این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۳، شماره ۹۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور و مداخلات روانشناسی مثبت نگر بر عزت نفس ومشکلات خواب نوجوانان دختر شهر آباده
چکیده فارسی مقاله هدف: از انجام این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور و مداخلات روانشناسی مثبت نگر بر عزت نفس ومشکلات خواب نوجوانان دختر شهر آباده بوده است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر مشغول به تحصیل شهر آباده می‌باشد و نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 45 نفر است که مشکلات خواب و عزت نفس دارند. افراد نمونه با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار سنجش پژوهش حاضر دو پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت[1] (1967) و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (بویس، رینولدز، مونک و همکاران[2]، 1998) بوده است. پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. افراد نمونه به صورت تصادفی در سه گروه (گروه آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور؛ گروه مداخلات روانشناسی مثبت نگر و گروه کنترل) گماشته شدند. در مرحله پیش آزمون هر 3 گروه نمونه پرسشنامه‌های پژوهش را تکمیل کردند، سپس مداخلات (آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور و مداخلات روانشناسی مثبت نگر) انجام شد و در پایان مداخله نیز مجدد هر 3 گروه پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش‌های آمار توصیفی (شامل میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون لوین، آزمون باکس، تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره) با نرم افزار SPSS نسخه 23 استفاده شد. یافته‌ها: آموزش ذهن آگاهی نوجوان محور و مداخلات روانشناسی مثبت نگر باعث افزایش عزت نفس و کاهش مشکلات خواب نوجوانان دختر شهر آباده می‌شود. همچنین یافته‌ها نشان داد که مداخله ذهن‌آگاهی نسبت به مداخله روان‌درمانی مثبت‌نگر تاثیر بیشتری بر افزایش عزت نفس و کاهش مشکلات خواب نوجوانان دختر مشغول به تحصیل شهر آباده داشت.
 
[1] Cooper,s.l.
[2] Buysse, D.J., Reynolds, C.F., Monk & et al.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهن آگاهی نوجوان محور، روانشناسی مثبت نگر، عزت نفس، مشکلات خواب نوجوانان

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of adolescent-oriented mindfulness training and positive psychological interventions on self-esteem and sleep problems of female adolescents in Abadeh
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: This research has investigated the effectiveness of adolescent-oriented mindfulness training and positive psychological interventions on self-esteem and sleep problems of adolescent girls in Abadeh city. Method: The current research is a correlational descriptive method. The statistical population of this research includes all female teenagers studying in Abadeh city, and the statistical sample of this research includes 45 people who have sleep and self-esteem problems. The sample people were selected by purposive sampling method. The measurement tools of the current research were the Cooper Smith Self-Esteem Questionnaire (1967) and the Pittsburgh Sleep Quality Questionnaire (Boyce et al., 1998). The current study was a quasi-experimental design with a pre-test and post-test design with a control group. The sample subjects were randomly assigned to three groups (adolescent-centered mindfulness training group, positive psychological intervention group, and control group). In the pre-test stage, all 3 sample groups completed the research questionnaires, then the interventions (adolescent-oriented mindfulness training and positive psychological interventions) were conducted, and at the end of the intervention, all 3 groups completed the questionnaires again. In order to analyze the data, descriptive statistics (including mean and standard deviation) and inferential statistics (Levin's test, box test, univariate and multivariate covariance analysis) were used with SPSS version 23 software. Findings: Adolescent-centered mindfulness training and positive psychological interventions increase self-esteem and reduce sleep problems among teenage girls in Abadeh city. Also, the findings showed that the mindfulness intervention had a greater effect on increasing self-esteem and reducing sleep problems of adolescent girls studying in Abadeh than the positive psychotherapy intervention.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescent-centered mindfulness, Positive psychology, Self-esteem, Adolescent sleep problems

نویسندگان مقاله مریم توکلی | maryam tavakkoli
Islamic Azad University of Shiraz
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

علی طاهری | ali taheri
Islamic Azad University of Shiraz
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

پریسا حریری | parisa hariri
Islamic Azad University of Shiraz
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-2574-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره مدرسه
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات