این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۷۷-۱۹۲
عنوان فارسی
یک مدل بهبودیافته فرایند ثبتنام دانشآموزی در مدارس هیئتامنایی آموزشوپرورش با رویکرد معماری سازمانی
چکیده فارسی مقاله
امروزه سازمانها با دو معضل پیچیدگی و تغییرات زیاد و پیدرپی در کسبوکار و فناوری مواجهاند و بهاجبار برای بقا در اکوسیستم خود و رقابت با رقبا در پی راهحلها و روشهایی هستند تا به شکل اثربخش کسبوکار و خدمات خود را مدیریت و روزآمد و بهینه کنند. معماری سازمانی راهحل غلبه بر دو مشکل یادشده است. معماری سازمانی دیدی فنی و از بالا و همهجانبه به سازمان است که همه مؤلفههای یک سازمان و ارتباطات بین آنها را مشخص میکند. به بیان فنیتر «معماری سازمانی» مجموعهای از نقشههای فنی، نمودارها، و مستنداتی است که میتوان به کمک آنها وضعیت فعلی سازمان را ترسیم کرد، گلوگاهها را تشخیص داد، و وضعیت ایدهآل سازمان را ترسیم و سپس برنامه گذار جهت مهاجرت به وضعیت مطلوب را تدوین و عملیاتی کرد. حیطه بحث این مقاله سازمان آموزشوپرورش ایران و به طور خاص واحدهای عملیاتی آن، یعنی مدارس، است. فعالیت مدارس به طور کلی در چهار فرایند کلی ثبتنام، آموزش، ارزشیابی، فارغالتحصیلی خلاصه میشود. در این مقاله فرایند ثبتنام مدارس هیئتامنایی متوسطه دوم سازمان آموزشوپرورش، که هر سال تابستان مخاطب زیادی (ذینفعان) را دچار چالش میکند، بررسی میشود و با رویکرد معماری سازمانی و طبق روشArchitecture Development Method یا ADM، که همان دستورالعمل گامبهگام نحوه انجام دادن کار طبق اصول و مبانی چارچوب مشهور توگف است، مدلی مطلوب و بهبودیافته در همه لایههای معماری سازمانی برای آن معرفی میشود. مدل بهبودیافته در سه مدرسه اجرا و نتایج عملکرد آن با فرایند سنتی توسط پرسشنامه مقایسه و ارزیابی شده است. طبق مقادیر بهدستآمده از شاخصهای آزمونهای آماری، مدل پیشنهادی بهبودیافته عملکرد برتری نسبت به مدل سنتی داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمونهای ناپارامتری،آموزشوپرورش ایران،بهبود فرایندها،معماری سازمانی،ADM توگف،
عنوان انگلیسی
An Improved Model for Enterprise Process of Student Registration in the Board of Trustees Schools Using Enterprise Architecture Approach
چکیده انگلیسی مقاله
Nowadays, enterprises face two challenges: complexity and frequent changes in business and technology. in order to survive in their ecosystem and compete with competitors, they are looking for solutions and methods to effectively manage, update, and optimize their businesses and services manage, update and optimize their businesses and services effectively. Enterprise architecture is the solution to overcome the above two problems. Enterprise architecture is a technical, top-down, and comprehensive view of the organization that defines all the components of an organization and the connections between them. In more technical terms, "enterprise architecture" is a set of technical maps, diagrams, and documents that can be used to draw the current state of the organization, identify the bottlenecks, and draw the ideal state of the organization, and then formulate a plan to migrate to the desired state. And operated. In this article, one of the four main processes of the second secondary school board of trustees of Iran Education Organization, which is the registration process and challenges and affects a large audience (stakeholders) every summer, is examined and with the approach of organizational architecture and according to We introduce ADM (TOGAF) method, a desirable and improved model for it in all layers of organizational architecture. The improved model was implemented in three schools, and its performance results were compared and evaluated using a questionnaire. According to the values obtained from the indices of statistical tests, the proposed improved model has performed better than the traditional model.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آزمونهای ناپارامتری,آموزشوپرورش ایران,بهبود فرایندها,معماری سازمانی,ADM توگف
نویسندگان مقاله
محسن یدی |
دانشکدة مهندسی کامپیوتر، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
بهرنگ برکتین |
مرکز تحقیقات کلان داده، دانشکدة مهندسی کامپیوتر، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
آیتین سعادت ملی |
گروه ریاضی، دانشکدة مهندسی کامپیوتر، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_96190_df5666dc91a9598f17d2f939185baa04.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات