این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۳۳-۴۴
عنوان فارسی
مطالعه کیفی مؤلفههای شجاعت ورزشی در بین کشتیگیران ایرانی با روش تحلیل مضمون
چکیده فارسی مقاله
از آنجایی که شجاعت ورزشی به یک مفهوم روانشناختیِ برجسته و راهبردی در موفقیت ورزشکاران تبدیل شده است؛ هدف این پژوهش بررسی کیفی شجاعت ورزشی در کشتیگیران با روش تحلیل مضمون بود. زمان اجرای پژوهش ماههای فروردین، اردیبهشت و خرداد سال 1402 در شهر ساری بود. پانزده مصاحبهی نیمهساختاریافته با کشتیگیران ایرانی انجام شد. جهت تسهیل در برقراری ارتباط با کشتیگیران قهرمان از نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد. به طورکل هفده مضمون پایه، پنج مضمون سازماندهنده و یک مضمون فراگیر طبقهبندی شد. مضمون فراگیر شجاعت ورزشی بود که شامل مضامین سازماندهندهی تعالیبخشی، جرأتورزی، مهارت، خودتنظیمی و نوعدوستی میشود.
مضمون تعالیبخشی که بر پیشرفت و ارتقای نفس تمرکز میکند، مضامین پایه (اصالت، ریاضت، توکل بر خدا و مرگآگاهی) را در خود جای داده است. مضمون جرأتورزی بر مضامین پایه ( قاطعیت، عاملیت، مسئولیتپذیری و اعتماد به نفس) تمرکز میکند. مضمون مهارت بر مضامین پایهی تخصص، تابآوری، ارتباط و خودگویی تأکید دارد. مضمون خودتنظیمی بر مضامین پایه (خودانضباطی و خودلگامی) تأکید داشته است؛ و در نهایت مضمون نوعدوستی به مضامین پایه (همدلی، شفقت و نیکوکاری) اشاره میکند. نقش برجستهی فرهنگ و اعتقادات در مضمون تعالیبخشی سهم اصلی این پژوهش بوده است. زیرا پژوهش دیگری به آن اشاره نکرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شجاعت ورزشی، کشتی، روش کیفی، تحلیل مضمون.
عنوان انگلیسی
Qualitative Investigation of the Components of Sports Courage with Thematic Analysis Method
چکیده انگلیسی مقاله
As sport courage has become a prominent and strategic psychological concept in the success of athletes this study aimed to qualitatively investigate sport courage among Iranian wrestlers using the thematic analysis method.
The research was conducted in April, May, and June 2023 in Sari City. Fifteen semi-structured interviews were conducted with Iranian wrestlers. Snowball sampling was used to facilitate communication with champion wrestlers. In total, seventeen basic themes, five organizing themes, and one Global theme were categorized. The Global theme was sports courage, which includes the organizing themes of transcendence, assertiveness, skill, self-regulation, and altruism. The theme of transcendence, which focuses on progress and self-improvement, includes the basic themes (originality, austerity, trust in God, and death awareness). The theme of assertiveness focuses on basic themes (decisiveness, subjectivity, responsibility, and self-confidence). The theme of skill has emphasized the basic themes of expertise, resilience, communication, and self-talk. The theme of self-regulation has emphasized the basic themes (self-discipline and self-control ) and finally, the theme of altruism refers to the basic themes (empathy, compassion, and beneficence). The prominent role of culture and beliefs in the theme of transcendence has been the main contribution of this research. Because no other research mentioned it.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
sport courage, wrestling, Qualitative method, Thematic analysis.
نویسندگان مقاله
محمد زلیکانی | Mohammad Zoleikani
Ph.D., Student, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشجوی دکترای مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
علی رضایی شریف | Ali Rezaeisharif
Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
حسین قمری گیوی | Hossein GhamariGivi
Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
احمدرضا کیانی | Ahmadreza Kiani
Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
عبدالله غلامرضا کاشی | Abdollah Gholamreza Kashi
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Farhangian, Tehran, Iran.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10650-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سلامت
نوع مقاله منتشر شده
کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات