این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۵-۳۵
عنوان فارسی
واکاوی نقش تعدیلگری ویژگیهای اکوسیستم کسبوکار هوشمند در رابطه بین تسهیم دانش و رشد کارآفرینی در صنعت گردشگری
چکیده فارسی مقاله
هدف:
آموزش کارآفرینان در صنعت گردشگری که امروزه در بسیاری از کشورها منبع اصلی درآمد و اشتغال است میتواند به توسعه پایدار کمک کند. همچنین، یکی از ویژگیهای عصر حاضر که عصر دانشمحوری نامیده میشود تغییرات سریع فناوری است. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر نیز واکاوی نقش تعدیلگری ویژگیهای اکوسیستم کسبوکار هوشمند در رابطه بین تسهیم دانش و رشد کارآفرینی در صنعت گردشگری است.
روش:
این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از دیدگاه نحوه گردآوری دادهها، در حوزه پژوهشهای توصیفی از نوع پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان و خبرگان صنعتی و دانشگاهی در حوزه گردشگری هسنند. حجم نمونه پژوهش حاضر بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی در دسترس 300 نفر برآورد گردید که برای جلوگیری از ریزش حجم نمونه تعداد 382 پرسشنامه توزیع شد. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده و متغیرهای مورد بررسی در مطالعه حاضر از طریق نظرخواهی با استفاده از «پرسشنامه الکترونیکی» مورد سنجش قرار گرفتهاند. جهت سنجش کسب دانش و اهدای دانش هر کدام با 4 گویه از پژوهش کیم و لی (2014)؛ ویژگیهای اکوسیستم کسبوکار هوشمند 7 گویه از مطالعات فرناندز-پورتیلو و دیگران (2024) و نهایتاً رشد کارآفرینی نیز با 5 گویه از مطالعات دیکلرک و دیگران (2015)، بر اساس طیف 5 گزینهای لیکرت استفاده شده است. همچنین روایی صوری این پرسشنامه با نظر اساتید و صاحبنظران متخصص در این حوزه و روایی محتوای آن با شاخص روایی محتوای نسبی با تکیه بر نظرات 10 نفر از خبرگان آگاه به موضوع پژوهش و پایایی یا اعتبار آن نیز با کمک آزمون ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیهها از نرمافزار spss نسخه 22 و SmartPLS نسخه 3 استفاده شده است.
یافتهها:
هر کدام از ابعاد تسهیم دانش؛ کسب دانش با ضریب مسیر 0/118 و آماره آزمون معنیداری 5/121 و اهدای دانش با ضریب مسیر 360/0 و آماره آزمون معنیداری 9/385 بر رشد کارآفرینی تأثیر معنیدار دارد. ویژگیهای اکوسیستم کسبوکار هوشمند با ضریب مسیر 0/064 و آماره آزمون معنیداری 2/753 توانست بر رابطه بین کسب دانش و رشد کارآفرینی تأثیر گذار باشد. همچنین ویژگیهای اکوسیستم کسبوکار هوشمند با ضریب مسیر 0/057 و آماره آزمون معنیداری 2/560 توانست رابطه بین اهدای دانش و رشد کارآفرینی را تعدیل کند.
نتیجهگیری:
بررسی نتایج این پژوهش نشان داد که تسهیم دانش انتشار گسترده اطلاعات حیاتی را تسهیل و ایجاد شیوههای تجاری نوآورانه را نیز تقویت میکند و به کارآفرینان اجازه میدهد تا به منابع ارزشمند دسترسی داشته باشند، دانش فنی را جذب کنند و روابطی را در شبکههای کارآفرینی صنعت گردشگری ایجاد کنند. همچنین، ویژگیهای اکوسیستم کسبوکار هوشمند محیطی را برای به اشتراکگذاری و تسهیم دانش ایجاد میکند تا به فعالیتها و رشد کارآفرینی تبدیل شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اکوسیستم کسبوکار هوشمند،تسهیم دانش،رشد کارآفرینی،گردشگری،
عنوان انگلیسی
Analyzing the Moderating Role of Smart Business Ecosystem Features in the Relationship between Knowledge Sharing and Entrepreneurship Growth in the Tourism Industry
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Training entrepreneurs in the tourism industry, which is the main source of income and employment in many countries today, can help sustainable development. Also, one of the characteristics of the current era, which is called the knowledge-oriented era, is the rapid changes in technology. In this regard, the aim of this research is to examine the moderating role of smart business ecosystem characteristics in the relationship between knowledge sharing and entrepreneurship growth in the tourism industry.
Methodology:
This study is applied in terms of purpose, and from the point of view of how to collect data, this study is in the field of descriptive survey research. The statistical population of this research includes industrial and academic specialists and experts in the field of tourism. The sample size of the present research was estimated based on Klein's rule of thumb and, using a random sampling method, 300 people were available, and 382 questionnaires were distributed to prevent the sample size from dropping. In this research, two library and field methods were used to collect data, and the variables investigated in the current study were measured through polling using an "electronic questionnaire". To measure knowledge acquisition and knowledge donation, each with 4 items from the research of Kim and Lee (2014); The characteristics of the smart business ecosystem are 7 items from the studies of Fernandez-Portillo et al. (2024) and finally, the growth of entrepreneurship with 5 items from the studies of De Klerk and et al. Also, the face validity of this questionnaire was confirmed by the opinion of professors and experts in this field, and its content validity was confirmed by the relative content validity index based on the opinions of 10 experts knowledgeable about the research topic, and its reliability or validity was also confirmed with the help of Cronbach's alpha test. In this research, SPSS version 22 and SmartPLS version 3 were used to examine and test the hypotheses.
Findings:
Each of the dimensions of knowledge sharing; acquiring knowledge with a path coefficient of 0.118 and a significant test statistic of 5.121 and donating knowledge with a path coefficient of 0.360 and a significant test statistic of 9.385 have a significant effect on the growth of entrepreneurship. The characteristics of the smart business ecosystem with a path coefficient of 0.064 and a significant test statistic of 2.753 were able to influence the relationship between knowledge acquisition and entrepreneurship growth. Also, the characteristics of the smart business ecosystem with a path coefficient of 0.057 and a significant test statistic of 2.560 could moderate the relationship between knowledge donation and entrepreneurship growth.
Conclusion:
Knowledge sharing facilitates the widespread dissemination of critical information and strengthens the creation of innovative business practices and allows entrepreneurs to access valuable resources, absorb technical knowledge, and build relationships in the entrepreneurial networks of the tourism industry. Also, the features of the smart business ecosystem create an environment for sharing knowledge in line with entrepreneurship activities and growth.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اکوسیستم کسبوکار هوشمند,تسهیم دانش,رشد کارآفرینی,گردشگری
نویسندگان مقاله
ایمان قاسمی همدانی |
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
محمد باشکوه اجیرلو |
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
حسین رحیمی کلور |
دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
ناصر سیف الهی انار |
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوماجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_192811_e06cd5f5f2b47e4351645a8997d8a789.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات