این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی نقش میانجی استراتژیهای تقلید و نوآوری در اثرگذای سرمایه فکری و ظرفیت جذب بر عملکرد صادراتی شرکت های فناور استان گیلان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ظرفیت جذب و سرمایه فکری بر عملکرد صادراتی شرکت های فناور استان گیلان با در نظر گرفتن نقش میانجی گری استراتژی های نوآوری و تقلید می‌باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ استراتژی پژوهش توصیفی-پیمایشی است.
طرح پژوهش/ روش‏شناسی/ رویکرد: جامعه آماری پژوهش کلیه شرکت‌های فناور استان گیلان به تعداد 360 شرکت می‌باشد. حجم نمونه در این پژوهش 220 شرکت فعال فناور با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس تعیین گردید. داده‌های جمع‌آوری‌ شده با روش مدلسازی معادلات ساختاری و رویکرد حداقل مربعات جزئی با استفاده از نسخه سوم نرم‌افزار Smart PLS مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان دادند که رابطه معناداری بین ظرفیت جذب، استراتژی‌های نوآوری، تقلید و عملکرد صادراتی وجود دارد اما رابطه استراتژی‌های تقلید با ظرفیت جذب مورد تایید قرار نگرفت. همچنین تنها نقش میانجی استراتژی نوآوری در ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد صادراتی مورد تایید قرار گرفت.
ارزش/ اصالت پژوهش: این مقاله با بهره گیری از مدل تأثیر ظرفیت جذب و سرمایه فکری بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی استراتژیهای نوآوری و تقلید، ادبیات موجود در زمینه استراتژی تقلید را برای اولین بار بسط می‎دهد و به بررسی ویژگیهای آن می پردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استراتژی تقلید، استراتژی نوآوری، ظرفیت جذب، شرکت فناور، عملکرد صادراتی، سرمایه فکری

عنوان انگلیسی Investigating the mediating role of imitation and innovation strategies in the effect of intellectual capital and absorptive capacity on the export performance of technology companies in Gilan province.
چکیده انگلیسی مقاله
  Purpose: The purpose of this research is to investigate the effect of absorption capacity and intellectual capital on the export performance of technology companies in Gilan province, taking into account the mediating role of innovation and imitation strategies. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of research strategy.  
  Research design/methodology/approach: The statistical population of the research is all the technological companies of Gilan province, numbering 360 companies. In this research, the sample size of 220 active technology companies was determined using the non-probability sampling method. The collected data were analyzed by the method of structural equation modeling and partial least squares approach using the third version of Smart PLS software.
  Findings: The research results showed that there is a significant relationship between absorption capacity, innovation strategies, imitation and export performance, but the relationship between imitation strategies and absorption capacity was not confirmed. Also, only the mediating role of innovation strategy in the relationship between intellectual capital and export performance was confirmed.    
  Research value/originality: This article expands the existing literature in the field of imitation strategy for the first time by using the model of the effect of absorptive capacity and intellectual capital on export performance with the mediating role of innovation and imitation strategies and examines its characteristics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, imitation strategy, innovation strategy, absorptive capacity, technological company, export performance, intellectual capital.

نویسندگان مقاله اسماعیل ملک اخلاق | Esmaeil Malekakhlagh


علیرضا محمدنژاد | Alireza Mohammadnejad


نرگس هزاری | Narges Hazari



نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-2138-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ظرفیت‌سازی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات