این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۳۰، شماره ۲۰۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی ارتباط اختلالات خواب و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خواب ناکافی، کیفیت بد خواب و خواب آلودگی از مشکلات شایع مرتبط با یادگیری، حافظه و عملکرد تحصیلی در کودکان و نوجوانان است. با توجه به این که تاکنون در کشور ما مطالعه ای جهت بررسی ارتباط اختلالات خواب با عملکرد تحصیلی در نوجوانان مقطع راهنمایی انجام نشده است، جهت بررسی این ارتباط یک نمونه از دانش آموزان مقطع راهنمایی و والدین آن ها را در شهر اصفهان مورد مطالعه قرار دادیم. روش ها: مطالعه ی ما از نوع مقطعی بود. در این مطالعه 1100 دانش آموز مقطع راهنمایی شهر اصفهان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه ی والد و خود گزارش دهی که روایی و پایایی آن در یک مطالعه ی آزمایشی ثابت شد (ضریب آلفای کرونباخ = 87/0). عملکرد تحصیلی از طریق نمرات ترم آخر تحصیلی دانش آموزان با استعلام از مدارس ارزیابی شد. نمرات بیشتر یا مساوی 17 به عنوان عملکرد تحصیلی عالی، نمرات 17-15 به عنوان عملکرد تحصیلی متوسط و نمرات کمتر از 15 به عنوان عملکرد تحصیلی ضعیف در نظر گرفته شد. برای تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS نسخه ی 20 و برای تحلیل آماری از آزمون های 2 χ، Student-t و One-way ANOVA استفاده گردید. یافته ها: 565 نفر از افراد مورد بررسی دختر (4/51 درصد) و 535 نفر پسر (6/48 درصد) بودند. میانگین سنی آنان 09/1 ± 26/13 سال بود. 3/42 درصد افراد مورد پژوهش عملکرد تحصیلی عالی، 1/30 درصد عملکرد تحصیلی متوسط و 6/27 درصد عملکرد تحصیلی ضعیف داشتند. عملکرد تحصیلی به طور قابل توجهی با سن و جنس دانش آموزان، شغل و تحصیلات پدر و مادر آن ها ارتباط داشت. به علاوه بیدار شدن قبل از ساعت 6 صبح، دوره ی نهفتگی خواب بیشتر از 30 دقیقه و خواب منقطع شبانه باعث تضعیف عملکرد تحصیلی شد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اختلالات خواب بر عملکرد تحصیلی نوجوانان به صورت منفی تأثیر می گذارد. با توجه به این یافته ها انجام اصلاحات و اتخاذ تدابیر مناسب در راستای کاهش پیامد های سوء ناشی از اختلالات خواب ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عملکرد تحصیلی، اختلالات خواب، نوجوانان
عنوان انگلیسی
The Relation between Sleep Disorders and Academic Performance in Secondary School Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Insufficient sleep, poor sleep quality, and sleepiness are common problems in children and adolescents. Such problems can affect learning, memory, and academic performance. No previous studies have assessed the relationship between sleep problems/habits and academic performance in Iranian secondary school students. Therefore, we surveyed a sample of secondary school students and their parents in Isfahan (Iran) to assess the relation between sleep problems/habits and academic performance. Methods: In this cross-sectional study, data was collected by a reliable (Cronbach’s alpha = 0.87) and valid self-reporting questionnaire. Multi-stage cluster random sampling was used to select 110 secondary school students in Isfahan, Iran. Academic performance was assessed using the latest term evaluation report provided by the school. Students’ performance was stratified as excellent [grade point average (GPA) ≥ 17], average (GPA = 15-17), and poor (GPA < 15). The collected data was analyzed with SPSS 20 . Descriptive statistics (mean ± standard deviation), independent t-test, chi-square test, and analysis of variance (ANOVA) were used to analyze the data. Findings: There were 535 boys (48.6%) and 565 girls (51.4%) in this study. The mean age of students was 13.26 ± 1.09 years (range: 11-16 years). While 42.3% of the students had excellent performance, 30.1% and 27.6% of them had average and poor performance, respectively. Conclusion: Academic performance of the students was significantly associated with their age, gender, and fathers and mothers’ education levels and jobs. It was evident that the presence of sleep problems, poor sleep habits, or shortened total sleep time affected the students’ academic performance. In other words, sleep problems and habits may negatively affect academic performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Sleep disorder, School performance, Adolescence
نویسندگان مقاله
محمدرضا مدرسی | mohammad reza modarresi
استادیار، گروه اطفال، دانشکده ی پزشکی و مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
جمال فقیهی نیا | jamal faghihi nia
دانشیار، گروه اطفال، دانشکده ی پزشکی و مرکز تحقیقات رشد و نمو کودکان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
مجتبی اکبری | mojtaba akbari
اپیدمیولوژیست، دانشکده ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
افسانه رشتی | afsaneh rashti
دانشجوی پزشکی، دانشکده ی پزشکی و کمیته ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/2163
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/103/article-103-318418.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات