این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۰، شماره ۲۲۰، صفحات ۲۳۷۶-۲۳۹۱
عنوان فارسی
تجارب بیماران از برخوردهای حرفهای پزشک معالج خود در طول مدت بستری در بیمارستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از مهم ترین جنبه های ارائه ی خدمات سلامت، رفتارهای حرفه ای پزشکان در مواجهه با بیمار است که تأثیر بسزایی در روند درمان وی خواهد داشت. کسب اطلاع از ابعاد این رفتارها برای برنامه ریزی های آموزشی و مدیریتی در محیط بالینی ضروری است. هدف مطالعه ی حاضر، تبیین ابعاد مختلف برخوردهای حرفه ای پزشک معالج از طریق استخراج نظرات و بررسی عمیق تجارب بیماران بود. روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه ی کیفی بود که در سال 1390 در اصفهان انجام شد. جامعه ی مورد تحقیق، بیماران بستری در بخش های داخلی و جراحی دو بیمارستان آموزشی بودند. نمونه گیری مبتنی بر هدف تا رسیدن به اشباع اطلاعات در محیط تحقیق انجام پذیرفت. جمع آوری اطلاعات پس از اخذ رضایت آگاهانه از طریق مصاحبه ی نیمه ساختارمند با استفاده از راهنمای مصاحبه صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در 17 مصاحبه ی انجام شده به روش تجزیه و تحلیل محتوا و استخراج درون مایه انجام پذیرفت. یافته ها: تحلیل داده های مطالعه ی کیفی، منجر به استخراج 333 کد در 4 طبقه ی اصلی و 19 طبقه ی فرعی گردید. 4 طبقه ی اصلی شامل ارتباط پزشک با بیمار با 5 طبقه ی فرعی، انتظارات حرفه با 9 طبقه ی فرعی، دیدگاه انسانی پزشک به بیمار با 2 طبقه ی فرعی و صفات عالی پزشک با 3 طبقه ی فرعی بود. نتیجه گیری: از یافته های این پژوهش با استخراج یک سری مفاهیم واقعی در خصوص تجارب مثبت و منفی بیماران در خصوص نحوه ی برخورد پزشک معالج در محیط بالین می توان از نیازهای روحی، روانی، عاطفی و اجتماعی بیماران به طور عمیق اطلاع حاصل نمود و از آن ها در فرایند برنامه ریزی درسی و ارزشیابی خدمات بهداشتی- درمانی جهت ارائه ی خدمات مطلوب به بیماران بهره گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجارب بیماران، برخوردهای حرفه ای، حرفه ای گری، پزشک معالج
عنوان انگلیسی
Patients’ Experiences about Their Physician Professional Encounters during Hospitalization
چکیده انگلیسی مقاله
Background: One of the most important aspects of health services is physicians’ professional behaviors that will affect treatment process. Obtaining information of behavioral dimensions is essential for educational and managerial planning in clinical setting. This study aimed to identify the different aspects of professional treating physicians’ encounters via extracting and reviewing patients’ opinions and deep experiences. Methods: In this qualitative study, the hospitalized patients in internal and surgical wards of two educational hospitals in Isfahan, Iran, in 2011 were enrolled. Sampling was done by purposive sampling method to achieve data saturation in this field. After signing an informed consent by the patient, a semi-structured interview was done by the researchers using interview guide. The gathered data were analyzed by content analyzing method and extracting themes. Findings: From the 17 interviews, 333 codes in four themes and 19 sub-themes were extracted. The themes were “physician-patient communication” with 5 sub-themes, “expectations of profession” with 9 sub-themes, “physician’s humane perspective to patient” with 2 sub-themes, and “physician’s excellent characteristics” with 3 sub-themes. Conclusion: Findings of this study demonstrated a series of actual concepts about patients’ positive and negative experiences related to their physicians’ encounters in clinical settings; these findings let us to comprehend the spiritual, psychological, affective, and social needs of patients. In addition, they may be used in educational planning process and health care service evaluation to achieve optimum services for patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسرین فیروزآبادی | nasrin firoozabadi
کارشناس ارشد، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نیکو یمانی | nikoo yamani
استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
طاهره چنگیز |
دانشیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/2147
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318319.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات