این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت استاندارد و کیفیت، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۲۶-۱۶۱

عنوان فارسی جهانی ‎شدن، تاثیر آن بر مفهوم کیفیت، شیوه ‎های تعیین آن و روند توسعه دانشگاه ها
چکیده فارسی مقاله امروزه جهانی‎شدن به روش نوینی برای توصیف چگونگی تحمیل الزامات و اولیت‎های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است، یعنی دقیقا همان مفهومی که پیش از این امپریالیسم خوانده می‌شد. معمولاً در تجزیه و تحلیل این روند از آموزش به‎طورکلی و آموزش عالی به‌طورخاص سخنی به‎میان نمی‌آید. این مقاله در جستجوی روش‎هایی است که بر اساس آن‎ها دو دیدگاه کاملا متضاد در آموزش عالی از لحاظ ایدئولوژیکی شفاف‎سازی شده‎اند. یکی دیدگاه سنتی مبتنی بر رفتارهای کاملا نظام‎مند و هدایت‌شده و دیگری دیدگاه عملیاتی مبتنی بر گرایشات کارآفرینی. سپس به تعریف مفهوم کیفیت بر اساس نتایج حاصل از هر یک از این دیدگاه‎ها پرداخته، همچنین خطراتی را که در اثر عدم تلقی این دیدگاه‌ها به‎عنوان سازه‌های ایدئولوژیکی به‌بار می‌آید، گوشزد خواهیم کرد. درنهایت، مستقیماً به سراغ اصل قضیه یعنی کیفیت، جمع‎بندی این مفهوم در عرف مصرف‌کنندگان و همچنین اثربخشی کوتاه‌مدت آن خواهیم رفت و چالش‌های خاصی را که در این رابطه بر سر راه کشورهای درحال‎توسعه قرار دارد بازگو خواهیم کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جهانی شدن،امپریالیسم،آموزش عالی،کیفیت،تضمین کیفیت،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جهانی شدن,امپریالیسم,آموزش عالی,کیفیت,تضمین کیفیت

نویسندگان مقاله امیر فرخ نژاد |
استادیار پژوهشکده خلیج فارس، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران


نشانی اینترنتی http://www.jstandardization.ir/article_199109_218f113c2794c15f4fbf633a76031618.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات