این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مدیریت صنعتی
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱-۳۶
عنوان فارسی
بررسی نقش واسطههای نوآوری در پذیرش فناوریهای نوظهور در صنایع خودروسازی ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف: میزان موفقیت هر نوع فناوری، در پذیرش و استمرار استفاده از آن نمود مییابد. بدین منظور باید توسعه شرایط و رفتار استفادهکنندگان و عوامل مؤثر بر آن شناسایی شود؛ اما تاکنون کمتر به این مسئله توجه شده و در بیشتر مطالعات انجامگرفته، فقط به بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش و استفادۀ فناوری در زمانی خاص پرداخته شده است. مطالعات علمی طی 20 سال گذشته، نشان میدهد که جامعۀ نظامهای اطلاعاتی و صنعتی، توجه ویژهای به نظریههای پذیرش فناوریهای نوظهور داشتهاند. در این میان، واسطههای نوآوری هم وجود دارند. این واسطهها در جایگاه سازمان یا ارگان، در هر جنبه از فرایند نوآوری، بین دو یا چند طرف، بهعنوان نماینده یا کارگزار فعالیت میکنند و بازیگران مهمی شناخته میشوند؛ زیرا میتوانند روند نوآوری را تسهیل کنند. تلفیق این دو موضوع با شرایط تحریمی حاکم بر فضای صنعتی ایران که با اهداف متفاوتی اعمال شده است، سبب شد که پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر واسطههای نوآوری بر پذیرش فناوریهای نوظهور در صنعت خودروسازی با نقش تعدیلگر محدودیتهای تحریمی صورت گیرد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش، مدیران ارشد (مدیرعامل، هیئتمدیره، مدیران تحقیق و توسعه، فروش و کنترل کیفیت) صنایع خودروسازی ایران است. در این پژوهش از روش نمونهگیری احتمالی و افراد در دسترس استفاده شده است. با توجه به حجم جامعه آماری، حجم نمونه بهکمک فرمول کوکران 130 نفر تعیین شد. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. پایایی و روایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمونهای پایایی ترکیبی، ضریب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ، روایی همگرا و روایی واگرا اندازهگیری شد. دادههای حاصل با استفاده از نرمافزارهای اسمارت پیالاس 3 و اسپیاساس تجزیهوتحلیل شدند. البته مزیت اصلی این نوع مدلیابی نسبت به لیزرل، تعداد کمتر نمونۀ مورد نیاز است. از طریق مدلیابی اسمارت پیالاس میتوان ضرایب رگرسیون استاندارد را برای مسیرها، ضرایب تعیین را برای متغیرهای درونی و اندازۀ شاخصها را برای مدل مفهومی بهدست آورد. گفتنی است برای آزمودن فرضیههای پژوهش، از آزمون معناداری t استفاده شد تا صحت رابطه بین سازهها مشخص شود. یافتهها: یافتههای حاصل از فرضیهها نشان میدهد که واسطههای نوآوری بر درک سهولت استفاده از فناوریهای نوظهور، سودمندی ادراکشده، آمادگی در پذیرش فناوریهای نوظهور، حمایت قانونی در پذیرش فناوریهای نوظهور، نگرانیهای امنیتی در پذیرش فناوریهای نوظهور، صرفهجویی در هزینۀ فناوریهای نوظهور در صنعت خودروسازی تأثیر معناداری دارد. یافتههای بهدستآمده از آزمون
2
F نشان داد که محدودیتهای تحریمی در رابطۀ بین واسطههای نوآوری بر پذیرش فناوریهای نوظهور در صنعت خودروسازی ایران، نقش تعدیلگر را ایفا میکند. نتیجهگیری: این مطالعه بهشدت از این فرضیه حمایت میکند که واسطههای نوآوری میتوانند به فرایندهای نوآوری و پذیرش فناوریهای نوظهور در شرکتهای خودروسازی کمک مؤثری کنند. مطالعه حاضر با تأیید تجربی رابطۀ بین واسطههای نوآوری با پذیرش فناوریهای نوظهور در صنعت خودروسازی، شکاف تحقیقاتی را پر کرده است. واسطههای نوآوری در پُرکردن شکاف بین فناوریهای نوظهور و پذیرش موفقیتآمیز آنها توسط کسبوکارها و مصرفکنندگان نقش مهمی دارند. عملکرد آنها همانند سرعتدهندهای است که سهامداران مختلف را بههم متصل میکنند و ضمن ارائۀ تخصص، همکاریها را تقویت میکنند که همین امر، زمینۀ پذیرش فناوریهای نوظهور را فراهم میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پذیرش فناوری،واسطههای نوآوری،فناوریهای نوظهور،محدودیتهای تحریمی،صنعت خودرو،
عنوان انگلیسی
The Innovation Intermediaries Role in the Adoption of Emerging Technologies in Iran's Automotive Industry
چکیده انگلیسی مقاله
Objective
The success rate of a type of technology is manifested in its adoption and continued use. In this sense, the condition development, user behavior, and the factors affecting it should be identified. However, this issue has been almost neglected and most of the studies only examined the factors influencing the adoption and use of technology at a particular time. Over the last two decades, scientific research has notably focused on the adoption of theories of emerging technologies within information and industrial systems. Innovation intermediaries are organizations or bodies that act as representatives or agents in every aspect of the innovation process between two parties and are recognized as important actors that can facilitate the innovation process. The combination of these two with the embargoes governing Iran’s industrial environment, imposed with different intentions, has led this research to investigate the effect of innovation Intermediaries on the adoption of emerging technologies in the automotive industry with the moderating role of embargo restrictions.
Methods
This research is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of method. Its statistical population includes senior managers (CEO, board members, research and development managers, sales managers, and quality control managers) of Iran’s automotive industry. This paper used the probability sampling method with the available population. Considering the statistical population, 130 people were selected as a sample using Cochran’s formula. The main instrument for gathering information was a questionnaire. The reliability and validity of the research instrument were measured using composite reliability tests, factor loadings, Cronbach's alpha, convergent, and divergent validity. The data were analyzed using SmartPLS 3 and SPSS 24. A key advantage of this approach is its ability to achieve reliable results with a smaller sample size compared to Lisrel modeling. Through SmartPLS modeling, standard regression coefficients can be obtained for paths, coefficients of determination for internal variables, and index sizes for the conceptual model. It is worth mentioning that to test the hypotheses, the t-test was used to determine the validity of the relationship between the constructs.
Results
The hypotheses showed that the innovation intermediaries have a significant effect on understanding the ease of use of emerging technologies, perceived usefulness, willingness to adopt emerging technologies, legal support in the adoption of emerging technologies, security concerns in the adoption of emerging technologies, cost savings of emerging technologies in the automotive industry. The F2 test results revealed that sanction restrictions act as a moderating factor in the relationship between innovation intermediaries and the adoption of emerging technologies in Iran's automotive industry.
Conclusion
This study strongly showed that innovation intermediaries could provide an effective contribution to innovation processes and the adoption of emerging technologies in automotive companies. The present study has filled a research gap by empirically verifying the relationship between innovation intermediaries and the adoption of emerging technologies in the automotive industry. Innovation intermediaries play an important role in filling the gap between emerging technologies and their successful adoption by businesses and consumers. They act as catalysts, connecting different stakeholders, providing expertise, and fostering collaboration, which in turn paves the way for the adoption of emerging technologies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پذیرش فناوری,واسطههای نوآوری,فناوریهای نوظهور,محدودیتهای تحریمی,صنعت خودرو
نویسندگان مقاله
علی ملکی |
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
هادی نیلفروشان |
استادیار، گروه سیاستگذاری علم و فناوری، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://imj.ut.ac.ir/article_97470_d9fe3c646c342f74439decaa1faca656.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات