این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۴۵-۵۴

عنوان فارسی امکان‌سنجی بسته‌ی آموزشی کیفیت زندگی در مدرسه بر انگیزش‌تحصیلی و تعلق به مدرسه
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر امکان­سنجی بسته­ی آموزش کیفیت زندگی در مدرسه  بر انگیزش تحصیلی و تعلق به مدرسه دانش­آموزان بود. طرح­ پژوهش نیمه آزمایشی با پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش­آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرخرم­آباد در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونه­گیری (40نفر) به صورت خوشه­ای چند مرحله­ای بود، نمونه به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر)، گواه (20 نفر) جایگزین شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه­های انگیزش تحصیلی  (HEMS، هارتر،1981) و تعلق به مدرسه  (SSCS ، بریو و بتی،2005) جمع آوری شدند. گروه آزمایش دوازده جلسه­ 60 دقیقه­ای، (هفته­ای دو جلسه) بسته­ی آموزشی کیفیت زندگی در مدرسه را دریافت کردند. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل چند متغیره تحلیل شدند. نتایج تحلیل داده­ها نشان داد، که با کنترل اثر پیش­آزمون بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح (001/0P<) وجود دارد. می­توان نتیجه گرفت بسته­ی آموزشی کیفیت زندگی در مدرسه باعث افزایش میزان انگیزش تحصیلی و تعلق به مدرسه دانش­آموزان می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش تحصیلی، تعلق به مدرسه، امکان‌سنجی کیفیت زندگی در مدرسه.

عنوان انگلیسی Feasibility of Educational Package of Quality of Life in the School on Academic Motivation and Belonging to the School
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to Feasibility of the quality of life education package in schools on students' academic motivation and belonging to the school. The research design was semi-experimental with pre-test-post-test with the control group. The statistical population of the research included all female students in the second year of elementary school in Shahr Khorram Abad in the academic year of 2022-2023. Sampling (40 people) was done in a multi-stage cluster, the samples were randomly replaced in two experimental groups (20 people) and control (20 people). Data were collected using academic motivation questionnaires (HEMS, Harter's, 1981) and school affiliation (SSCS, Brio and Betty, 2005). The experimental group received twelve 60-minute sessions (two sessions per week) of the educational package on the quality of life at school. Data were analyzed using a multivariate analysis test. The results of the data analysis showed that there is a significant difference in the level (P<0.001) between the two experimental and control groups by controlling the effect of the pre-test. It can be concluded that the educational package of the quality of life in the school increases the level of academic motivation and belonging to the school of the students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic motivation, belonging to school, feasibility the quality of life in school.

نویسندگان مقاله کبری عالی پور | Kobra Alipour
PhD student in Educational Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

محمد عباسی | Mohamad Abasi
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

عزت اله قدم پور | Ezatolah Ghadampour
Professor, Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-4394-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات