این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، جلد ۱۹، شماره ۳۷، صفحات ۴۰-۵۰

عنوان فارسی ارتباط بین سواد سلامت مادران باردار با مراقبت‌های دوران بارداری و پیامد آن
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سواد سلامت مادران در دوران بارداری بیانگر مهارت‌های اجتماعی و شناختی است که انگیزه و توانایی آن‌ها را برای دریافت و استفاده از آگاهی‌های مفید نشان می‌دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سطح سواد سلامت مادری با مراقبت‌های دوران بارداری و پیامد آن انجام شد. روش‌کار: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به روش مقطعی در سال 1394 بر روی 120 زن باردار مراجعه‌کننده به مرکز بهداشتی درمانی شهرستان مشهد جهت انجام مراقبت‌های معمول دوران بارداری انجام شد. افراد به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای- چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه سواد سلامت مادری و نتایج بارداری (MHLAPQ) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS (نسخه 15) و آزمون‌های آماری تحلیلی، آزمون تی، آنووا، توکی و همبستگی پیرسون انجام شد. میزان p‌ کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمره سواد سلامت مادران باردار 54/7±47/42 بود؛ به‌طوری‌که کمترین سطح 21 و بیش‌ترین آن 56 بود. همچنین بین سواد سلامت مادران با سطح تحصیلات، محل زندگی، درآمد ماهیانه خانوار، تعداد بارداری، زمان شروع مراقبت‌ها، تعداد مراقبت انجام شده در طول بارداری، وزن هنگام تولد نوزاد، مصرف مکمل‌ها و آنمی ‌ارتباط معنی‌داری وجود داشت (05/0>p). بر اساس ضریب همبستگی پیرسون، بین سواد سلامت و نتیجه بارداری ارتباط مثبت معناداری وجود داشت (01/0>p). ولی سن مادر با سواد سلامت و نتیجه بارداری ارتباط معنی‌داری نداشت. نتیجه‌گیری: بین سواد سلامت مادران و مراقبت‌های دوران بارداری، نتیجه بارداری و وزن هنگام تولد ارتباط معناداری وجود دارد، که لزوم توجه بیشتر به سواد سلامت مادری در برنامه‌های ارتقاء سلامت را نشان می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد سلامت، مادران باردار، وزن هنگام تولد،

عنوان انگلیسی Association between maternal health literacy level with pregnancy care and its outcomes
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Maternal health literacy during pregnancy represents the cognitive and social skills which determine the motivation and ability of women to gain and apply the useful knowledge. This study was performed with aim to investigate the association between maternal health literacy level with pregnancy care and its outcomes. Methods: This descriptive-analytical and cross-sectional study was performed in 2015 on 120 pregnant women referred to health centers of Mashhad to perform prenatal care. The subjects were selected by multistage randomized cluster sampling method. Data was collected by using Maternal Health Literacy and Pregnancy Outcome Questionnaire (MHLAPQ). Data was analyzed by SPSS software (version 15) and descriptive statistics, t-test, ANOVA, Tukey and Pearson correlation. P< 0.05 was considered significant. Results: The mean score of maternal health literacy was 42.47±7.54, so that the least score was 21 and the most 56. There was significant relationship between maternal health literacy and educational level, incomes, living place, number of pregnancy, time of starting care and the number of care taken during pregnancy, birth weight, supplements consumption and anemia (P< 0.05). Pearson correlation coefficient showed significantly positive relation between health literacy and pregnancy outcomes (P< 0.001). But there were no significant relation between maternal age with pregnancy outcomes and health literacy. Conclusion: There is significant relationship between maternal health literacy with prenatal care, pregnancy outcomes and birth weight that shows the necessity of more attention to maternal health literacy in health promotion programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Birth weight, Health Literacy, Pregnant women

نویسندگان مقاله سیده سارا خرازی | seyde sara kharazi
m.sc. student in health education and promotion, student research committee, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

نوشین پیمان | nooshin peyman
associate professor, department of health education and promotion, health sciences research center, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حبیب الله اسماعیلی | habibolah esmaily
professor, department of biostatistics and epidemiology, health sciences research center, school of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
استاد گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijogi.mums.ac.ir/article_8187.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/14/article-14-316746.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده g|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات