این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نشریه روان پرستاری
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
روابط ساختاری بین تجربه ترومای کودکی با علائم افسردگی در بزرگسالان: نقش میانجی تجارب تجزیه ای و سبک های دلبستگی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اگرچه مطالعات قبلی نشان دادند که رابطه قوی بین تجربه ترومای کودکی و افسردگی وجود دارد اما مکانیسمهای میانجی این رابطه به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. مطالعه حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری بین تجربه ترومای کودکی با علائم افسردگی در بزرگسالان با نقش میانجی تجارب تجزیهای و سبکهای دلبستگی انجام شد.
روش کار: روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه افراد مراجعهکننده به کلینیکها و مراکز خدمات روانشناختی شهر تهران در سال 1402 تشکیل دادند. از میان جامعه آماری، 320 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه آسیبهای کودکی، پرسشنامه افسردگی بک ویرایش دوم، مقیاس تجارب تجزیهای و پرسشنامه سبکهای دلبستگی. برای تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون، مدلیابی معادلات ساختاری و از نرافزار SPSS نسخه 23 وAMOS نسخه 23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است. ضرایب مسیرهای مستقیم تجربه ترومای کودکی (52/2 T= ،28/0 = β)، تجارب تجزیهای (63/2 T= ،27/0 = β)، دلبستگی ایمن (31/2- T= ،71/0- = β) و دلبستگی ناایمن (21/2T= ،23/0= β) بر علائم افسردگی معنادار بود. همچنین ضرایب غیرمستقیم تجربه ترومای کودکی از طریق تجارب تجزیهای (05/0>P، 52/0=b)، سبکهای دلبستگی ایمن (05/0>P، 60/0-=b) و ناایمن (05/0>P، 39/0=b) بر روی علائم افسردگی معنادار بودند. نتایج همچنین نشان داد که متغیرهای پژوهش در مجموع 75 درصد از واریانس علائم افسردگی را تبیین کردند.
نتیجه گیری: این یافتهها ممکن است نشانههایی از توسعه اقداماتی برای کاهش تجارب تجزیهای و آموزههایی مبتنی بر سبکهای دلبستگی جهت کاهش علائم افسردگی در بزرگسالان دارای تجربیات آسیبزای دوران کودکی ارائه دهد. پیشنهاد میشود که رواندرمانگران تروما و افسردگی در مداخلات خویش به دو مولفه تجزیه و سبکهای دلبستگی توجه ویژهای داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ترومای کودکی، تجارب تجزیه ای، دلبستگی، افسردگی.
عنوان انگلیسی
Structural relationships between childhood trauma experience and depressive symptoms in adults: the mediating role of dissociative experiences and attachment styles
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Although previous studies have shown that there is a strong relationship between childhood trauma and depression, the mediating mechanisms of this relationship have not been well studied. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the structural relationships between childhood trauma experience and depressive symptoms in adults with the mediating role of dissociative experiences and attachment styles.
Methods: The research method was descriptive-correlation. The statistical population of the research was made up of all the people who referred to the clinics and psychological service centers of Tehran in 2023. Among the statistical population, 320 people were selected by convenience sampling method. The research tools were: Childhood Trauma Questionnaire, Beck Depression Inventory-II, Dissociative Experiences Scale, and Attachment Styles Questionnaire. Pearson correlation, structural equation modeling and SPSS version 23 and AMOS version 23 software were used for data analysis.
Results: The results showed that the research model has a good fit. Direct path coefficients of childhood trauma experience (T = 0.28, β = 2.52), dissociative experiences (T = 0.27, β = 2.63), secure attachment (T = 0.27, -2.31) β=-0) and insecure attachment (T=2.21, β=0.23) were significant on depression symptoms. Also, the indirect coefficients of childhood trauma experience through dissociative experiences (p < 0.05, b = 0.52), secure (p < 0.05, b = -0.60) and insecure attachment styles (b = 0.05) p>0, b=0.39) were significant on depression symptoms. The results also showed that the research variables explained a total of 75% of the variance of depression symptoms.
Conclusions: These findings may provide indications for the development of measures to reduce dissociative experiences and teachings based on attachment styles to reduce depressive symptoms in adults with traumatic childhood experiences. It is suggested that trauma and depression psychotherapists pay special attention to the two components of dissociation and attachment styles in their interventions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Childhood trauma, dissociative experiences, attachment, depression.
نویسندگان مقاله
زهرا شاه محمدی | Zahra shahmohammadi
University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشگاه تهران، تهران، ایران
زهرا حسن نژاد | Zahra Hasannezhad
Gorgan Branch, Payam Noor University, Gorgan, Iran.
واحد گرگان، دانشگاه پیام نور، گرگان، ایران.
سمانه ملکی | Samane Maleki
Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
مریم حسن زاده طباطبایی | Maryam Hassanzadeh Tabatabaee
Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2318-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات