این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
نظریه های کاربردی اقتصاد
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱-۳۴
عنوان فارسی
سوگیریها و تمایل به وام دانشجویی: رویکرد اقتصاد رفتاری
چکیده فارسی مقاله
کاربرد اقتصاد رفتاری در طراحیهای آموزش عالی جهت تاثیرگذاری بر تصمیمات دانشجویان، در سالیان گذشته کمتر مورد توجه محققان این حوزه بوده است. از اینرو،
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر سوگیریهای اقتصاد رفتاری بر تمایل به ثبت درخواست وام در میان دانشجویان است. برای این منظور، یک مدل 2×2×2 عاملی شامل؛ دو سطح قاببندی (مثبت یا منفی)، دو سطح احتیاج به وام (سوگیری به حال یا عدم سوگیری) و دو سطح احتمال محدودیت زمانی (احتمال بالا یا پایین) درنظرگرفته شد. متغیرهای مستقل شامل؛ قاب مثبت، احتیاج فوری و احتمال بالای محدودیت زمانی و متغیر وابسته؛ تمایل به وام دانشجویی است. نمونهگیری تصادفی این پژوهش شامل 400 نفر از دانشجویان دانشگاه است. نتایج حاصل از تخمین مدلها نشان داد که متغیر سوگیری به حال، تمایل به وام را به طور قابل توجهی افزایش میدهد؛ یعنی وضعیت فوریت وام به دلیل سوگیری افراد به خودی خود تمایل وام را افزایش میدهد. اما متغیر قاب مثبت به طور مستقل، تاثیری بر تمایل به وام در کل نمونه ندارد. بررسی متغیر قاب مثبت در شرایط مشترک با عوامل دیگر نیز نشان داد که قاب مثبت در شرایط مشترک احتمال پایین محدودیت زمانی و عدم سوگیری، بر تمایل به وام تاثیر مثبتی دارد. این بدین معناست که در وضعیت عدم فوریت چون دانشجویان دچار سوگیری نیستند، بیشتر تحت تاثیر قاببندی (مشخصا قاب مثبت) قرار میگیرند. نتایج پژوهشحاضر حاوی پیامهایی برای سیاستگذاران و دستاندرکاران حوزه آموزشعالی است تا از ابزارهای اقتصاد رفتاری برای ایجاد انگیزه و ترغیب دانشجویان به استفاده از تسهیلات رفاهی استفاده نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سوگیری به حال، قاببندی، تمایل به وام، اقتصاد رفتاری،
عنوان انگلیسی
Biases and Willingness to Take a Student Loan: A Behavioral Economics Approach
چکیده انگلیسی مقاله
This study's primary objective is to analyze the impact of behavioral economics biases on students' inclination to apply for a loan. A 2x2x2 factorial model was utilized, incorporating two levels of framing (positive or negative), two levels of need for a loan (present bias or no bias), and two levels of probability of time limit (high or low probability). The independent variables include positive framing, an urgent need for a loan, and an increased likelihood of time limit. In contrast, the dependent variable is the willingness to take out a student loan. A random sample of 400 students from Ilam and Allameh Tabatabai University was included in the study. The results indicate that the present bias significantly increases the willingness to apply for a loan, suggesting that the perceived urgency of the loan influences individuals' decisions. However, the positive frame variable does not independently impact the overall sample's willingness to apply for a loan.
Further analysis demonstrated that positive framing, with a low probability of time limit and absence of bias, positively affects the inclination to take out a loan. This implies that in situations where students are not biased, positive framing significantly influences their decision-making process. The findings of this research provide valuable insights for policymakers in higher education, emphasizing the need to leverage behavioral economics strategies to motivate students to avail themselves of available financial resources.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سوگیری به حال, قاببندی, تمایل به وام, اقتصاد رفتاری
نویسندگان مقاله
حشمت اله عسگری |
دانشیار اقتصاد دانشگاه ایلام
محدثه پورعلی مردان |
کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه ایلام
نشانی اینترنتی
https://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_17641_638060126ffa01d26d7c60e23ca9620d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات