این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تدوین راهبردهای خط‌مشی تربیت دانشجو از دیدگاه ذی‌نفعان درون‌دانشگاهی؛ پژوهشی مبتنی بر شناسایی پیش‌فرض‌های راهبردی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردهای خط‌مشی تربیت دانشجو از دیدگاه ذی‌نفعان درون‌دانشگاهی (اعضای هیأت علمی، نهاد نمایندگی رهبری، معاونت‌ دانشجویی و فرهنگی/ اجتماعی، و تشکل‌های دانشجویی) و همچنین پیش‌فرض‌های راهبردی تربیت دانشجو در دانشگاه‌ها انجام شده است.
طرح پژوهش/ روش‌شناسی: در این پژوهش از رویکرد کیفی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها بهره گرفته شده است. برای این منظور، 15 نفر از خبرگان به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف از میان گروه‌های مختلف ذی‌نفعان انتخاب و پس از انجام مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته با آنان، با استفاده از روش تحلیل مضمون، راهبردها استخراج شده‌اند. راهبردهای مستخرج از طریق پرسشنامه برخط و به روش نمونه در دسترس در اختیار تعدادی از دانشگاهیان از گروه‌های یادشده قرار گرفته و با پاسخگویی 104 نفر از آنان، اعتبارسنجی راهبردها انجام شده است. پیش‌فرض‌های راهبردی مورد موافقت دانشگاهیان نیز به همین شیوه شناسایی شده‌اند.
یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش شامل 40 راهبرد خط‌مشی تربیت دانشجو بر اساس نظرات و دیدگاه‌های چهار گروه ذی‌نفعان درون‌دانشگاهی است که در این میان، «استقرار نظام استاد راهنمای تحصیلی»، «اولویت دادن به تربیت در فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی» و «ترویج مسأله‌محوری در دانشگاه‌ و مسأله‌مند کردن دانشجویان» از جمله راهبردهای مورد تأکید بوده است. راهبردهای شناسایی شده بر پیش‌فرض‌های راهبردی متعددی مبتنی بودند که 26 مورد از آنها مورد موافقت دانشگاهیان قرار گرفت.
ارزش/ اصالت پژوهش: در این پژوهش برای نخستین بار با مشارکت خبرگان منتخب از میان همه گروه‌های ذی‌نفعان درون‌دانشگاهی و با اعتبارسنجی یافته‌ها توسط دانشگاهیان، راهبردهای خط‌مشی و پیش‌فرض‌های راهبردی تربیت دانشجو در دانشگاه‌ها تدوین شده است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تربیت دانشجو، ذی‌نفعان درون‌دانشگاهی، خط‌مشی عمومی، راهبرد خط‌مشی، پیش‌فرض راهبردی

عنوان انگلیسی Formulating Strategies of “Student Education” Policy from the Perspective of Intra-University Stakeholders; A Research Based on Strategic Assumptions Surfacing
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: This research has conducted with the aim of identifying the strategies of the student education policy from the perspective of the Intra-University stakeholders and the assumptions of these strategies.
Research design/methodology: In this research, a qualitative approach has been used for data analysis. For this purpose, 15 experts were selected from different groups of stakeholders by purpose-based sampling and after conducting in-depth semi-structured interviews with them, strategies were extracted using thematic analysis method. These strategies were provided to academics through an online questionnaire and the strategies were validated with the responses of 104 of them. The agreed strategic assumptions have also been identified in the same way.
Findings: The findings of the research include 40 policy strategies based on the opinions and views of the Intra-university stakeholders. The identified strategies were based on several strategic assumptions that 26 of which were agreed by academics.
The value/originality of the research: In this research, for the first time, by examining the views of four groups of Intra-university stakeholders, the policy strategies of the student education has been formulated based on strategic assumptions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله University student education, Intra-university stakeholders, Public policy, Policy strategy, Strategic assumption

نویسندگان مقاله فرج‌اله رهنورد | Farajollah Rahnavard
Institute for Management and Planning studies
مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی

حبیب‌اله طاهرپور | Habibollah Taherpour
Institute for Management and Planning studies
مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی

سید مجتبی امامی | Seyyed Mojtaba Emami
Imam Sadiq University
دانشگاه امام صادق

اکبر عرفانی فر | Akbar Erfanifar
Institute for Management and Planning studies
مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-1440-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده حاکمیت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات