این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۷۱۷-۷۲۹

عنوان فارسی ارزیابی نگرش دانشجویان پزشکی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز نسبت به حرفه‌ای‌گرایی در سال ۱۴۰۰ در بحران کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: حرفه‌ای‌گرایی یک جنبه حیاتی از حرفه پزشکی است که شامل تعهد به انجام مسئولیت‌های حرفه‌ای و درکی درست از جنبه‌های اخلاقی و قانونی حرفه می‌شود. نگرش نسبت به حرفه‌ای‌گرایی، پایه و اساس شکلگیری رفتارهای حرفه‌ای در این رشته است. هدف این مطالعه، تعیین نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به حرفه‌ای‌گرایی در بحران کووید-19 می‌باشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بود که بر روی 100 نفر از کارورزان پزشکی دانشگاه جندی شاپور اهواز و در بحران کرونا انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه ایالت پن در مورد حرفه‌ای‌گرایی بود. اطلاعات با استفاده از شاخص‌های توصیفی، آزمون دوجمله‌ای، کای اسکوئر و و مدل رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که 70% از دانشجویان نگرش مثبت و بالایی نسبت به حرفه‌ای‌گرایی داشتند. بعد احترام با بیشترین فراوانی 89%، مهم ترین بعد حرفه‌ای‌گرایی می باشد. آنالیز رگرسیون چندگانه به روش گام به گام نشان داد که متغیرهای جنس و تاهل معنادار نیستند و فقط سن به عنوان متغیر معنادار می‌باشد. به گونه ای که به ازای یک واحد تغیر در سن میزان حرفه‌ای‌گرایی 0.3 برابر کاهش می‌یابد.
نتیجه‌گیری: سطح بالای حرفه‌ای‌گرایی در کارورزان پزشکی از یافته‌های مثبت این مطالعه بود. با این حال، رابطه مخرب مستقیم بین افزایش سن و حرفه‌ای‌گرایی موضوع نگران کننده‌ای است. توصیه می‌گردد مطالعاتی جهت درک و کاستن عوامل مؤثر بر حرفه‌ای‌گرایی در دوران تحصیل انجام گیرد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حرفه‌ای‌گرایی، دانشجوی پزشکی، نگرش، آموزش پزشکی،کووید 19

عنوان انگلیسی Evaluation of the Attitude of Medical Students of Ahvaz Jundishapur University toward Professionalism in the Year 2021 During the Covid-19 Crisis
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Professionalism is a crucial aspect of the medical profession, encompassing the commitment to perform professional responsibilities and a correct understanding of the ethical and legal aspects of the profession. The attitude towards professionalism is the basis of the formation of behaviors in the field of medicine. The purpose of this study is to determine the attitude of medical students toward professionalism during the COVID-19 crisis.
Method: This study is a descriptive and analytical study conducted on 100 medical interns of Jundishapur University of Ahvaz during the Corona crisis. The data collection tool was the Penn State questionnaire on professionalism. Data were analyzed using descriptive statistical methods, Binomial non-parametric multiple regression, and Chi-square test. A significance level of less than 0.05 is considered.
Results: The results showed that 70% of the students had a positive and high attitude towards professionalism. The most crucial aspect of professionalism is the dimension of respect, which has the highest frequency at 89%. Multiple regression analysis by step-by-step method showed that gender and marriage variables are not significant and only age is significant. So professionalism decreases by .03 units with an increase in age.
Conclusion: The high level of professionalism in medical interns is a positive finding of this study. However, the direct relationship between age and professionalism is a concerning issue. Therefore, it is recommended that studies should be conducted to reduce the factors affecting professionalism during education.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Professionalism, Medical student, Attitude, Medical education, COVID-19

نویسندگان مقاله فاطمه طهماسبی بلداجی | Fatemeh Tahmasebi Boldaji
PhD Student, School of Medicine, Department of Medical Education, Clinical Education Research Center, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی، دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.

رضا ارجمند | Reza Arjmand
Assistant Professor, School of Medicine, Department of Parasitology, Ahvaz Jundishapur University of Medical Science, Ahvaz, Iran
استادیار، دانشکده پزشکی، گروه انگل شناسی، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران.

بهاره قوامی حسین پور | Bahare Ghavami Hoseinpour
PhD Student, Virtual School, Department of E-Learning, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی، دانشکده مجازی، گروه یادگیری الکترونیک، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.

فاطمه دراری | Fatemeh Darari
Instructor, School of Nursing, Department of Operating Room, Abadan University of Medical Sciences, Abadan, Iran
مربی، دانشکده پرستاری، گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران.

الهام ناوی پور | Elham Navipour
PhD Student, School of Medicine, Department of Medical Education, Clinical Education Research Center, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی، دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.

طیبه بهمنی تزنگی | Tayebeh Bahmani Tazangi
8PhD Student, School of Medicine, Department of Medical Education, Clinical Education Research Center, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی، دانشکده پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعه و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.

سکینه اکبری | Sakineh Akbari
Master of Neonatal Intensive Care, Nursing Research Center, Nursing and Midwifery School, Ahvaz Jundishapur University of Medical Science, Ahvaz, Iran
کارشناس ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1435-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات