این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۱، شماره ۲۶۵، صفحات ۲۰۶۳-۲۰۸۰
عنوان فارسی
مقایسهی ویژگیهای عصب- روانشناختی در کودکان پیش دبستانی عادی و مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در فعالیت های حرکتی دچار مشکل هستند. مشخصه ی اصلی این اختلال، نارسایی های حرکتی است. این کودکان علاوه بر مشکلات حرکتی، در حوزه های دیگر نیز با مشکلاتی مواجهند. هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه ی ویژگی های عصب- روان شناختی بود که طی آن کارکرد اجرایی و توجه و عملکرد های حسی- حرکتی، زبان، حافطه و یادگیری مورد بررسی قرار گرفت. روش ها: پژوهش حاضر به شیوه ی علی- مقایسه ای اجرا شده است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی کودکان پیش دبستانی 6 ساله ی شهر اصفهان بود. آزمودنی ها شامل 50 کودک مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی و 50 کودک عادی بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه ی عصب- روان شناختی Connor و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون MANOVA استفاده شد. یافته ها: بین ویژگی های عصب- روان شناختی (کارکرد اجرایی و توجه و عملکردهای حسی- حرکتی، زبان، حافظه و یادگیری)کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشد و کودکان عادی، تفاوت معنی دار مشاهده شد (05/0 > P برای همه ی موارد). نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در حوزه های عصب-روان شناختی متفاوتند و در مقایسه با کودکان عادی در سطح پایین تری قرار دارند و مشکلات حرکتی نیمرخ عصب-روان شناختی این گروه از کودکان را تحت تأثیر قرار داده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال هماهنگی رشدی، ویژگی های عصب- روان شناختی، پیش دبستانی
عنوان انگلیسی
Comparing the Neuropsychological Features in Preschool Children with and without Developmental Coordination Disorder (DCD)
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Children with developmental coordination disorder (DCD) have difficulty in motor activity. Motor impairment is the main feature of this disorder. In addition to the movement problems, these children interfere with other areas of difficulty. The aim of this study was to compare the neuropsychological characteristics such as executive function and attention and sensory-motor functions, language, memory and learning in preschool children with and without developmental coordination disorder. Methods: In this causal-comparative study, the preschool children at the age of 6 years in Isfahan city, Iran, were enrolled. 50 children with developmental coordination disorder and 50 children without it were selected by multi-stage cluster sampling. Data were collected using Conner neuropsychological questionnaire and analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA). Findings: There were significant differences between neuropsychological characteristics (executive function and attention and sensory-motor functions, language, memory and learning) in children with and without developmental coordination disorder (P < 0.05 for all). Conclusion: This study showed that children with developmental coordination disorder in comparison with normal children are at a lower level of neuropsychological characteristics and suffer from movement problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی محمودی | morteza mahmoudi
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد عابدی | ahmad abedi
استادیار، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
اقبال شفیعی | eghbal shafiei
کارشناس ارشد، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد یارمحمدیان | ahmad yarmohammadian
استادیار، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
ولی اله کرمی منش | vali allah karami manesh
کارشناس ارشد، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
عظیمه السادات فاطمی | azimeh sadat fatemi
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/3082
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318090.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات