شماره ۴۵، صفحات ۳۹-۶۶
عنوان فارسی
بررسی اثر احساسات سرمایهگذاران بر رفتار شکلگیری قیمت در بازار سهام تهران
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش به بررسی اندازهگیری احساسات سرمایهگذاران به منظور درک نقش آنها در رفتار بازار سهام کشور ایران و ارتباط آن با قیمت سهام در دوره زمانی ماهانه از فروردین 1395 تا اسفند 1400 پرداخته شده است. برای بررسی ارتباط بین احساسات سرمایهگذار با قیمت سهام، از بازده چند شاخص منتخب در بازار سهام ایران استفاده شده است. این پژوهش درک ما از فرآیند شکلگیری قیمت، در زمان خریدوفروش احساسی را به عنوان عامل تعیینکننده تغییر قیمت سهام، بهبود میبخشد. شواهد آماری تأثیر احساسات بر فرآیند شکلگیری قیمت را با استفاده از شاخصهای منتخب بازار سهام ایران نشان میدهد. این مطالعه برای برآورد پارامترها با استفاده از روش
ARIMA
، رفتار ناشی از احساسات سرمایهگذاران را مورد تخمین قرار داده و نشان میدهد که آنها به طور نامتقارن به تغییر احساسات پاسخ میدهند و در دورههای کاهش احساسات تهاجمیتر معامله میکنند نتایج این پژوهش نشان میدهد که رابطه معناداری میان برخی از متغیرهای بازار با احساسات سرمایهگذاران وجود دارد. در نهایت، با مقایسه شاخص احساسات با هر یک از شاخصهای قیمتی بازار به این نتیجه خواهیم رسید که بین گرایش احساسی با روند شکلگیری قیمت در بازار سهام تهران، رابطهی مثبت و معنیداری وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
احساسات سرمایهگذار، شکلگیری قیمت، مالی رفتاری، بازار سهام.
عنوان انگلیسی
Investigating the effect of investors sentiments on price formation behavior in the Tehran stock market
چکیده انگلیسی مقاله
This study measured the investor sentiment to understand its role in the behavior of the Tehran Stock Exchange and its relationship with the stock price during a monthly period from March 2016 to March 2022. The returns on some TSE-listed indices were compared to analyze the relationship between the investor sentiment and the stock price. This study improves our understanding of the price formation process at purchases or sales caused by sentiments acting as the major determinant of the stock price change. Statistical evidence indicates the impact of sentiments on the price formation process in specific TSE-listed indices. The autoregressive integrated moving average (ARIMA) was employed to estimate parameters and the behavior induced by the investor sentiment. According to the results, they respond asymmetrically to sentiment changes and trade more aggressively when sentiments reduce. There are also significant relationships between some of the market variables and the investor sentiment. Finally, comparing the sentiment index with each price index of the market will lead to the conclusion that there is a positive significant relationship between the sentiment tendency and the price formation process at the Tehran Stock Exchange.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Investor sentiment, Price Formation Process, Behavioral Finance, Stock market.
نویسندگان مقاله
علی یوسفی | ali yousefi
University of Tehran Kish International Campus
پردیس بین المللی کیش ، دانشگاه تهران
علی سوری | ali souri
University of Tehran Faculty of Economics
دانشکده اقتصاد
عزت الله عباسیان | Ezatollah Abbasian
University of Tehran Faculty of Management
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://qjfep.ir/browse.php?a_code=A-10-1626-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات