این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پرستار و پزشک در رزم
، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۱-۲
عنوان فارسی
بررسی عوامل موثر در همدلی سازمانی و نقش آن در رفتار شهروندی سازمانی در بیمارستانهای ارتش در شهرتهران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
همدلی نقشی اساسی در بهبود ارتباطات میان انسانها داشته و دارای ماهیتی مثبت و سازنده است. و باعث شکلگیری همکاری و اتحاد درون سازمان میشود.
هدف این پژوهش
بررسی عوامل موثر در همدلی سازمانی و نقش آن در رفتار شهروندی سازمانی در بیمارستانهای ارتش تهران
بوده است.
روش کار:
مطالعه حاضر یک پژوهش پیمایشی است که در سال 1402 در شهر تهران انجام شد. جامعه آماری
شامل کلیه کارکنان و پرسنل بیمارستانهای وابسته به ارتش در شهر تهران بود و جامعه مورد مطالعه که
بر اساس فرمول کوکران محاسبه شد، تعداد 335 نفر از پرسنل بیمارستان های نظامی بود که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای آنالیز یافته ها از آمار توصیفی، تست تی و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافته ها:
از مجموع 335 فرد شرکت کننده در آزمون 74% مذکر و 26% مونث بودند. بیشترین گروه سنی در محدوده 31 تا 40 سال و بیشترین سطح تحصیلات در مقاطع کاردانی و کارشناسی بود. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد که عوامل سازمانی، بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. اما عوامل محیطی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر معناداری ندارد. همچنین عوامل مدیریتی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و در نهایت نتایج آزمون فرضیه پنجم نشان داد که عوامل اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر معناداری ندارد.
بحث:
بزرگترین و اصلی ترین سرمایه هر سازمان نیروی انسانی آن است. بروز رفتارهایی نامتعارف ضد شهروندی از قبیل کم کاری، پرخاشگری، قلدری، لجبازی و ارعاب برعملکرد سازمانها و روابط بین شخصی و روحیه همکاری کارکنان تاثیر می گذارند.
رفتار شهروندی سازمانی متغیر مهمی در جهت پیش بینی رفتار کارکنان است.
رفتار شهروندی سازمانی مناسب می تواند جایگزین مقررات و دستورالعمل های رفتاری در بسیاری از سازمان ها باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
همدلی سازمانی،رفتار شهروندی سازمانی، عوامل سازمانی، عوامل محیطی، عوامل اخلاقی
عنوان انگلیسی
Investigating effective factors in organizational empathy and its role in organizational citizenship behavior in army hospitals in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
: Empathy plays an essential role in improving communication between people and has a positive and constructive nature and causes cooperation and unity within the organization. The purpose of this research was to investigate the effective factors in organizational empathy and its role in organizational citizenship behavior in Tehran military hospitals.
Method
: The present study is a survey research that was conducted in 2023 in Tehran. The statistical population included all employees and personnel of the hospitals in Tehran, and the sample size estimated 335 which was calculated based on Cochran's formula. The subjects were selected by stratified random method. Descriptive statistics, t-test and Cronbach's alpha coefficient were used to analyze the findings.
Results
: 74% of the 335 participants in the test were male and 26% were female. The largest age group was in the range of 31 to 40 years and the highest level of education was associate and bachelor degrees. The results of the research showed that organizational factors have a positive and significant effect on organizational citizenship behavior. But environmental factors have no significant effect on organizational citizenship behavior. Also, managerial factors have a positive and significant effect on organizational citizenship behavior, and finally, the results of the fifth hypothesis test showed that ethical factors do not have a significant effect on organizational citizenship behavior.
Discussion
: The biggest asset of any organization is its human resources. Occurrence of unusual anti-citizen behaviors such as lack of work, aggression, bullying, stubbornness, and intimidation affect the performance of organizations and interpersonal relationships and the spirit of employee cooperation. Organizational citizenship behavior is an important variable in predicting employee behavior. Appropriate organizational citizenship behavior can replace behavioral regulations and guidelines in many organizations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
organizational empathy, organizational citizenship behavior, organizational factors, environmental factors, ethical factors
نویسندگان مقاله
مجید واحدی | Majid Vahedi
Department of Educational Sciences, Educational Management, Payam Noor University
زهرا اسدی لمعه دشت | Zahra Asadi Lamea Dasht
Department of Educational Sciences, Educational Management, Payam Noor University
نشانی اینترنتی
http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4406-4&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات