این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۳۳، شماره ۳۶۵، صفحات ۲۲۷۹-۲۲۸۷

عنوان فارسی تعیین تأثیر نرم‌افزار آموزشی Let's Face It جهت بهبود مهارت‌های شناخت چهره در مبتلایان به اوتیسم شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در خود ماندگی یا اوتیسم (Autism)، یک اختلال پیچیده‌ی تکاملی، از نوع روابط اجتماعی است که علت اصلی آن ناشناخته می‌باشد. عدم توانایی کامل شناخت چهره در افراد اوتیسم از جمله مشکلات جدی در این بیماران است. هدف از انجام مطالعه‌ی حاضر، تعیین تأثیر نرم‌افزار آموزشی Let's Face It (LFI) جهت بهبود مهارت‌های شناخت چهره در مبتلایان به اوتیسم بود. روش‌ها: این مطالعه بر روی 33 فرد مبتلا به اوتیسم، شامل 17 نفر در گروه مورد و 16 نفر در گروه شاهد، انجام گرفت. پس از اخذ رضایت از والدین، گروه مورد با استفاده از نرم‌افزار LFI، 20 ساعت آموزش چهره دریافت کردند و هر دو گروه، تحت برنامه‌های آموزشی منطبق با مراکز بیماران مبتلا به اوتیسم قرار گرفتند. در آخر، هر دو گروه با استفاده از نرم‌افزار LFI مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج با استفاده از آزمون‌های t و ANCOVA مقایسه گردید. یافته‌ها: در رابطه با بازی LFI، تنها بعد حالت‌های پوشیدگی چهره (لینک کرگدن) در گروه مورد به مراتب بالاتر از گروه شاهد بود. همچنین، در گروه مورد میانگین نمرات بیشتر حوزه‌های مورد مطالعه به شکل معنی‌داری افزایش یافت؛ به گونه‌ای که بعد حالات عاطفی ابراز شده (لینک شیر) (003/0 = P)، بعد هویت کل از قطعات (لینک میمون) (003/0 = P)، بعد حافظه‌ی فوری برای چهره (لینک گورخر) (032/0 = P)، بعد حالت‌های پوشیدگی چهره (لینک کرگدن) (015/0 = P) و بعد ابعاد چهره (لینک لک‌لک) (043/0 = P) در گروه مورد افزایش معنی‌داری داشت. این در حالی است که هیچ گونه تغییر معنی‌داری در گروه شاهد در هیچ یک از شاخص‌های اندازه‌گیری شده مشاهده نشد (050/0 < P). نتیجه‌گیری: استفاده از نرم‌افزار آموزشی LFI می‌تواند در پیشرفت آموزشی و تشخیص چهره‌ی بیماران مبتلا به اوتیسم مؤثر باشد و این امر، می‌تواند سبب بهبود درمان بیماران شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of “Let's Face It” Computer Game on Improving Face Recognition Skills in Patients with Autism Spectrum Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Background: Autism is a complex social-relations type developmental disorder that its main cause is unknown. Complete inability to recognize faces is one of the serious problems in these patients. This study aimed to determine the effect of “Let's Face It” (LFI) educational software in improving face cognitive skills in children with autism. Methods: 33 patients with autism, including 17 case in intervention and 16 in control groups, were studied. After obtaining the consent from the parents, the intervention group underwent “Let's Face It” training program for 20 hours and both the groups received the training programs consistent with autistic centers. At the end, both the groups were tested using “Let's Face It” application and the results were compared using t test and analysis of covariances. Findings: Most of the studied areas, the expressed emotional states (tap link) (P = 0.003), the identity of the parts (monkey links) (P = 0.003), the immediate memory for faces (zebra link) (P = 0.032), the face-latency mode (rhinoceros link) (P = 0.015) and the size of face (stork link) (P = 0.043) significantly increased in the intervention group. However, Ther was not any significant change in any of the the studied areasin the control group (P > 0.050). According to “Let's Face It” software, only the face-latency mode (rhinoceros link) was significantly higher in the intervention group compared to the control group. Conclusion: This study indicated that the use of educational software such as “Let's Face It” can be effective in education of patients with autism and face recognition; this can lead to improve the treatment of these patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی نجفی | mostafa najafi
دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری و گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

زینب جعفری | zeinab jafari
دانشجوی پزشکی، دانشکده ی پزشکی و کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

بهزاد محکی | behzad mahaki
استادیار، گروه آمار زیستی، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

نفیسه توتونی | nafiseh toutouni
مدرس، دانشگاه پیام نور اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/5533
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-317567.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات