این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۴۳-۱۶۱
عنوان فارسی
اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر کارآفرینی در صنعت در ایران: رویکرد TVP-FAVAR
چکیده فارسی مقاله
هدف:
اهمیت کارآفرینی به دلیل نقش آن در نوآوری، پذیرش ریسک و تلاش برای بهبود وضعیت فعلی برجسته است و اتخاذ سیاستهای مناسب، مستلزم شناخت عوامل مؤثر بر کارآفرینی است. در این میان، شمار فزایندهای از تحقیقات نشان میدهند که عملکرد اقتصاد کلان تصمیمات راهاندازی کسب و کارهای جدید را متأثر میسازد. این مقاله در نظر دارد با توجّه به نقش مولّد فعّالیتهای صنعتی در شکوفایی اقتصادها، اثر متغیّرهای کلان اقتصادی را بر کارآفرینی، از منظر راهاندازی کسب وکارهای جدید در بخش صنعت ایران مورد ارزیابی قرار دهد.
روش:
پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و براساس گردآوری اطلاعات تحلیل همبستگی بوده و رابطه بین متغیّرهای کلان اقتصادی با کارآفرینی در چارچوب الگوی اقتصادسنجی خود رگرسیون برداری تعمیمیافته پارامتر متغیّر زمان مورد سنجش قرار گرفته است. دادههای این مطالعه فصلی و مربوط به دوره زمانی 1400-1385 میباشند.
یافتهها:
شوکهای مثبت تولید ناخالص داخلی با افزایش کارآفرینی در بخش صنعت همراه است. اما شوکهای نرخ تورم و بیکاری باعث کاهش کارآفرینی در بخش صنعت میشوند. اثر شوک تشکیل سرمایۀ ثابت است.
نتیجه:
شاخصهای کلان اقتصادی دارای اثرات معنادار بر کارآفرینی در بخش صنعت هستند. بنابراین توسعۀ کارآفرینی مستلزم اتخاذ سیاستهایی در راستای بهبود فضای کلان اقتصادی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شکست کارآفرینانه،یادگیری از شکست،شناخت کارآفرین،کارآفرین سریالی،
عنوان انگلیسی
The effect of macroeconomic variables on entrepreneurship in industry in Iran: TVP-FAVAR approach
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The importance of entrepreneurship is highlighted due to its role in innovation, accepting risk and trying to improve the current situation, and adopting appropriate policies requires knowing the factors affecting entrepreneurship. In the meantime, an increasing number of researches show that the macroeconomic performance affects the decisions of starting new businesses. This article intends to evaluate the effect of macroeconomic variables on entrepreneurship from the perspective of starting new businesses in the industrial sector in Iran, considering the productive role of industrial activities in the prosperity of economies.
Method:
The research is applied in terms of purpose and based on the collection of correlation analysis data, and the relationship between macroeconomic variables and entrepreneurship has been measured in the framework of time-variable parameter generalized vector regression econometric model (TVP- FAVAR). The data of this study are seasonal and related to the time period of 2006-2021.
Results:
Positive GDP shocks are associated with increasing entrepreneurship in the industrial sector. But inflation and unemployment shocks reduce entrepreneurship in the industry sector. The shock effect of capital formation is fixed.
Conclusion:
Macroeconomic indicators have significant effects on entrepreneurship in the industrial sector. Therefore, the development of entrepreneurship requires the adoption of policies aimed at improving the macroeconomic environment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
صاحبه مسعودی |
گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
امیر عسگری |
گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و تربیت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_97501_6130dd2e93d7ba354836542048ef021a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات