این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۶۵-۷۴

عنوان فارسی پیش بینی خود ناتوانمندسازی تحصیلی بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف پیش­بینی خود ناتوانمندسازی تحصیلی بر اساس طرحواره­های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی در دانشجویان انجام شد. نوع پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آن­ها تعداد 235 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­های مورد نیاز از پرسشنامه­های خود ناتوان­سازی (SHQ) میگدلی و همکاران (2001)، طرحواره­های ناسازگار اولیه (PISQ) یانگ (1998) و باورهای فراشناختی (MBQ) ولز و کاتر-هایتن (2004) استفاده شد. داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان­ داد بین طرحواره­های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی با خود ناتوانمندسازی تحصیلی دانشجویان همبستگی معناداری وجود دارد (05/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 26 درصد از خود ناتوانمندسازی تحصیلی از طریق طرحواره­های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی تبیین می­شود. با توجه به یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که طرحواره­های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی پیش­بین مناسبی برای خود ناتوانمندسازی تحصیلی دانشجویان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود ناتوانمندسازی تحصیلی، باورهای فراشناختی، طرحواره­های ناسازگار اولیه ، دانشجویان.

عنوان انگلیسی Prediction of Academic Self-Handicapping based on Primary Maladaptive Schemas and Metacognitive Beliefs in Students
چکیده انگلیسی مقاله This research was carried out to predict academic self-handicapping based on primary incompatible schemas and metacognitive beliefs in students. The type of research was descriptive-correlation. The statistical population included all psychology students of the Islamic Azad University, North Tehran branch in the academic year 2023-2024, from which 235 people were selected by stratified random sampling. To collect the required data from self-handicapping questionnaires (SHQ) by Migdeli et al. (2001), early maladaptive schemas (PISQ) by Yang (1998), and metacognitive beliefs (MBQ) by Wells and Cutter-Heighten. (2004) was used. Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression. The results showed that there is a significant correlation between initially incompatible schemas and metacognitive beliefs with students' academic self-handicapping (P<0.05). The results of the regression analysis showed that 26% of academic self-handicapping is explained through incompatible primary schemas and metacognitive beliefs. According to the findings of the research, it can be concluded that the initially incompatible schemas and metacognitive beliefs are suitable predictors for students' academic self-disability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Self-Handicapping, Metacognitive Beliefs, Early Maladaptive Schemas, Students.

نویسندگان مقاله هدیه مغاری | Hedieh Maghari
PhD Student in Educational Psychology, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روان­شناسی تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

محمدرضا متینی صدر | Mohammadreza Matini Sadr
Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Humanities, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران.

احمد باصری | Ahmad Baseri
Assistant Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Faculty of Humanities, Imam Hossein University, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11621-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات