این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۲۰-۱۴۲
عنوان فارسی
عوامل شناختی اثرگذار بر یادگیری از شکست کارآفرینان سریالی
چکیده فارسی مقاله
هدف: شکست نقش کلیدی در یادگیری کارآفرینانه دارد و مسئلهای رایج در بین کارآفرینان است. اگرچه، یادگیری از شکست، موفقیت کارآفرینان را پس از شکست تضمین میکند، اما در برخی از اکوسیستم ها مانند ایران، توجه زیادی به این موضوع نشده است. فهم علل و ریشههای ذهنی شکست به طور ویژه در بین کارآفرینان سریالی میتواند جامعه علمی و اجرایی را به سمت راهکارهایی ببرد تا بازیابی هویتی و شخصیتی کارآفرینان پس از شکست را تسهیل کند. این فقدان دانش علمی و اجرایی باعث شد تا این مطالعه به بررسی ریشههای شناختی یادگیری از شکست بپردازد تا فهم بهتری در رابطه با یادگیری از شکست حاصل شود.
روش: این مطالعه از منظر هدف کاربردی، از منظر اطلاعات گردآوری شده آمیخته و از منظر ماهیت با رویکرد استقرایی-قیاسی و به طور خاص از طریق فراترکیب 40 مقاله اقدام به شناسایی عوامل شناختی موثر در یادگیری از شکست کرده است. سپس این عوامل از طریق نظرسنجی از 10 کارآفرین سریالی که با رویکرد نمونهبرداری هدفمند انتخاب شده بودند مورد اولویتبندی قرار گرفت. دادههای نظرسنجی خبرگان برای تجزیه و تحلیل دادههای کمی و درک عوامل کلیدی مؤثر در یادگیری از شکست در میان کارآفرینان سریالی، به روش بهترین-بدترین مورد استفاده قرار گرفت.
یافته: نتایج بر اساس بررسی مبانی نظری این بینش را ارائه داد که یادگیری از شکست کارآفرینان تحت تأثیر 24 عامل شاختی است. سپس با اولویت بندی عوامل مذکور، «تجربه قبلی» به عنوان مهم ترین (بهترین) عامل و «وسوسه فرصت» به عنوان کم اهمیت ترین (بدترین) عامل شناسایی شد. طبق یافتهها شکست میتواند در نقش سرمایه برای کارآفرینان ظاهر شود، اگر کارآفرینان با اشتباهات خود کنار بیایند و از آنها درس بگیرند، به سمت موفقیت حرکت خواهند کرد. در این راستا نقش عواملی مثل ترس از شکست، هوشیاری کارآفرینانه و تواضع کارآفرینانه نیز حائز اهمیت بود.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است که دستاوردهای پس از شکست تحت تأثیر تجربیات جدید و اطلاعات جدید است. تجربه قبلی کارآفرینان و ترس از شکست تأثیر مهمی بر یادگیری از شکست دارد. از آنجایی که تجربه و دانش پیشین به کارآفرینان کمک میکند تا در شناسایی فرصتهای جدید واقعبین باشند، ترس آنها از شکست را کاهش میدهد و باعث موفقیت بعدی میشود. از سوی دیگر یادگیری کارآفرینان تحت تاثیر تواضع کارآفرینانه نیز میباشد. به طور کلی هر چقدر فرد متواضعتر باشد تمایل بیشتری به رفتار واقعبینانه با رویدادهایی مثل شکست خواهد داشت و با پذیرش موارد قابل بهبود اقدام به رفع آنها خواهد کرد که این موضوع به نوبه خود زمینهساز موفقیت کارآفرین در ورودهای مجدد بعدی خواهد شد.
این مقاله رویکردی شناختی به فرآیند یادگیری از شکست کارآفرینان سریالی ارائه داد. این بینش جدید نقشی را که تجارب قبلی در توسعه نگرش کارآفرینان نسبت به یادگیری از شکست ایفا میکند، را پر رنگتر کرد. از سوی دیگر فهم روابط بین این عوامل میتواند نقش به سزایی در موفقیت کارآفرینان در ورودهای مجدد بعد از شکست و نیز بازیابی هویتی و عاطفی آنها داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شکست کارآفرینانه،یادگیری از شکست،شناخت کارآفرین،کارآفرین سریالی،
عنوان انگلیسی
Cognitive Factors Affecting Serial Entrepreneurs Learning from Failure
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Failure plays a crucial role in entrepreneurial learning and is a common issue among entrepreneurs. However, in ecosystems like Iran, insufficient attention has been given to this matter. Understanding the causes and mental underpinnings of failure, particularly among serial entrepreneurs, can guide the scientific and business communities towards solutions that facilitate the recovery of entrepreneurs' identity and emotion after failures. This lack of scientific and practical knowledge prompted this study to investigate the cognitive origins of learning from failure to gain a deeper understanding.
Method:
In this study, we adopted an inductive-deductive approach and, specifically, employed a meta-synthesis of 40 articles to identify the cognitive factors that influence learning from failure. We then prioritized these factors through a survey of 10 serial entrepreneurs selected using a purposive sampling method. Expert survey data were used to analyze the quantitative data and comprehend the key factors affecting learning from failure among serial entrepreneurs, utilizing the best-worst method.
Results:
The results, based on the theoretical foundation, reveal that learning from entrepreneurial failure is influenced by 24 distinct factors. After prioritizing these factors, "previous experience" emerged as the most significant (best) factor, while "opportunity temptation" was identified as the least important (worst) factor. According to the findings, failure can serve as a valuable capital for entrepreneurs, provided they confront their mistakes and learn from them. Factors like the fear of failure, entrepreneurial Alertness, and entrepreneurial humility also play essential role.
Conclusion:
The results suggest that post-failure achievements are influenced by new experiences and information. Entrepreneurs' prior experiences and their fear of failure have a substantial impact on learning from failure. Prior experience and knowledge help entrepreneurs identify new opportunities realistically, reducing their fear of failure and leading to subsequent success. Additionally, entrepreneurs' learning is influenced by entrepreneurial humility. In general, individuals who are humbler are more willing to face failures realistically, accepting areas that need improvement and subsequently enhancing their chances of success in future endeavors.
This paper introduces a cognitive approach to understanding the process of learning from the failures of serial entrepreneurs. This fresh perspective highlights the significant role of prior experiences in shaping entrepreneurs' attitudes towards failure. Furthermore, comprehending the relationships between these factors can greatly contribute to the success of entrepreneurs in re-entering the entrepreneurial arena after Failures, as well as aiding in their emotional and identity recovery.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شکست کارآفرینانه,یادگیری از شکست,شناخت کارآفرین,کارآفرین سریالی
نویسندگان مقاله
بهزاد محمدیان |
گروه مدیریت، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمدرضا جلیلوند |
گروه کسبوکار، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محمد امین رحیمی |
گروه کسبوکار، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_94892_344a8310d3e8d0bf4b597ca3e58fa260.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات