این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده پزشکی اصفهان، جلد ۳۱، شماره ۲۴۴، صفحات ۱۰۳۸-۱۰۴۷

عنوان فارسی تأثیر روش آموزشی بازی بر رضایت دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آن‌ها در درس آناتومی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آناتومی از دروس مهمی است که دانشجویان باید در بدو ورود به رشته های پزشکی بگذرانند و برای آموزش مفاهیم آن بیشتر از روش هایی مانند سخنرانی که از روش های غیر فعال است استفاده می شود. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی اثربخشی بازی به عنوان یک روش لذت بخش بر رضایت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در بین جلسات تدریس با روش تدریس بازی و مقایسه ی آن با روش معمول تدریس و بدون بازی بود. روش ها: این مطالعه، یک مطالعه ی نیمه تجربی بود که در بین دانشجویان ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. در دو جلسه ی کلاسی از روش بازی و در بقیه ی جلسات از روش معمول و ترکیبی از سخنرانی و پرسش و پاسخ استفاده شد. جهت اطمینان از درستی بازی ها ضمن بررسی مفاهیم استخراجی از طریق کتاب ها، استاد کلاس نیز آن ها را تأیید کرد. برای بررسی میزان رضایت دانشجویان از پرسشنامه استفاده شد. برای بررسی پیشرفت تحصیلی از آزمون استفاده شد. میانگین نمره ی سؤالات مرتبط با مباحث تدریس شده به کمک بازی با میانگین نمره ی سؤالات از جلسات با روش معمول مقایسه شد. یافته ها: بر اساس تحلیل پرسشنامه ها، 4 درصد از دانشجویان این روش را عالی، 64 درصد خوب و بقیه متوسط دانستند. هیچ یک میزان یادگیری خود را کم اعلام نکردند. 64 درصد تمایل به استفاده از بازی را بله و تا حدودی و 36 درصد خیر اعلام کردند. 76 درصد از دانشجویان به طور کامل و یا تا حدودی مایل بودند که این روش در دیگر کلاس ها نیز استفاده شود. در نتایج بررسی پیشرفت تحصیلی، نتایج آزمون Paired-t بین نمره ی دو گروه سؤال نمونه ها تفاوت معنی داری را نشان داد (001/0 > P). نتیجه گیری: با توجه به آثار مثبت و یادگیری بهتر دانشجویان در استفاده از روش های متنوع، بهتر است برای تدریس آناتومی به جای روش های انتقال اطلاعات مثل سخنرانی از روش های فعالی مثل بازی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی، علوم پایه، آموزش پزشکی، یادگیری، تدریس

عنوان انگلیسی The Effect of Game Method on Students' Satisfaction and Achievement in Anatomy Course
چکیده انگلیسی مقاله Background: Anatomy is an important course that students of medicine should take it at the first years of medical majors. For teaching anatomy's concepts, teachers use lecture more than interactive methods. We studied the effectiveness of game, as an interactive and fun method, to teach anatomy on satisfaction and learning progress and compared it with usual method without game. Methods: This quasi-experimental study was done among medical students of the first year in Isfahan University of Medical Sciences, Iran. Two game methods were used in two sessions and in other sessions teaching method was the usual teaching method without game. In using game, we noticed to rules of game as a teaching method. A questionnaire was used to assess students’ satisfaction. To assess their achievement, we compared grades of exam questions related to the sessions that were taught by game and without game. Findings: 4% of students accepted this method as an excellent method, 64% good and other students as an intermediate. Nobody told that little learned. About 64% were satisfied to use this method and 36% of students did not like it. Also 76% of students were very or somewhat interested in this method to use in other classes. In studying students' achievement, the result of paired t-test showed significance difference between the scores of two groups of questions in exam (P < 0.001). Conclusion: According to more satisfaction and better learning, that’s better to use interactive methods like game instead of lecture in teaching anatomy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Game, Basic sciences, Medical education, Learning, Teaching

نویسندگان مقاله مهسا شکور | mahsa shakour
دانشجوی دکتری، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی و کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

فریبا حقانی | fariba haghani
دانشیار، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

طیبه شکری | tayebeh shokri
دانشجوی کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی و کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

حمید بهرامیان | hamid bahramian
استادیار، گروه علوم تشریح، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/2259
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318194.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات