این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Teaching Language Skills، جلد ۳۵، شماره ۳، صفحات ۱-۴۰

عنوان فارسی تحلیل نشانه‌شناختی کنشگرهای اجتماعی مطرح شده در نرم‌افزارهای آموزش زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با به کارگیری دستور زبان تصویری (کرس و ون لیوون، 2006) و مدل نشانه‌شناسی اجتماعی (ون لیوون، 2008) به بررسی چگونگی به تصویر کشیدن کنشگرهای اجتماعی از نژادهای مختلف در چهار بسته نرم‌افزاری آموزش زبان انگلیسی می‌پردازد. مولفه‌های زیر به طور اخص مورد بررسی قرار گرفته‌اند: فرایند های کنشی/ واکنشی روایتی از بعد جهان‌شناختی؛ حالت، دیدگاه و فاصله اجتماعی از بعد ارتباطات بین فردی؛ و قاب بندی، برجستگی و جهت‌دار بودن از بعد ترکیبی. نتایج حاکی از این هستند که اگرچه نرم‌افزارهای رایج تلاش کرده‌اند در سطح کلامی از تعصبات قومی و اجتماعی پرهیز کنند، نمونه‌های اینگونه تعصبات و کلیشه‌سازی‌ها همچنان در تصاویر به وفور یافت می‌شوند. یافته‌های این تحقیق به ارتقا سواد تصویری و استفاده آگاهانه از تصاویر در انتقال معانی کمک شایانی خواهد کرد. آگاهی‌بخشی در این حوزه کاربردهای بسیاری برای پژوهشگران، مولفین و طراحان نرم‌افزار و همچنین برای معلمین و فراگیران زبان انگلیسی خواهد داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Social Semiotic Analysis of Social Actors in English-Learning Software Applications
چکیده انگلیسی مقاله This study drew upon Kress and Van Leeuwen’s (2006, [1996]) visual grammar and Van Leeuwen’s (2008) social semiotic model to interrogate ways through which social actors of different races are visually and textually represented in four award-winning English-learning software packages. The analysis was based on narrative actional/reactional processes at the ideational level; mood, perspective, social distance, and modality at the interpersonal level; and salience, framing, and vector at the compositional level. The findings revealed that although contemporary multimodal texts have tried to be unbiased and neutral in the verbal mode, there are still traces of discrimination, bias, and stereotyping in the visual mode. The results of this research can be of potential help and use for researchers, pedagogues, material developers, software designers, teachers , and students to become visually literate and get aware of the hidden messages that can be communicated by images in textbooks and multimedia.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عصمت بابایی |
kharazmi university

محمود رضا عطایی | mahmood reza
kharazmi university

معصومه kafshgarsouteh |
kharazmi university


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات