این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
منابع انسانی ناجا، جلد ۱۸، شماره ۷۵، صفحات ۱۱-۳۸

عنوان فارسی فهم الگوهای ذهنی کارکنان از شیوه‌های ارتقاء در سازمان با استفاده از روش کیو
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین فهم الگوهای ذهنی کارکنان از شیوه‌های ارتقاء در سازمان انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت اکتشافی و از حیث گردآوری داده-ها، توصیفی پیمایشی است که با استفاده از روش کیو (کیفی- کمی) الگوهای ذهنی مختلف کارکنان نسبت به ارتقا شغلی احصاء شد. از بین کارکنانی که صلاحیت و دانش مناسب‌تری برای ارتقا شغلی نسبت به سایر کارکنان داشتند به شیوه نمونه‌گیری هدفمند و با استناد به اطلاعات حاصل از فرماندهی انتظامی یکی از استان های کشور تعداد 30 نفر کارمند به عنوان جامعه هدف انتخاب و با آن‌ها مصاحبه مبتنی به روش کیو (Q) انجام شد و کارت‌های مربوط به گزاره‌های کیو در بین آن‌ها توزیع شد. براساس کارت‌های توزیع شده، از میان 40 گزاره، 24 گزاره نهایی شناسایی و در مرحله بعد توسط مشارکت‌کنندگان اولویت‌بندی شدند. در نهایت، براساس یافته‌ها و نتایج تحلیل عاملی کیو، مشخص شد که پنج الگوی ذهنی مختلف (عدالت‌گرا، سیاست‌گرا، خطا محور، منتقدین عوامل برون‌سازمانی مؤثر و منتقدین ناشایسته سالاری) نسبت ارتقای شغلی در بین کارمندان فرماندهی انتظامی وجود دارد. براساس نتیجه-گیری نهایی می‌توان چنین تفسیر کرد که درصد زیادی از گزاره‌ها و الگوهای شناسایی شده مدعی بر منصفانه بودن سیستم ارتقای شغلی در سازمان است و طبق ذهنیت کارکنان عامل عدالت‌گرا بیشترین تأثیر را در ارتقای شغلی کارکنان دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوهای ذهنی کارکنان، شیوه‌های ارتقا در سازمان، فن کیو،

عنوان انگلیسی Understanding the mental patterns of employees of promotion methods in the organization using the Q method
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to determine the understanding of employees' mental patterns of promotion methods in the organization. The research method in terms of applied purpose, in terms of exploratory nature and in terms of data collection, is a descriptive survey that was calculated using the Q (qualitative-quantitative) method of different mental patterns of employees towards job promotion. Among the employees who had more appropriate qualifications and knowledge for job promotion than other employees, 30 employees were selected as the target population by purposeful sampling method and based on the information obtained from the disciplinary command of one of the province in the country, and interviewed them by using Q method. And related cards were distributed among them for Q propositions. Based on the distributed cards, out of 40 statements, 24 final statements were identified and then prioritized by the participants. Finally, based on the findings and results of Q factor analysis, it was found that there are five different mental patterns (justice-oriented, policy-oriented, error-oriented, critics of effective external factors and critics of incompetence) of job promotion among disciplinary command employees. Based on the final conclusion, it can be interpreted that a large percentage of the identified propositions and patterns claim that the job promotion system in the organization is fair and according to the employees 'mentality, the justice factor has the greatest impact on the employees' job promotion.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الگوهای ذهنی کارکنان, شیوه‌های ارتقا در سازمان, فن کیو

نویسندگان مقاله محمد منتظری |
استادیار ، گروه مدیریت ، دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایران

علیرضا محمدی بجگان |
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سیرجان، سیرجان ، ایران

غلام جباری |
استادیار ، پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی فراجا، گروه پژوهشی سازمان و مدیریت

سحر اسمعیل زاده |
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد سیرجان، سیرجان ، ایران


نشانی اینترنتی http://phr.jrl.police.ir/article_102365_7a14eb23279616620dd4631106d152db.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات