این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۵۵-۱۷۷

عنوان فارسی مرور نظام‌مند عناصر مدل کسب‌وکار بانکداری دیجیتال با استفاده از روش تحلیل محتوا
چکیده فارسی مقاله
دیجیتالی ‌شدن و فناوری‌های برهم‌زننده موجب بروز یک انقلاب تحولی در الگوها و فرایندهای کسب‌وکارهای سنتی شده‌اند. در چنین شرایطی صنعت بانکداری نیز بقا و رقابت‌پذیری خود را در گرو بازنگری جامع در ابعاد گوناگون کسب‌وکار خود پیدا می‌کند. با‌این‌حال عدم‌وجود دانشی منسجم از بایسته‌های کنشگری در فضای بانکداری دیجیتال، به‌عنوان یک خلأ جدی و انگیزه اصلی پیشبرد نوشتار پیش‌رو شمرده می‌شود. در این پژوهش از راه مرور نظام‌مند آثار علمی نشریههای معتبر خارجی در سال‌های 2000 تا 2022 در زمینه مدل کسب‌وکار بانکداری دیجیتال، پس از پالایش بیش از 633 مقاله مرتبط با موضوع، 26 مقاله برای مرور انتخاب شد. از رهگذر تحلیل محتوای قیاسی، در مجموع  144 مصداق منحصربه‌فرد، از دل 222 کد شناسایی و درنهایت ذیل 11 مقوله اصلی دسته‌بندی شدند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که به ابعاد نه‌‌گانه مدل کسب‌وکار اوستروالدر به‌علاوه دو موضوع «ذهنیت نو» و «نوآوری در خدمات» به‌عنوان مهم‌ترین و متداول‌ترین عناصر مدل کسب‌وکار بانکداری در عصر دیجیتال توجه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی کسب‌وکار، الگوی کسب‌وکار بانکداری، بانکداری دیجیتال، مدل کسب‌وکار دیجیتال، مرور نظام‌مند.

عنوان انگلیسی A systematic review of digital banking business model elements; Using content analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Digitalization and disruptive technologies have revolutionary transformation in traditional business models and processes. The banking industry has found its survival and competitiveness dependent on a comprehensive review of various aspects of its business. The lack of coherent knowledge of the requirements in digital banking environment is the main purpose for this paper. In this research, through a systematic review during the years 2000 to 2022 in the field of digital banking business model, after refining more than 633 articles, 26 articles were selected for review. Through comparative content analysis, a total of 144 unique examples were identified from 222 codes and finally categorized under 11 main subjects. The results indicate that the nine dimensions of the Osterwalder business model, in addition to the two categories of "new mindset" and " services innovation" have been considered as the most important and common elements of the banking business model in the digital age.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله business model, banking business model, digital banking, digital business model, systematic review.

نویسندگان مقاله سجاد گلچین | Sajad Golchin
Corresponding Author: MA Student, Department of Islamic Studies and Business Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.

اسدالله گنجعلی | Asadollah Ganjali
Associate Professor, Department of Business Administration, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.

سعید شمسی نژاد | Saeed Shamci nejad
3. Assistant Professor, Financial Management Department, Faculty of Management, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran.
استادیار، گروه مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-75495-2&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات