این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی روابط ساختاری ترومای کودکی با حافظه مثبت و علائم افسردگی در بزرگسالان: نقش میانجی بدتنظیمی هیجانی مثبت
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بدتنظیمی هیجانی به­عنوان یک عامل مهم فراتشخیصی برای علت­شناسی و درمان مشکلات روانشناختی مختلف شناسایی شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری ترومای کودکی با حافظه مثبت و علائم افسردگی با توجه به  نقش میانجی بدتنظیمی هیجانی مثبت در بزرگسالان انجام شد.
روش­ کار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد مراجعه­کننده به کلینیک­ها و مراکز خدمات روان­شناختی شهر تهران  در سال 1402 بودند. از میان جامعه آماری، 240 نفر به شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه ترومای دوران کودکی (CTQ)، پرسشنامه افسردگی بک ویرایش دوم ((BDI-II، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان مثبت (DERS-P) و پرسشنامه تجارب حافظه-فرم کوتاه (MEQ-SF). برای تحلیل داده‌ها از همبستگی پیرسون، مدل‌یابی معادلات ساختاری و از نرم افزار SPSS-22 وAMOS-26  استفاده شد.
یافته­ ها:  نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. اثر مستقیم ترومای کودکی بر حافظه مثبت معنادار نبود. اثر مستقیم ترومای کودکی بر علائم افسردگی (08/13 T= ،80/0 = β) و بدتنظیمی هیجانی مثبت (48/16 T= ،80/0 = β) و اثر مستقیم‌ بدتنظیمی هیجانی مثبت بر حافظه مثبت (40/5 T= ،76/0 = β) و علائم افسردگی (05/2 T= ،12/0 = β) معنادار بود. همچنین بدتنظیمی هیجانی مثبت در رابطه بین ترومای کودکی با حافظه مثبت و علائم افسردگی نقش میانجی داشت.
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­های پژوهش حاضر بدتنظیمی­هیجانی مثبت باید هدفی برای درمان در قربانیان ترومای دوران کودکی، برای جلوگیری از اختلالات خلقی و اختصاصی­کردن خاطرات مثبت باشد. بنابراین پیشنهاد می­شود­، از درمان­هایی از قبیل درمان­های مبتنی بر تنظیم هیجان و آموزش اختصاصی­کردن خاطرات برای کاهش علائم افسردگی و افزایش اختصاصی­کردن خاطرات در افراد دارای تجربه ترومای کودکی استفاده شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ترومای کودکی، بدتنظیم هیجانی مثبت، حافظه مثبت، افسردگی.

عنوان انگلیسی Structural Relationships of Childhood Trauma With Positive Memory and Depressive Symptoms in Adults: The Mediating Role of Positive Emotion Dysregulation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Emotional dysregulation has been identified as an important meta-diagnostic factor for the etiology and treatment of various psychological problems. The present study was conducted with the aim of investigating the structural relationships of childhood trauma with positive memory and depressive symptoms with regard to the mediating role of positive emotional dysregulation in adults.
Methods: The statistical population included all people referring to clinics and psychological service centers in Tehran in 2023. Among the statistical population, 240 people were selected by available sampling method. Research tools were: Childhood Trauma Questionnaire (CTQ), Beck Depression Inventory (BDI-II), Difficulties Emotion Regulation Scale‐Positive (DERS-P), Memory Experiences Questionnaire-Short Form (MEQ-SF). For data analysis, Pearson correlation, structural equation modeling and SPSS -22 and AMOS-26 software were used.
Results: The results showed that the research model has a good fit. The direct effect of childhood trauma on positive memory was not significant. The direct effect of childhood trauma on symptoms of depression (T = 0.80, β = 0.80, T = 13.08) and positive emotion dysregulation (T = 0.80, 16.48), and the direct effect of the positive emotion dysregulation on positive memory (40 T = 0.76, β = 0.5) and depressive symptoms (T = 2.05, β = 0.12) were significant. Also, positive emotion dysregulation had a mediating role in the relationship between childhood trauma and positive memory and depressive symptoms.
Conclusions: According to the findings of the present research, positive emotional dysregulation should be a target for treatment in childhood trauma victims, to prevent mood disorders and make positive memories special. Therefore, it is suggested to use treatments such as emotion regulation based treatments, memory specificity training to reduce depression symptoms and increase memory specificity in people with childhood trauma experience.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله childhood trauma, Positive Emotion Dysregulation, Positive Memory, depression.

نویسندگان مقاله نجمه سادات حامد شماعی | Najmeh Sadat hamed shamaei
Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran.
واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

زهرا حسن نژاد | Zahra Hasannezhad
Gorgan Branch, Payam Noor University, Gorgan, Iran
واحد گرگان، دانشگاه پیام نور، گرگان، ایران

مریم حسن زاده طباطبایی | Maryam Hassanzadeh Tabatabaee
Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

سارا حاجی باقری | sara hajibaqeri
Ashtian branch, Islamic Azad University, Markazi, Iran.
واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکزی، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2281-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات