این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۷۵-۸۲

عنوان فارسی پیش بینی سواد بدنی و انگیزش حرکتی بر اساس اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان دختر دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی سواد بدنی و انگیزش حرکتی بر اساس اعتیاد به اینترنت در بین دانش­آموزان دختر دوره ابتدایی انجام شد. روش این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دختر شاغل به تحصیل در مدارس دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که تعداد 438 نفر با استفاده از نرم­افزار G Power و به روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های اعتیاد به اینترنت (IAQ) چن (2003)، سواد بدنی (PHIQ) لانگمیر و همکاران (2017) و انگیزش حرکتی (MMQ) نظرپوری و همکاران (1399) استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین  اعتیاد به اینترنت با سواد بدنی و انگیزش حرکتی رابطه منفی معنادار وجود دارد (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 25 درصد از تغییرات سواد بدنی و انگیزش حرکتی از طریق اعتیاد به اینترنت تبیین شد. بر اساس یافته­های پژوهش حاضر می­توان نتیجه گرفت که اعتیاد به اینترنت عامل مهم پیش­بینی کننده سواد بدنی و انگیزش حرکتی در دانش­ آموزان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش حرکتی، سواد بدنی، اعتیاد به اینترنت، دانش‌آموزان.

عنوان انگلیسی Prediction of Physical Literacy and Movement Motivation based on Internet Addiction among Female Elementary School Students
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to predict physical literacy and movement motivation based on internet addiction among female primary school students. The method of this research was descriptive-correlation. The statistical population included all working female students studying in elementary schools in Tehran in the academic year of 2021-2022, 438 of whom were selected as a sample using G Power software. Internet addiction questionnaire (IAQ) by Chen (2003), physical literacy (PHIQ) by Longmire et al (2017), and movement motivation (MMQ) by Nazarpuri et al (2019) were used to collect data. Pearson's correlation coefficient and simultaneous regression analysis were used to analyze the data. The results of the research showed that there is a significant negative relationship between Internet addiction with physical literacy and movement motivation (p<0.05). The results of regression analysis showed that 25% of changes in physical literacy and movement motivation were explained through Internet addiction. Based on the findings of the present study, it can be concluded that Internet addiction is an important predictor of physical literacy and movement motivation in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Internet Addiction, Movement Motivation, Physical Literacy, Students.

نویسندگان مقاله عطیه رمضانی | Atieh Ramazani
Ph.D. Student of Department Motor Behavior, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

کیوان ملانوروزی | Keivan Molanorozy
Assistant Professor Department of Motor Behavir and Sport Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
استادیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

علی کاشی | Ali Kashi
Associate Professor Department of Motor Behavior, Sports Sciences Research Institute, Tehran, Iran.
دانشیار گروه رفتار حرکتی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران.

سیدمحی الدین بهاری | Seyed Mahiadin Bahari
Assistant Professor Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran.
استادیار گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11446-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات