این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۳، شماره ۸۹، صفحات ۶۲-۹۱

عنوان فارسی فراتحلیلی بر پژوهش‌های داخلی و خارجی در زمینه‌ی اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای زوجی (CCET) طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۲
چکیده فارسی مقاله هدف :پژوهشهای بسیاری به بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای زوجی پرداختهاند. بسیاری از این پژوهشها تغییرات معناداری را نسبت به گروه کنترل گزارش کردهاند اما تأثیر دقیق آنها مشخص نیست و نیاز به یکپارچهسازی این تحقیقات وجود دارد؛ بنابراین هدف این فراتحلیل تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای زوجی (CCET) بود.روش: 20 پژوهش که از لحاظ روششناسی قابلیت بررسی داشتند، انتخاب شدند و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. منابع جستجو اطلاعات شامل پایگاه اطلاعات علمی (SID)، پایگاه اطلاعات نشریات ایران (Magi ran) و پایگاه مجلات تخصصی نور (Norma’s) برای مقالات داخلی؛ همچنین پایگاههای ساینسدایرکت (www.sciencedirect.com)، وایلی (wiley.com)، اسپرینگر (link.springer.com)، تاندفونلاین (tandfonline.com)، جیستور (jstor.org)، ایپیای (APA) و گوگل اسکالر (Google Scholar) است. کلید واژه جستجو آموزش مهارتهای مقابلهای زوجی (CCET) بود. تجزیه وتحلیل دادهها و محاسبه اندازه اثر با استفاده از نرمافزار CMA2 و شاخص g هجز انجام شد. یافته ها : یافتهها نشان داد که تراز اندازه اثر آموزش مهارتهای مقابلهای زوجی (CCET) برای اثرات ثابت (27/0) و برای اثرات تصادفی (13/0) است. بررسی ناهمگنی اثرات با استفاده از آزمون کیو کوکران (Cochran's Q) نشان داد مقدار Q برابر با 87/2488 و مجذورI برابر با 16/92 به دست آمد که معنیدار است (001/0 > p). مقدار g هجز تصادفی برابر با 27/0 به دست آمد (001/0 < p) از نظر بالینی این مقدار اثرگذاری کمتر از متوسط ارزیابی میگردد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت CCET اثر کمی داشته است. همچنین مقایسه اندازههای اثر در تحقیقات صورت گرفته در ایران و سوئیس نشان میدهد مقادیرg هجر ثابت و تصادفی در تحقیقات ایران (64 مطالعه) و سوئیس (132 مطالعه) به ترتیب 62/0 و 73/0 برای ایران و 06/0 و 09/0 برای مطالعات انجام شده در سوئیس به دست آمد. در هر دو جامعه مقدار مجذور I بزرگتر از 90/0 است. بر این اساس اندازه اثرهای تصادفی مد نظر قرار میگیرد. مقادیر g هجر در جامعه سوئیس بسیار خفیف و در جامعه ایرانی در کران بالای متوسط به دست آمده و تفاوت اثرگذاریها بسیار عمیق است. بر این اساس اندازه اثر بهدستآمده در پژوهشهای صورت گرفته در بازه کوچک قرارگرفته است. نتیجه گیری : درمانگران در فرایند درمان افزون بر رویکردهای درمانی باید به عوامل مغفول مانده که در این مقاله تشریح شده است توجه داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مهارت‌های مقابله‌ای زوجی، فراتحلیل

عنوان انگلیسی A Meta-Analysis of Couples Coping Enhancement Training (CCET) Effectiveness from 2000 to 2022
چکیده انگلیسی مقاله Aim: Many studies have been conducted to investigate the effectiveness of couple coping skills training. Many of these studies found substantial differences when compared to the control group, however, the exact effect is unclear, and more research is needed to integrate these findings. The goal of this meta-analysis was to assess the efficacy of Couples Coping Enhancement Training (CCET). Methods: Twenty studies that can be investigated in terms of technique were chosen and analyzed. SID.IR, Magiran.com, Noormags.com, Sciencedirect.com, jstor.org, tandfonline.com, Wiley.com, link.springer.com, APA and Google Scholar databases are among the information search resources. Couples coping enhancement training (CCET) was the search term. CMA2 software and Hedges' g index were used for data analysis and effect size calculation. Results: The findings of this meta-analysis showed that the fixed effect size of CCET is 0.27 and the random effect size is 0.13. When the heterogeneity of results was examined using Cochran's Q test, the Q value was 2488.87 and the I-squared value was 92.16, both of which were significant (p > 0.001). As a result, the effect sizes vary, and the random effect model should be used to examine the effects. The g value of the random Hedges was 0.27 (p < 0.001). Clinically, this value is regarded as less than usual. As a result, it was decided that CCET was ineffective. Furthermore, a comparison of effects in studies conducted in Iran (64 studies) and Switzerland (132 studies) reveals that the fixed and random Hedges' g in Iran are 0.62 and 0.73, respectively, and 0.06 and 0.09 in Switzerland. The value of I square in both societies is higher than 0.90. Hedges' g has a minor effect on Swiss society and a moderate effect on Iranian society. Conclusions: Therapists should pay attention to the ignored elements discussed in this article in addition to treatment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Meta-analysis, Couples Coping Enhancement Training.

نویسندگان مقاله امید عیسی نژاد | Omid Isanejad
(Corresponding author), Ph. D. in Family Counseling, Associate Professor of Family Counseling, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. o.isanejad@uok.ac.ir
(نویسنده مسئول)،دانشیار مشاوره خانواده، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. o.isanejad@uok.ac.ir

شیرین نقیب السادات | Shirin Naghibalsadat
M.A. of Family Counseling, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran. shirin.n1991@gmail.com
کارشناسی ارشدمشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. shirin.n1991@gmail.com


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-400-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره خانواده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات