این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۲۱، شماره ۱۳۳، صفحات ۵-۲۰

عنوان فارسی بهبود عملکرد سایه‌بان‌های خارجی با هدف توزیع نور روز داخلی و کیفیت بصری فضا در شهر اصفهان، ایران
چکیده فارسی مقاله بیان مسئله: اهمیت آسایش بصری در ساختمان‌ها، در تأثیر مثبت آن بر آسایش بصری، سلامت و بهره‌وری ساکنین نهفته است. این جنبۀ معماری در فضاهای آموزشی بیشتر حائز اهمیت است؛ چیزی که از طریق استفاده از استراتژی‌های مناسب نور روز، قابل دستیابی است. از این رو عناصر ‌سایه‌انداز می‌توانند برای بهبود کیفیت بصری و بهینه‌سازی توزیع نور روز استفاده شوند تا به فضایی مطلوب و کارآمدتر برای ساکنان منجر شود.
هدف پژوهش: این ‌پژوهش ویژگی‌های فیزیکی سایه‌بان‌های خارجی افقی در چهار جهت نمای یک ساختمان آموزشی با جهت گیری شمالی- جنوبی را در شهر اصفهان به‌منظور ارتقای عملکرد نور روز و آسایش بصری فضا، بررسی می‌کند. 
روش پژوهش: فاکتور نور روز (daylight Factor) و شاخص‌های کیفیت بصری شامل، بیشترین خط شعاعی دید (Maximum radial line) و مساحت ایزوویست (Isovist area)، به‌عنوان متغیرهای وابستۀ ‌پژوهش بررسی شده است. همچنین، ضریب انعکاس سایه‌بان‌ها (Reflection Coefficient of Materials )، عمق و فاصلۀ بین آن‌ها به‌عنوان متغیرهای مستقل در نظر گرفته شده است. در این راستا، مطالعات کتابخانه‌ای، اندازه‌گیری‌های میدانی با استفاده از دستگاه لوکس‌متر، آنالیز‌های اقلیمی با استفاده از نرم‌افزار Climate Consultant 4/ 5 و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری از طریق نرم‌افزارهای Relux و ابزار Isovist در نرم‌افزار Depth Map به‌کار گرفته شده‌اند. 
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهند، طراحی خاصی از پارامترهای سایه‌بان‌ها برای هر جهت نمای ساختمان با توجه به اقلیم مشخص توصیه می‌شود. علاوه بر این، ‌سایه‌بان با ضریب انعکاس 80 درصد مناسب تلقی می‌شوند به‌گونه‌ای که بین توزیع فاکتور نور روز و شاخص‌های کیفیت بصری برای ساکنان ساختمان تعادل ایجاد می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فضای آموزشی،فاکتور نور روز،کیفیت بصری،عناصر سایه‌انداز،نرم‌افزار روشنایی Relux،ابزار Isovist،

عنوان انگلیسی Enhancement of the Potential of Exterior Louvre Shadings for Internal Daylight Distribution and Space Visual Quality in Isfahan City, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Problem statement: The importance of visual comfort in buildings lies in its profound impact on the well-being and productivity of occupants. This architectural aspect would be more noticeable in educational space which can be achieved through utilizing appropriate daylight strategies. Shading elements can be utilized to enhance visual quality and optimize daylight distribution, leading to a more pleasant and productive environment for occupants.
Research objective: This research focuses on examining the physical properties of slats for external horizontal louvres for four façade orientations of an educational case study with a north-south direction in Esfahan City, Iran to enhance the daylight and space visual comfort performance.
Research method: The daylight factor and visual quality metrics, namely the Maximum radial line and the Isovist area are investigated as research objectives. Also, the reflection coefficient of materials louvre slats, the depth of slats, and the distance between them are considered independent variables. The literature studies were scrutinized and field measurements by Lux Meter, climate analysis by Climate Consultant 5. 4 software as well and computer simulations via Relux and Isovist tool on depth map software were utilized to investigate the set research objectives.
Conclusion: The results indicate that advising a specific design of louvre shading parameters for each façade orientation is recommended for a particular climate. Additionally, materials with an 80 percent reflectivity coefficient are deemed suitable to achieve a balance between daylight factor distribution and visual quality metrics for building occupants.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فضای آموزشی,فاکتور نور روز,کیفیت بصری,عناصر سایه‌انداز,نرم‌افزار روشنایی Relux,ابزار Isovist

نویسندگان مقاله اکرم اسفندیاری |
مربی، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران.

سید حسین نشاط صفوی |
پژوهشگر، گروه مهندسی معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.

فهیمه توران پشتی |
مربی، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر تهران، ایران.

سحر مجیدی |
مربی، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران.

مهسا حقانی |
مربی، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، تهران، ایران.

سید بهشید حسینی |
استاد، گروه معماری، مربی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.bagh-sj.com/article_196926_6b76e14f8ca353b58d4f4540579c2ca7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات