این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۴
عنوان فارسی
رابطه بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی در دانشجویان : نقش واسطه ای انعطاف پذیری شناختی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر
بررسی نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی در رابطه بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد خمین در سال تحصیلی 1401-1402 بود که از بین آنها 325 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه
پایستگی
تحصیلی (
ABQ
، مارتین و مارش، 2008) انعطافپذیری شناختی (
CFI
، دنیس و وندروال، 2010) و راهبردهای فراشناختی (
MSQ
، مک اینری و داوسون، 2004) استفاده شد. نتایج
نشان
داد
مدل
پیشنهادی
از برازش
مطلوبی برخوردار بود. همچنین اثر مستقیم راهبردهای فراشناختی بر پایستگی تحصیلی و انعطافپذیری شناختی معنادار بود (001/0>
p
) و اثر مستقیم انعطافپذیری شناختی بر پایستگی تحصیلی نیز معنادار بود (01/0>
p
). همچنین نتایج دیگر نشان داد که انعطافپذیری شناختی بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی نقش میانجی داشت (01/0>
p
). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که راهبردهای فراشناختی به طور مستقیم و غیرمستقیم با نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی بر میزان پایستگی تحصیلی دانشجویان اثر دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انعطافپذیری شناختی، پایستگی تحصیلی، راهبردهای فراشناختی، دانشجویان.
عنوان انگلیسی
The relationship between Metacognitive Strategies and Academic Buoyancy in students: Mediating role of Cognitive Flexibility
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to investigate the mediating role of cognitive flexibility in the relationship between metacognitive strategies and academic buoyancy in students. The research method was descriptive-correlational and based on structural equation modeling. The statistical population included all undergraduate students of Khomein Azad University in the academic year 2022-2023, from whom 325 were selected as a sample by multi-stage cluster sampling method. For data collection, the academic buoyancy questionnaire (ABQ, Martin and Marsh, 2008), cognitive flexibility Inventory (CFI, Dennis & Vanderwall, 2010), and metacognitive strategies questionnaire (MSQ, Macinerney
& Dowson,2004) were used. The results showed that the proposed model is a good fit and
the direct effect of metacognitive strategies on academic buoyancy and cognitive flexibility was significant (p<0/001), and the direct effect of cognitive flexibility on academic buoyancy was significant (p<0/01). Other results showed that cognitive flexibility plays a mediating role between metacognitive strategies and academic buoyancy (p<0/01). In general, it can be concluded that metacognitive strategies directly and indirectly with the mediation of cognitive flexibility affect the level of academic buoyancy in students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
cognitive flexibility, academic buoyancy, metacognitive strategies, students.
نویسندگان مقاله
مبینا برجی | Mobina Borji
Master's Student in Clinical Psychology, Department of Clinical Psychology, Faculty of Medical Sciences, Khomein Branch, Islamic Azad University, Khomein, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
مهدی عرب زاده | Mehdi Arabzadeh
Assistant Professor, Department Of Educational Psychology, Faculty Of Education And Psychology, Kharazmi University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
سعیده زاهد | Saeideh Zahed
Ph.D in educational psychology, Department of Educational Psychology, Faculty Of Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10637-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات