این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۶، شماره ۵، صفحات ۳-۳

عنوان فارسی ارزیابی قابلیت استفاده از مهارهای چند صفحه ای باز شونده در خاک های دانه ای سست و متراکم
چکیده فارسی مقاله امروزه بشر برای تامین انرژی به فکر ایجاد سازه‌ها و سکوهایی بر روی دریا و خشکی افتاده است. تاکنون مهارهای مختلفی با شکل‌های متفاوت به منظور استحکام و پایداری سازه‌ها، برای استفاده در دریا و خشکی معرفی شده است. یکی از مهارهای جدید معرفی شده در زمینه ژئوتکنیک دریایی، مهارهای صفحه‌ای بازشو هستند که در مقایسه با مهارهای رایج مورد استفاده دیگر دارای مزیت‌های مهمی نظیر نصب، قفل و فعال‌شدگی در خاک با نیروی کمتر می‌باشند. از آن جایی که این مهارها به‌تازگی توسعه داده شده‌اند، عملکرد این مهارها تحت اثر شرایط مختلف به‌طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین در این تحقیق، رفتار مهارهای چند صفحه‌ای با قابلیت بازشوندگی صفحات در خاک و میزان ظرفیت باربری آن‌ها با استفاده از مدلسازی آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. تاثیر پارامترهای مختلف مانند میزان تراکم خاک و تاثیر فاصله صفحات از یکدیگر بر سرعت بازشدگی صفحات در خاک، عمق فعال شدگی نهایی مسلح کننده‌ها و ظرفیت باربری نهایی مهار بررسی شده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که در تراکم‌های بالا، مهار‌های تک صفحه‌ای دارای ظرفیت باربری بیشتری در مقایسه با مهار ها دو صفحه‌ای بودند. همچنین به‌طور معکوس، مهارهای صفحه‌ای دوتایی دارای ظرفیت باربری بیشتری نسبت به مهارهای صفحه‌ای تکی در خاک‌های با تراکم پائین‌تر بودند. تاثیر فاصله بین صفحه ها بر روی ظرفیت باربری نهایی مسلح کننده ها به مراتب بیشتر از تاثیر تغییر تراکم خاک بوده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارهای چند صفحه ای، فراساحلی و ساحلی، انکر، پایدار سازی، تاثیر تراکم،

عنوان انگلیسی Evaluating the capacity of the Multi-Plate Mechanical Anchors in Granular Soils
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, humans have thought of creating structures and platforms onshore and offshore to provide energy. Until now, various anchors with different shapes have been introduced for strength and stability of platforms, for offshore and onshore applications. In this research, a new type of expendable multi-plate anchors is proposed with the ability to expand the plates in the soil with lower energy. As these anchors are recently introduced, their bearing capacity has not been extensively evaluated. In this research, the behavior of these anchors was investigated experimentally. The evaluated parameters are soil compaction and distance between plates on the maximum pull-out capacity of them. Firstly the performance of single plate anchors was compared with the double plate anchors with equivalent areas then the effect of above mentioned parameters was determined for double plate anchors Based on the experimental results, single-plate shows higher bearing capacity in high soil compaction, but in low soil compaction, the bearing capacity of the double plate capacity is increased. The effect of the distance between the plates on the final bearing capacity has been far greater than the effect of the change in soil density. Also, 4 different soil compaction and distance between two plates for a double plate were investigated. Overall the effects of distance between two plates have more impact on bearing capacity in comparison to soil compaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مهارهای چند صفحه ای, فراساحلی و ساحلی, انکر, پایدار سازی, تاثیر تراکم

نویسندگان مقاله حمیدرضا محمدخانی فرد |
کارشناسی ارشد،گروه ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران و منابع زمین، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

امیرعلی زاد |
گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی

مهسا امجدی |
کارشناسی ارشد،گروه ژئوتکنیک، دانشکده مهندسی عمران و منابع زمین، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://ceej.aut.ac.ir/article_5420_6369d441a75eaa7596903fb8e13ba054.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات