این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۷۴۹-۷۶۱

عنوان فارسی ارتباط تاب آوری، منبع کنترل و سلامت عمومی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان با عوامل مختلفی مرتبط است. شناسایی، تغییر و اصلاح این عوامل میتواند عملکرد تحصیلی را ارتقا داد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط تاب‌آوری، منبع کنترل و سلامت عمومی با عملکرد تحصیلی دانشجویان انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی و شامل 415 نفر از دانشجویان بود. تاب‌آوری، منبع کنترل و سلامت عمومی با استفاده از پرسشنامههای استاندارد ارزیابی شد و ارتباط این نمرات با معدل تحصیلی دانشجویان بررسی شد.
نتایج: مقایسه میانگین نمرات تابآوری، منبع کنترل و سلامت عمومی با وضعیت تحصیلی دانشجویان نشان داد که افرادی که معدل بالاتر از 92/16 داشتند نمره تابآوری، منبع کنترل و سلامت عمومی بالاتری داشتند اما معنی‌دار گزارش نشد. در مقایسه ابعاد کنترل داخلی و خارجی منبع کنترل نشان داده شد که افراد با منبع خارجی به صورت معنی‌داری معدل بالاتری دارند. همچنین بین متغیرهای تاب‌آوری، منبع کنترل، سلامت عمومی با عملکرد تحصیلی بین متغیر منبع کنترل و تاب‌آوری با عملکرد تحصیلی ارتباط معنی‌دار گزارش شد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های مطالعه در حوزه‌ی پیشرفت تحصیلی توصیه می‌گردد، حوزه‌های کاربردی آموزش و کارگاه ارتقای تابآوری، سلامت عمومی و افزایش مهارت زندگی برگزار گردد.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب‌آوری، دانشجویان، سلامت عمومی، منبع کنترل، عملکرد تحصیلی

عنوان انگلیسی The Relationship between Resilience, locus of Control, and General Health with the Academic Performance among Students of Yazd University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Improving students' academic performance is related to various factors. Identifying and modifying these factors can improve academic performance. The study investigated the relationship between resilience, locus of control, and general health with students' academic performance.
Method: The study is a cross-sectional descriptive-analytical study consisting of 415 students. Resilience, source of control, and public health were investigated by using standard questionnaires, and the correlation of these scores with the academic performance of the students was evaluated.
Results: A comparison of the average scores of resilience, locus of control, and general health with the student's academic status showed that those who had a GPA higher than 16.92 had a higher score of resilience, locus of control, and general health, but it was not reported significant. In comparing the internal and external control dimensions of the source of control, it was shown that people with an external source have a significantly higher grade point average. Also, there is a relationship between the variables of resilience, source of control, and general health with academic performance, and between the variables of source of control and resilience with academic performance. Significant was reported.
Conclusion: It is recommended to organize practical education areas and workshops to enhance resilience, general health, and life skills based on the findings of the academic progress study.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Resilience, Students, Public health, Locus of control, Academic performance

نویسندگان مقاله سمانه میرزائی | Samane Mirzaei
Assistant Professor, School of Public Health, Department of Health in Emergencies and Disasters, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، دانشکده بهداشت، گروه سلامت در بلایا و فوریت ها، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

محسن قلی نتاج | Mohsen Gholinataj Jelodar
Assistant Professor, School of Medicine, Department of Internal Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، دانشکده پزشکی، گروه داخلی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

آزاده ابوئی | Azade Aboei
Assistant professor, Humanity faculty, Counseling Department, Science and Arts University, Yazd, Iran.
استادیار، دانشکده علوم انسانی، گروه مشاوره، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.

محمد حسین دهقانی | MH Dehghani
Associate Professor, School of Medicine, Department of Anesthesiology and Critical Care, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دانشیار، دانشکده پزشکی، گروه بیهوشی و مراقبت های ویژه، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

خدیجه نصیریانی | Kh Nasiriani
Professor, Nursing School, Department of Nursing, Research Center for Nursing and Midwifery Care, Non -Non-communicable Diseases Research Institute, Health Spiritual Research Center, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استاد، دانشکده پرستاری، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری و مامایی، پژوهشکده بیماری های غیر واگیردار، مرکز تحقیقات سلامت معنوی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی،یزد، ایران.

عادل افتخاری | A Eftekhari
Assistant Professor, PhD Health in Emergencies and Disasters, Meybod School of Nursing, Department of Nursing, Shahid Sadougi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
استادیار، دکترای سلامت در بلایا و فوریت، دانشکده پرستاری میبد، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی،یزد، ایران.

فائزه رشیدی | F Rashidi
Student Research Committee, Nursing School, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

زهرا یزدانی | Z Yazdani
Student Research Committee, Nursing School, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

زهره حسانی | Z Hesani
Student Research Committee, Nursing School, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.

امیرحسین احمدی | Ahmadi
Student Research Committee, Nursing School, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1061-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات