این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۳۴، شماره ۲، صفحات ۱۷۰-۱۸۴

عنوان فارسی پیش بینی ادراک استرس براساس انعطاف پذیری شناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجانی در بازماندگان کرونا
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از پیامدهای مهم شیوع جهانی ویروس کووید-19 در 2019 تاثیر روانشناختی بر مردم به ویژه مبتلایان بازمانده از این ویروس و پیامدهای آسیب شناسی روانی بود. پیش بینی ادراک استرس براساس انعطاف پذیری شناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجانی در بازماندگان کرونا هدف اساسی این مطالعه بود.
روش بررسی: براساس مفروضه تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی و اجرای پرسشنامه های ادراک استرس، انعطاف پذیری شناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجانی بر روی 200 نفر از جامعه بازماندگان از کرونا که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، داده­های لازم جمع آوری شد. 
یافته­ها: نتایج نشان داد که انعطاف پذیری شناختی، باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجانی  بر ادراک استرس تاثیر مثبت دارند، در حالی که حمایت اجتماعی ادراک شده و ادراک استرس رابطه منفی با هم دارند. همچنین، انعطاف پذیری شناختی، حمایت اجتماعی ادراک شده و باورهای فراشناختی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجانی بر ادراک استرس تاثیر مثبت داشته و در طول همه گیری کووید-۱۹ ادراک استرس را پیش بینی می­کنند.
نتیجه­گیری: نتایج حاضر از یک سو ارتباط مثبت انعطاف پذیری شناختی، باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجانی با ادراک استرس را برجسته کرد و از سوی دیگر، رابطه منفی حمایت اجتماعی ادراک شده با ادراک استرس را نشان داد. علاوه­براین، متغیرهای مورد پژوهش با عامل واسطه تنظیم شناختی هیجانی پیش­بینی کننده ادراک استرس در بازماندگان کووید-۱۹ بودند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، حمایت اجتماعی، شناخت، فراشناخت، هیجان

عنوان انگلیسی The prediction of stress perception based on cognitive flexibility, perceived social support and metacognitive beliefs with the mediation of emotional cognitive regulation in Corona survivors
چکیده انگلیسی مقاله Background: The one of consequences of global epidemic of the Covid-19 virus in 2019 was the psychological impact on people, especially the surviving victims of this virus and its psychopathologic outcomes. The Aim of this study was the prediction of stress perception based on cognitive flexibility, perceived social support and metacognitive beliefs with the mediation of emotional cognitive regulation in Corona survivors.
Materials and methods: This study was done based on the assumption of descriptive correlational research and the implementation of stress perception questionnaires, cognitive flexibility, perceived social support, metacognitive beliefs and emotional cognitive regulation on 200 people from the Corona survivor community who were selected by available sampling method.
Results: The results showed that cognitive flexibility, metacognitive beliefs, emotional cognitive regulation had a positive effect on stress perception, while perceived social support and stress perception had a negative association. Also, cognitive flexibility, perceived social support and metacognitive beliefs had a positive effect on stress perception through the mediation of cognitive emotional regulation and predict stress perception during the covid-19 pandemic.
Conclusion: The present results highlighted the positive effect of cognitive flexibility, metacognitive beliefs, emotional cognitive regulation with stress perception, and on the other hand, it showed the negative effect of perceived social support with stress perception. Also, the research variables with the mediating factor of cognitive emotional regulation were predictors of stress perception in the survivors of Covid-19.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stress, Social support, Cognition, Metacognition, Emotion.

نویسندگان مقاله مهرناز رونق ششکلانی | Mehrnaz Ronagh Sheshkalani
PhD Candidate, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

مالک میرهاشمی | Malek Mirhashemi
Associate Professor, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

افسانه طاهری | Afsaneh Taheri
Assistant Professor, Department of Psychology, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran
استادیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن


نشانی اینترنتی http://tmuj.iautmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1658-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات