این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۵۱-۷۲
عنوان فارسی
دراسه أفعال الکلام الخاصه بالتربیه الأسریه فی خطاب الإمام السجّاد(ع)
چکیده فارسی مقاله
إن سیره أهل البیت علیهم السلام تجاه أبنائهم تدل علی أهمیه الاهتمام بالتربیه الدینیه وتلبیه احتیاجاتهم العاطفیه فی أحضان الأسره. وتزخر الصحیفه السجادیه ورساله القانون للإمام السجاد علیه السلام بالمفاهیم التربویه وتحتوی علی نقاط ثمینه حول القاعده الاجتماعیه الأولی، وهی الأسره، مما یدل علی أهمیتها، واهتمام الإمام بأهمیه التربیه الدینیه. ومن هذا المنطلق، یحاول هذا المقال دراسه أفعال الکلام فی خطابهم التربوی حول موضوع العلاقات الأسریه والبحث فی الواجبات المتبادله بین الوالدین والأبناء من خلال نهج براغماتی، من أجل استخلاص أسلوب خطاب فعال فی بیان التعالیم التربویه منه واستخدامها کنموذج للخطاب التربوی إلی جانب توظیف المکونات التربویه المؤثره. وبناءً علی ذلک، تم اختیار 84 جزءً من کلامه کمفاهیم تربویه علی مستوی الأسره، وتحلیلها بالمنهج الوصفی- التحلیلی بالاعتماد علی نظریه أفعال الکلام لسیرل، وذلک لفحص أنواع أفعال الکلام المستخدمه فی خطاب الإمام السجاد علیه السلام. تظهر النتائج أن أفعال الکلام التوجیهیه أو التوجیهیات، تتکرر فی 57 حاله ولها أعلی تواتر وأن خطابهم خالٍ من الالتزامیات والإعلانیات. تظهر البیانات أنه بالإضافه إلی تشجیع المتربی علی الالتزام بالمبادئ التربویه، فمن الضروری إحداث تأثیر فیه من خلال إثاره المشاعر أو الإقناع الفکری. کما أن الأسالیب التربویه السلبیه لا مکان لها فی کلام الإمام السجاد علیه السلام، ولتحقیق أهدافه التربویه، قدم خطاباً مواکباً للجمهور باستخدام أسلوب الدعاء وأفعال الکلام التوجیهیه.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تربیت خانوادگی،رساله حقوق،سرل،صحیفه سجادیه،کنش گفتاری
عنوان انگلیسی
Study of family training speech acts in Imam Sajjad`s discourse
چکیده انگلیسی مقاله
The Ahl al-Bayt`s behavior towards their chihdren shows the importance of paying attention to religious training and providing for their needs in the family. Imam Sajjad (as), realizing the importance of religious training that begins from the first social base, the family, referred to this issue, and his Sahifa Sajjadieh and Risalah Al-Huquq are full of training propositions at the family level. This study designe to analyse their training discourse in family relationships and examine the mutual duties of parents and children and extract training concepts in their speech through language structure to be able to use effectivv training components, discovered effective speaking style in training teaching and used as a verbal model. Based on this, 84 uttarances of speech from his discourse, which conveys trainind propositions at the family level, were selected and analysed based on Searle`s theory of speech act and descriptive-analytical method, and finally obtained the type of speech acts used in Imam`s words. Findings show that directive speech act with a frequency of 57 cases had the most repetition and his discourse is devoid of commisive and declarative speech acts. This statistic shows that in addition to adhere to the principles of training, it is necessary to stimulate their emotiins or intellectual persuasion, to create the ground for influence in their. Also negative training methods have`nt place in the speech of the Imam (as) and He used collective prayer to achieve his training goals and didn`t place himself at a higher level than the listener.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Family training,Risalah al-Huquq,Searle,Sahifah al-SAjjadieh,speech act.
نویسندگان مقاله
نسرین زندیه | nasrin zandiye
Master of Arabic Literature, Al-Zahra University, Tehran, Iran
خرّیجه اللغه العربیه وآدابها، جامعه الزهراء (س)، طهران، إیران
ریحانه ملازاده | reyhaneh mollazadeh
Department of Arabic Literature, Faculty of Literature.Alzahra University, Tehran.Iran
أستاذه مساعده فی قسم اللغه العربیه وآدابها، جامعه الزهراء (س)، طهران، إیران
فاطمه اکبری زاده | fatemeh akbarizadeh
Department of Arabic Literature, Faculty of Literature.Alzahra University, Tehran.Iran
أستاذه مساعده فی قسم اللغه العربیه وآدابها، جامعه الزهراء (س)، طهران، إیران
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-69999-1&slc_lang=fa&sid=31
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات