این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مطالعه اکتشافی شناسایی مؤلفه‌های رفتار انضباطی (موردمطالعه: اعضای هیات علمی دانشگاه)
چکیده فارسی مقاله هدف: انضباط کارکنان یکی از مفاهیم مهم و دیرینه در مدیریت است که در رویکردهای پسامدرن مدیریتی نیز استمرار داشته است. تردیدی نیست دستیابی به اهداف انضباط کاری در عصر حاضر نیازمند بازنگری بنیادین می‌باشد. روش ­شناسی پژوهش: مطالعه حاضر یک مطالعه کاربردی-توسعه‌ای است که باهدف شناسایی مؤلفه‌های رفتار انضباطی اعضای هیات علمی با استفاده از روش آمیخته انجام شد. برای شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص­های رفتار انضباطی در مرحله اول از تکنیک فراترکیب (مطالعه اسناد و مدارک) و در مرحله دوم از روش دلفی فازی با مشارکت­کنندگان شامل خبرگان نظری و تجربی که به‌صورت هدفمند و با انتخاب 25 نفر درمجموع استفاده شد. درنهایت برای اولویت‌بندی و وزن دهی به مؤلفه‌ها و شاخص­های رفتار انضباطی مستخرج­ شده برای پنج دانشگاه موردمطالعه (تهران، زنجان، یزد، تبریز و اردبیل) به ترتیب از روش واسپاس و کریتیک استفاده گردید. یافته­ها: یافته­های پژوهش حاضر در مرحله اول و دوم به شناسایی مؤلفه‌های 7 گانه رفتار انضباطی: انواع انضباط، عوامل تأثیرگذار بر رفتار انضباطی، انواع نقض، رویه­های انضباط، انواع مجازات، پیامدهای انضباط، پیشایند­های انضباط و دانش انضباطی با شاخص­های 37 گانه منجر شد. نتیجه­گیری:  و در مرحله نهایی دانشگاه­ها به ترتیب 1- دانشگاه تهران (84/0)، 2- دانشگاه زنجان (76/0)، 3- دانشگاه یزد (78/0)، 4- دانشگاه تبریز (75/0) و 5- دانشگاه اردبیل (72/0) اولویت­بندی شدند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعضای هیات علمی، انضباط، رویکرد آمیخته، فراترکیب، واسپاس

عنوان انگلیسی An exploratory study to identify the components of disciplinary behavior (case study: university faculty members)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Discipline of employees is one of the important and long-standing concepts in management, which has continued in postmodern management approaches. There is no doubt that achieving the goals of work discipline in today's era requires a fundamental revision. Research Methodology: The current study is an applied-developmental study that was conducted with the aim of identifying the components of the disciplinary behavior of academic staff members using a mixed method. In order to identify the components and indicators of disciplinary behavior, in the first stage, meta-composition technique (study of documents) was used, and in the second stage, the fuzzy Delphi method was used with participants including theoretical and experimental experts, who were purposefully selected and selected 25 people in total. Finally, for prioritizing and weighting the components and indicators of disciplinary behavior extracted for the five studied universities (Tehran, Zanjan, Yazd, Tabriz and Ardabil), the Waspas and Critic methods were used, respectively. Findings: The findings of the present research in the first and second stages identify the 7 components of disciplinary behavior: types of discipline, factors influencing disciplinary behavior, types of violations, disciplinary procedures, types of punishment, consequences of discipline, antecedents of discipline and Disciplinary knowledge resulted with 37 indicators. Conclusion: And in the final stage of the universities, respectively 1- Tehran University (0.84), 2- Zanjan University (0.76), 3- Yazd University (0.78), 4- Tabriz University (0.75) 0) and 5- Ardabil University (0.72) were prioritized.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic staff membersdiscipline, metacombination, mixed approach,Waspas.

نویسندگان مقاله معصومه محمدی | masoumeh mohammadi
Yazd University
دانشگاه یزد

غلامرضا بردبار | Golamreza Bordbar
Yazd University
دانشگاه یزد

علی مروتی شریف آبادی | Ali Morovi Sharif Abadi
Yazd University
دانشگاه یزد

امید مهدیه | Omid mahdieh
University of Zanjan
دانشگاه زنجان


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-5930-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ساختارهای اداری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات