این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۶۹۵-۷۰۶

عنوان فارسی شناسایی نظرات دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی در خصوص عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها، برروی برنامه‌های رشد و توسعه کشور هدف این مطالعه، تبیین نظرات دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی در خصوص عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. 
روش بررسی: این مطالعه کیفی با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی برای درک تجربیات دانشجویان، اساتید و مدیران در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. شرکت‌کنندگان از طریق نمونه‌گیری هدفمند با تنوع در نظر گرفتن دانشکده، گروه آموزشی، سطح، سن و جنسیت انتخاب شدند. مصاحبه‌ها به صورت حضوری شامل مصاحبه‌های عمیق با 20 دانشجو، 8 استاد و 3 مدیر آموزشی انجام شد و پاسخ‌ها با استفاده از مدل Graneheim و Lundman تحلیل شدند.
نتایج: عوامل مؤثر در ارتقاء کیفیت آموزش از دیدگاه دانشجویان در چهار درون مایه اصلی شامل نحوه تدریس استاد در کلاس، بهره­گیری از فنون نوین آموزشی، تعاملات مناسب بین استاد و دانشجو، فراهم بودن زیر ساخت‌های آموزشی بود. عوامل مؤثر از دیدگاه مدیران آموزش در دو درون‌مایه اصلی شامل تدریس در کلاس، تعاملات مناسب بین استاد و دانشجو و در چهار درون مایه اصلی شامل انگیزه اساتید، توانمندسازی اساتید، ویژگی‌های اساتید، ویژگی‌های دانشجویان بود.
نتیجه‌گیری: ارتقاء کیفیت آموزش به تعاملات مناسب بین استاد و دانشجو، روش‌های تدریس استاد، استفاده از فنون نوین آموزشی، و زیرساخت‌های آموزشی بستگی دارد. همچنین، انگیزه و توانمندی اساتید، ویژگی‌های اساتید و دانشجویان نیز نقش مهمی در این زمینه دارند. بنابراین، برای بهبود کیفیت آموزش، توجه به این عوامل از سوی مدیران آموزشی ضروری می‌باشد.
کلید واژه‌ها: تجارب، دانشجویان، اساتید، مدیران آموزشی، کیفیت آموزش

مقدمه: با توجه به اهمیت کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها، برروی برنامه‌های رشد و توسعه کشور هدف این مطالعه، تبیین نظرات دانشجویان، اساتید و مدیران آموزشی در خصوص عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. 
روش بررسی: این مطالعه کیفی با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی برای درک تجربیات دانشجویان، اساتید و مدیران در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. شرکت‌کنندگان از طریق نمونه‌گیری هدفمند با تنوع در نظر گرفتن دانشکده، گروه آموزشی، سطح، سن و جنسیت انتخاب شدند. مصاحبه‌ها به صورت حضوری شامل مصاحبه‌های عمیق با 20 دانشجو، 8 استاد و 3 مدیر آموزشی انجام شد و پاسخ‌ها با استفاده از مدل Graneheim و Lundman تحلیل شدند.
نتایج: عوامل مؤثر در ارتقاء کیفیت آموزش از دیدگاه دانشجویان در چهار درون مایه اصلی شامل نحوه تدریس استاد در کلاس، بهره­گیری از فنون نوین آموزشی، تعاملات مناسب بین استاد و دانشجو، فراهم بودن زیر ساخت‌های آموزشی بود. عوامل مؤثر از دیدگاه مدیران آموزش در دو درون‌مایه اصلی شامل تدریس در کلاس، تعاملات مناسب بین استاد و دانشجو و در چهار درون مایه اصلی شامل انگیزه اساتید، توانمندسازی اساتید، ویژگی‌های اساتید، ویژگی‌های دانشجویان بود.
نتیجه‌گیری: ارتقاء کیفیت آموزش به تعاملات مناسب بین استاد و دانشجو، روش‌های تدریس استاد، استفاده از فنون نوین آموزشی، و زیرساخت‌های آموزشی بستگی دارد. همچنین، انگیزه و توانمندی اساتید، ویژگی‌های اساتید و دانشجویان نیز نقش مهمی در این زمینه دارند. بنابراین، برای بهبود کیفیت آموزش، توجه به این عوامل از سوی مدیران آموزشی ضروری می‌باشد.


 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجارب، دانشجویان، اساتید، مدیران آموزشی، کیفیت آموزش

عنوان انگلیسی Identifying the Opinions of Students, Professors and Educational Managers Regarding the Factors Affecting the Improvement of the Quality of Education in Hamadan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considering the importance of the quality of education in universities on the growth and development programs of the country, this study aimed to explain the opinions of students, professors, and educational managers regarding the factors affecting improving education quality at Hamadan University of Medical Sciences.
Method: This qualitative study used conventional content analysis to understand the experiences of students, professors, and managers at Hamadan University of Medical Sciences. Participants were selected through purposeful sampling with diversity in considering faculty, educational group, level, age, and gender. The interviews in person included in-depth interviews with 20 students, 8 professors, and 3 educational managers. The responses were analyzed using the Graneheim and Lundman model.
Results: The factors affecting the improvement of education quality from the students’ perspective were determined in four main contexts: the professor’s teaching method in class, modern teaching techniques, appropriate interactions between professor and student, and the availability of educational infrastructures. The effective factors from the educational managers’ perspective were identified in two prominent contexts: the professor’s teaching in class and appropriate interactions between professor and student. The effective factors from the professors’ perspective were identified in four main contexts: professors’ motivation, empowering professors, professors’ and students’ characteristics.
Conclusion: Improving the quality of education depends on appropriate interactions between professors and students, professors’ teaching methods, modern teaching techniques, and educational infrastructures. Also, the motivation and empowerment of professors and the characteristics of professors and students play a significant role in this field. Therefore, to improve the quality of education, educational managers must pay attention to these factors.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Experiences, Students, Professors, Educational administrators, Quality of education

نویسندگان مقاله مهسا سروی | Mahsa Sarvi
Department of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

معصومه صیدی | Masoumeh Seyedi
Assistant Professor of Medical Education, Education Development Center (EDC), Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استادیار آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی (EDC)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

حسین عماد ممتاز | Hossein Emad Momtaz
Department of Pediatrics, School of Medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

ندا مهدوی | Neda Mahdavi
Assistant Professor, Department of Ergonomics, School of Public Health, Occupational Health and Safety Research Center, Center of Excellence for Occupational Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استادیار، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، قطب علمی آموزشی بهداشت حرفه‌ای کشور، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.

مریم افشاری | Maryam Afshari
Social Determinants of Health Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1293-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات