این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۲، شماره ۲۷۷، صفحات ۲۸۲-۲۹۱
عنوان فارسی
بررسی رعایت اصول نسخهنویسی در نسخ دانشجویان مقطع اینترنی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کسب دانش و مهارت نسخه نویسی از ضروریات حرفه ی پزشکی است. در این پژوهش میزان رعایت اصول نسخه نویسی و بروز خطاهای دارویی در نسخ اینترن های بیمارستان آموزشی الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مورد بررسی قرار گرفت. روش ها: در این مطالعه ی توصیفی- مقطعی گذشته نگر تعداد 3800 نسخه از بین نسخ بیماران سرپایی که توسط اینترن ها در پاییز سال 1390 تجویز شده بودند، از لحاظ ساختار کلی نسخه (تاریخ، نماد نسخه، مهر و امضا و ناخوانایی)، اجزای دارویی نسخه (نام ژنریک یا تجارتی داروها، شکل دارویی، قدرت دارویی، تعداد داروها) و دستور مصرف دارویی مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: میانگین تعداد اقلام دارویی در هر نسخه، 7/2 بود و بخش عمده ای از نسخ (84 درصد) به صورت ناخوانا نوشته شده بودند. در 82 درصد از نسخ از نام ژنریک داروها استفاده شده بود. در 6 درصد از نسخ، خطا به صورت از قلم افتادگی شکل دارویی و در 4 درصد خطا به صورت فقدان یا نادرست بودن قدرت دارویی وجود داشت. در زمینه ی دستور مصرف داروها فقط در 3/18 درصد از نسخ دستور مصرف به طور صحیح بیان شده بود و در سایر نسخ، خطاهای مختلفی به صورت فقدان راه مصرف (7/63 درصد)، استفاده از عبارات طبق دستور (5/21 درصد) و در صورت لزوم (0/18 درصد) و فقدان فواصل مصرف داروها (3/51 درصد) مشاهده گردید. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بیانگر وجود خطاها و نقایصی در نسخه نویسی دانشجویان مقطع اینترنی به ویژه در زمینه ی دستور مصرف و فواصل مصرف داروها می باشد. تلاش برای ارتقای وضعیت آموزشی دانشجویان پزشکی به جهت افزایش دانش و مهارت نسخه نویسی صحیح پیشنهاد می گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نسخه نویسی، دانشجویان پزشکی، خطاهای پزشکی
عنوان انگلیسی
Assessing the Prescription Writing Principles in Medical Students' Prescriptions during Internship
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The acquisition of prescribing knowledge and skill is essential in medical practice. We assessed the prescribing principles and drug errors in prescriptions written by interns in Al-Zahra educational hospital of Isfahan University of Medical Sciences, Iran, in autumn 2011. Methods: In this descriptive cross-sectional study, 3800 prescriptions of outpatients issued by interns were evaluated for prescription structure (date, symbol, registration, signature, and illegibility), drug-related components (generic or brand name, dosage form, strength, and quantity), and directions for use. Findings: Mean number of drugs per prescription was 2.7 and most of the prescriptions (84%) were written illegibly. Generic names were used in 82% of prescriptions; error of omission of dosage form was found in 6% and missing or incorrect strength in 4% of prescriptions. Drug direction was correct only in 18.3% and there were different errors in other prescriptions such as missing the rout of administration (63.7%), using “as directed” (21.5%) or “as required” (18%) and missing of dosing interval (51.3%). Conclusion: The results of this study showed errors and incompleteness in prescription writing of students during internship course, especially in directions for use and dosing interval. The improvement of medical education for enhancing knowledge and skill of correct prescribing is suggested.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Prescription writing, Medical students, Medication errors
نویسندگان مقاله
لیلی صفاییان | leili safaeian
استادیار، گروه فارماکولوژی و سم شناسی، دانشکده ی داروسازی و علوم دارویی و مرکز تحقیقات علوم دارویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
جواد کبریایی زاده | javad kebriaei zadeh
پزشک عمومی، دفتر تحقیق و توسعه، معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
منصور هاشمی فشارکی | mansour hashemi fesharaki
داروساز، دفتر تحقیق و توسعه، معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
سولماز سلامی | solmaz salami
کارشناس ارشد، دفتر تحقیق و توسعه، معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/3640
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318025.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات