این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۲۳، شماره ۸۹، صفحات ۱۱۸-۱۵۵
عنوان فارسی
طراحی و اعتباریابی برنامه تقویت ذهنیسازی ویژه والدین دارای کودک مبتلا به دیابت نوع یک و بررسی اثربخشی آن بر کنش تاملی والدین و مشکلات عاطفی _ رفتاری کودک: یک مطالعه تکآزمودنی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
این پژوهش با هدف شناسایی مشکلات ذهنی
سازی، طراحی و اعتباریابی برنامه تقویت ذهنی
سازی والدین دارای کودک مبتلا به دیابت نوع یک و بررسی اثربخشی آن بر کنش تاملی والدین و مشکلات عاطفی _ رفتاری کودک انجام گرفت.
روش:
در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شد. در بخش کیفی
پس از مصاحبه با 18 کودک مبتلا به دیابت نوع یک ساکن استان اصفهان و 22 نفر از والدین ایشان، مشکلات ذهنی
سازی آن
ها از طریق تحلیل مصاحبه
ها با روش پدیدارشناسی استعلایی در قالب 3 مضمون کلی، 18 زیرمضمون اصلی و 50 زیرمضمون فرعی استخراج گردید. سپس مبتنی بر این مضامین و در چارچوب مفاهیم نظریه ذهنی
سازی، برنامه تقویت ذهنی
سازی والدین دارای کودک مبتلا به دیابت نوع یک طراحی شد. پس از تایید روایی محتوایی بر اساس شاخص
CVI
، با روش نیمه آزمایشی و طرح تک
آزمودنی از نوع (
A-B
) با آزمودنی
های مختلف، 5 نفر از والدین دارای کودک مبتلا به دیابت دارای معیارهای ورود به پژوهش، با روش نمونه
گیری هدفمند انتخاب و در برنامه شرکت کردند. کارایی این برنامه در چهار مرحله (خط پایه، حین مداخله، پس از مداخله و پیگیری) با استفاده از پرسشنامه
های سیاهه رفتاری کودکان (
CBCL
)، مقیاس کنش تاملی والدینی (
PRFQ
) و نشانگرهای تحقق اهداف برنامه مورد بررسی قرار گرفتند. داده
ها بر اساس شاخص
های تحلیل دیداری بررسی شد.
یافته
ها:
حاصل بخش کیفی این مطالعه استخراج 3 مضمون کلی شامل عوامل زمینه ساز شکست ذهنی
سازی، انواع مشکلات شایع ذهنی
سازی و پیامدهای شکست ذهنی
سازی است که مبنای طراحی برنامه تقویت ذهنی
سازی ویژه والدین دارای کودک مبتلا به دیابت نوع یک قرار گرفت. نتایج بخش کمی نیز نشان داد برنامه طراحی شده ضمن برخورداری از اعتبار کافی، بر افزایش کنش تاملی والدین و کاهش مشکلات عاطفی _ رفتاری کودک مؤثر بوده و این تأثیر مثبت در مرحله پیگیری نیز ادامه داشته است.
نتیجه
گیری:
با توجه به اعتبار برنامه فوق، پیشنهاد می
شود این برنامه جهت کمک به بهبود سلامت جسمی روانی کودکان مبتلا به دیابت و خانواده
های آنان به
طور گسترده اجرا شود و هم
چنین برای کودکان مبتلا به دیگر بیماری
های مزمن نیز مناسب
سازی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ذهنیسازی، کودکان مبتلا به دیابت نوع یک، کنش تاملی، مشکلات عاطفی _ رفتاری.
عنوان انگلیسی
Design and Validation of a Mentalization Promoting Program for Parents of a Child with Type 1 Diabetes and its Effectiveness on Parents' Reflective Functioning and the Child's Emotional-Behavioral Problems: A Single-Subject Study
چکیده انگلیسی مقاله
Aim:
This research was conducted with the aim of designing and validating the Mentalization promoting program for parents of a child with type 1 diabetes and investigating its effectiveness on parents' reflective Functioning and emotional-behavioral problems of the child.
Methods:
A mixed method was used in this research. In the qualitative part, the mentalization problems of 18 children with T1D and 22 of their parents were extracted through the analysis of interviews with the method of transcendental phenomenology, and three general themes,18 main sub-themes and 50 sub-themes were obtained. Then, based on these themes and within the framework of the concepts of mentalization theory, a program to promote the mentalization of parents with a child with type 1 diabetes was designed. After confirming the content validity based on the CVI, with a semi-experimental method and a single-subject design of the type (A-B) with different subjects, 5 parents of children with diabetes who met the criteria for entering the research, were selected with a purposeful sampling method and participated in the program. The effectiveness of this program was assessed in four phases (baseline, during intervention, after intervention and follow-up) using the Child Behavior Checklist (CBCL) and the Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ) and indicators of program goals. Then data was checked based on visual analysis indicators.
Results:
The final outcome of this phenomenological study is the extraction of three general themes, including the underlying factors of breakdowns in mentalizing, types of common mentalizing problems, and the consequences of breakdowns in mentalizing which became the basis for design the program to promote the mentalization of parents with a child with type 1 diabetes The results showed that the designed program, while having sufficient validity, was effective in increasing the parents reflective Functioning and reducing the emotional-behavioral problems of the child, and this effectiveness continued in the follow-up phase.
Conclusion:
Considering the validity of this program and its effectiveness, it is suggested that this program be widely implemented to help improve the physical and mental health of children with diabetes and their families, and also for children with other chronic diseases should also be adapted.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mentalization, Children with type 1 diabetes, Reflective functioning, Emotional-behavioral problems
نویسندگان مقاله
طیبه مدنی فر | tayebeh madanifar
Ph. D. Candidate in Counseling, Department of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr/Isfahan, Iran. t.madanifar@gmail.com
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران. t.madanifar@gmail.com
پریسا سیدموسوی | parisa seyed mousavi
(Corresponding author), Ph. D. in Psychology, Assistant Professor, Shahid Beheshti University, Family Research Institute, Tehran, Iran. p_mousavi@sbu.ac.ir
(نویسنده مسئول)، دکتری روانشناسی، استادیار، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده، تهران، ایران. p_mousavi@sbu.ac.ir
مهین هاشمی پور | Mahin Hashemipour
Ph. D. in Endocrinology & Metabolism, Professor, Metabolic Liver Disease Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. hashemipour@med.mui.ac.ir
فوق تخصص غدد و متابولیسم، استاد، مرکز تحقیقات بیماریهای متابولیک کبد، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. hashemipour@med.mui.ac.ir
مهدی تبریزی | Mahdi Tabrizi
. Ph. D. in Counseling, Assistant Professor, Department of Counseling, Khomeinishahr Branch, Islamic Azad University, Khomeinishahr/Isfahan, Iran. mehditabr@yahoo.com
دکتری مشاوره، استادیار، گروه مشاوره، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران. mehditabr@yahoo.com
مجید کوهی اصفهانی | Majid koohi Esfahani5
Ph. D. in Management, Administrator, Behroyan Scientific Company, Isfahan, Iran. mke_2000@yahoo.com
دکتری مدیریت، مدیر، موسسه علمی بهرویان، اصفهان، ایران. mke_2000@yahoo.com
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-2847-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مشاوره خانواده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات