این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۱۳، شماره ۴۴، صفحات ۵-۱۴
عنوان فارسی
ماهیتِ دور هرمنوتیکیِ فهم، در زیباییشناسیِ تأویلِ عکس
چکیده فارسی مقاله
در هرمنوتیکِ کلاسیک، فرایندِ فهم، عملی ذهنی است که به وسیله آن، تجربه انسان زنده درک میشود. فهم، گشاینده جهانِ خود و دیگران، به روی ماست. به بیان هایدگر اما، فهم، قدرتِ درک امکانهای خود شخص است برای هستی و در متن زیست جهانی که وی در آن زندگی میکند. چگونگیِ حصولِ به فهم، لایههای فهم و مسئله حلقوی بودنِ فهم، دغدغه متألهین هرمنوتیک و هستیشناسان بوده است. در این میان رولان بارت1در آخرین کتاب خود اتاق روشن2، در فهمی که از عکس به مثابه متن به دست میدهد، بنیانِ هستندگیِ متنِ عکس را در حلقه دوارِ رجوعِ مخاطب و متنِ زیستهاش، و ارتباطِ دیالکتیکیِ حلقوی میان مخاطب ویژه عکس میداند، متنِ عکس و سنتی که مخاطب و عکس از آن برخاستهاند. حلقوی بودنِ فهم، یکی از نکاتِ مهمی است که در هرمنوتیک شلایر ماخر مطرح میشود و امروزه به حلقه هرمنوتیکی شهرت دارد. شلایر ماخر3 که در تاریخ فلسفه از وی به عنوان پدر هرمنوتیک مدرن یاد میشود، حلقوی بودن فهم را برای توصیفِ فهمِ متون ارایه داد. در حالیکه بعدها، مارتین هایدگر4 و شاگردِ بزرگش، هانس گئورگ گادامر5 ، در نظریه هرمنوتیکی خود، مسئله را مختص به فهمِ متون نمیدانسته و این حلقه را به اصل بنیادینِ فهمِ بشر از ماهیت و وضعیتِ خویش بسط و گسترش دادند.حلقه هرمنوتیک، در کل به توصیفِ این نکته میپردازد که چگونه جزء و کل، در فرایندِ فهم و تفسیر، بهصورتی حلقوی بهیکدیگر مربوطند : فهمِ اجزاء برای فهمِ کل ضروری است، در حالی که برای فهمِ اجزاء، باید کل را درک کرد. فهم ما از عکس نیز بسته و وابسته است به شرایط کنونی تأویل و تأویلگر؛ و تأویل عکس خود بهجهانی همبسته است که عکس سرِ توصیفش دارد. نمود چنین حلقه فهمی را میتوان بهخوبی در کنشها و واکنشهای عکاسی، در احوالاتِ رؤیتِ صادقانه آن، ملاحظه کرد. مقاله حاضر، بر پایه متنِ اتاقِ روشن، به بررسیِ ماهیتِ دورِ هرمنوتیکیِ فهم در تأویلِ آثارِ عکاسی پرداخته و سعی در واکاوی بازنمودهای دور فهم در متنِ عکس دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Essence of Hermeneutic Circle of Understanding in Aesthetics of Photograph Interpretation
چکیده انگلیسی مقاله
In classical hermeneutics, the process of understanding is a mental operation realized the live human experience by it. Understanding opens our world and to us. According to Heidegger, understanding is the power to understand one’s own possibilities for existence and in the context of the global environment which the man lives in. The achievement way of the understanding, understanding layers and the issue of circularity of understanding are the concerns of the hermeneutic and ontological theologians. In this regard, Roland Barthes1, in his latest book, "Camera Lucida", in an understanding achieved from the photo as a text, considers the entities of the photograph context in a rotating circle of the audience and the life context and the dialectical relationship between the particular audience of the photo, the context of the photograph and the tradition in which the audience and the photo have raised. The circularity of understanding is one of the important issues discussed in the hermeneutics of Schleiermacher that today it is known as hermeneutical circle. In the history of the philosophy, Schleiermacher2 has remembered as the father of the modern hermeneutics. He has delivered the circularity of understanding to describe the understanding the text. While the later, Martin Heidegger3 and his student, Hans-Georg Gadamer4 , in his hermeneutical theory, did not dedicate this issue to the understanding and they developed and expanded this circle to the fundamental principle of human understanding on the nature and his state. Hermeneutics circle, totally, describes this issue that how the component and the whole, in the process of understanding and interpretation, are related to each other in form of a circle: understanding the components is necessary for understanding the whole, while understanding the components, there should be understood the whole. Our understanding of photos depends on the current situation of the interpretation and the interpreter and also the interpretation of photos is related to the world that the photo describes it. The appearance of such understanding circle can be observed so well in actions and reactions of the photography and in the conditions of the truthful sight. This paper, based on the text "Camera Lucida", has investigated the nature of hermeneutic circle of understanding on the interpretation of photographic works and has attempted to explore the representations of the understanding circle in the context of the photo.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد حسن پور |
دانشگاه سیستان و بلوچستان. دانشکده هنر، گروه صنایع دستی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
محسن کیهان پور |
کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی. دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
علیرضا نوروزی طلب | norouzi talab
دکتری پژوهش هنر. دانشکده هنرهای تجسمی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_42123_41d6b7b63b4356c27deb0e1c9fffc96a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-316780.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات