این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کیمیای هنر
، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۵۷-۹۸
عنوان فارسی
خوانش بیشمتنی مجموعهٔ عکس «تصویر خیال» بهمن جلالی، بر اساس نظریهٔ ترامتنیت ژرار ژُنت
چکیده فارسی مقاله
به دنبال تحول در گفتمانِ حاکم بر عصر پستمدرن و ظهور دیدگاهی التقاطی؛ چندصدایی و دگرآوایی در آثار هنری رواج یافت و نظریههای بازتولید اثر هنری با هویتهای تکثرگرا اصالت یافت. پیکرۀ متنها به دنبال کارکردهای ارجاعدهی به گذشته، دارای ابعاد گستردهتری شد و متنها از طریق اقتباس، تقلید، ازآنِ خودسازی و...، با متون دیگر پیوند یافتند. به همین سبب نظریهپردازان، در تحلیل آثار هنری، با استفاده از رویکرد بینامتنیت، به واکاویِ نوع تعامل و روابط میانِ متون و کشف روابط پنهان در ساختار معناپردازی جدیدِ اثر هنری برآمدند. در این پژوهش، مجموعۀ عکس «
تصویر خیال
» اثر بهمن جلالی با پیشفرضِ برگرفتگی از عکسهای دورۀ قاجار، و تلفیق و تغییر در ایجاد اثر جدید؛ به شیوۀ تحلیلی-توصیفی و تطبیق میانمتنی، و با استفاده از نظریۀ ترامتنیت ژرار ژُنت، به کشف و رمزگشایی روابط بینامتنی و همینطور تشخیص نوع و کارکرد روابطِ میانِ متون در این مجموعه پرداخته میشود. نتیجۀ تحقیق نشان میدهد که جلالی ضمن احیای بخشی از فرهنگ تاریخ تصویر ایران، توانسته لایههای پنهان هویتی ایرانیان را با بیانی معاصر عیان کند. همینطور در نتیجۀ خوانشِ بیشمتنی در این آثار مشخص شد: به دلیلِ تغییراتِ ایجاد شده در بیشمتنها، روابط بین متون از حیث نوع رابطه، در دستهبندی تراگونگی (تغییر)، و از لحاظ کارکرد، در حوزۀ پارودی، تراوستیسمان و ترانسپوزیسیون جای میگیرند. هنرمند با استفاده از پارودی در دل تراوستیسمان، با تخریب و واسازی الگو و سرمشق خود در پیشمتن و همچنین کاستن ارزشهای جنسیتیِ پیشمتنها، عواملی چون تراجنسیتی و ترا ارزشگذاری را در بیشمتن وانمود میسازد. افزون بر این، با ایجاد فاصلهگذاری مشخص در بیانِ روایتِ مورد نظر، و استفاده از نظام بینانشانهای، ترازمانی و تقابل مدرنیته و سنت/ تقابل جنسیت و جایگاه زن/مرد را نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیشمتنیت، ژرار ژُنت، بهمن جلالی، تصویر خیال، عکاسخانۀ قاجار
عنوان انگلیسی
Hypertextual Study of Bahman Jalali's "Taṣvīr Khīyāl" Photo Collection, Based on Gérard Genette's Theory of Transtextuality
چکیده انگلیسی مقاله
In the wake of the great change in the governing discourse of the postmodern era and the emergence of an eclectic perspective, polyphony and heterophony gained prevalence in works of art, and theories of artistic reproduction based on pluralistic identities became increasingly established. The body of texts expanded massively as a result of referencing the past and connecting with each other through processes such as adaptation, imitation, appropriation, etc. This led scholars to utilize the intertextual approach to examine the interactions and relationships among texts, delving into the concealed connections within the newly constructed systems of meaning in works of art. This is a descriptive-analytic study on Bahman Jalali’s photo series “
Tasvī
r-i kh
ī
y
ā
l
” (Image of Imagination), using intertextual comparison according to the theory of transtextuality proposed by Gérard Genette. It attempts to explore and decode the intertextual relations and to examine the types and functions of the relations among the texts, based on the assumption that the series is adapted from photographs of the Qajar era merged and transformed to create contemporary works of art. The research concludes that alongside reviving part of the cultural history of the Iranian image, Jalali has been able to reveal the hidden layers of Iranian identity through a contemporary approach in his artistic expression. Also, a hypertextual reading of these works shows that the relations between texts belong to the category of transformation according to their type and to the categories of parody, travesty and transposition according to their function. By employing parody inside travesty, destroying and deconstructing his examples in pretext and unsettling the gender evaluations of the pretexts as well, Jalali introduces and feigns transgenderedness and transvaluation in the hypertext. Furthermore, his work displays diachronicity and the conflict between modernity/traditions and also the conflictual relations of gender and the status of man and woman. This is achieved through distanciation in recounting the intended narrative and employing intersemiotics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Hypertextual, Gérard Genette , Bahman Jalali, Taṣvīr Khīyāl, Qajar Laboratory
نویسندگان مقاله
نرگس سیبویه | Narges Sibouyeh
University of Tehran
نشانی اینترنتی
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-9329-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات