این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جنوب، جلد ۲۶، شماره ۶، صفحات ۳۵۶-۳۶۸

عنوان فارسی تأثیرآموزش براساس الگوی توانمندسازی خودمدیریتی بر راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان دختر با اعتیاد به اینترنت
چکیده فارسی مقاله
زمینه: اعتیاد به اینترنت از شایع‌ترین اختلالات روانی در نوجوانان و یکی از مؤلفه‌های مهم سلامت روانی، راهبردهای مقابله‌ای می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش براساس الگوی توانمندسازی خودمدیریتی بر راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان دختر با اعتیاد به اینترنت شهر بوشهر در سال 1401 انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش یک کارآزمایی بالینی بر روی نوجوانان دختر با اعتیاد به اینترنت مقطع اول متوسطه شهر بوشهر بود. مدارس به صورت تصادفی ساده انتخاب و به قید قرعه به دو گروه آزمون و کنترل (هر گروه 40 نفر) تخصیص داده شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل و به شرط کسب نمره 46 به بالا به مطالعه وارد می‌شدند. به‌منظور گردآوری اطلاعات راهبردهای مقابله‌‌ای، از پرسشنامه کوتاه شده¬ی اندلر و پارکر استفاده شد. مداخله براساس الگوی توانمندسازی خودمدیریتی در پنج گام انجام گرفت. پس آزمون بلافاصله در پایان اجرای دو ماه مداخله در گروه آزمون، توسط دو گروه تکمیل شد. آنالیز و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS ویرایش 26 و شاخص‌های توصیفی، آزمون‌های آماری کای دو و تی مستقل در سطح معنی‌داری 0/05 انجام شد.
یافته‌ها: میانگین تغییرات نمره راهبردهای مقابله‌ای در گروه آزمون تغییرات معناداری در جهت افزایش راهبرد مسئله محور (0/001>p) و کاهش راهبردهای هیجان محور و اجتنابی (0/001>p) نشان داد در حالی که این تغییرات در گروه کنترل مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد آموزش‌های ارائه شده تأثیرگذاری مثبتی بر تقویت راهبرد مسئله محور و کاهش راهبردهای هیجان محور و اجتنابی گروه آزمون داشت. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتیاد به اینترنت، توانمندسازی، راهبردهای مقابله‌ای، نوجوان

عنوان انگلیسی The Effect of Education Based on Self-Management Empowerment Model on the Coping Strategies of Adolescent Girls with Internet Addiction in Bushehr in 2022
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Internet addiction is one of the most common mental disorders in adolescents, and coping skills comprise one of the main components of mental health. In this study, we examined the effect of training based on the self-management empowerment model on the coping skills of adolescent girls with internet addiction in Bushehr in 2022.
Materials and Methods: The research was a clinical trial on adolescent girls with internet addiction in the junior high schools of Bushehr. The schools were selected by simple random sampling and were assigned into intervention and control groups by drawing lots (40 students per group). The participants completed the Young Internet Addiction Questionnaire and were entered into the study if they obtained a score of 46 or higher. In order to collect information on coping strategies, the short version of Endler and Parker's 
Coping Inventory for Stressful Situations was used. The intervention was carried out based on the model of self-management empowerment in five steps. The post-test was immediately completed by both groups at the end of two-month intervention administered in the intervention group. Data were analyzed in SPSS software, version 26, using descriptive indices, the Chi-square test and the independent t-test, at a significance level of 0.05. 
Results: The mean changes in the score of coping strategies had significant changes in the intervention group in the direction of increased use of the problem-oriented strategy (p<0.001) and decreased use of emotion-oriented and avoidance strategies (p<0.001), while such changes were not observed in the control group.
Conclusion: The results of the study showed that the provided training had a positive effect on strength-ening problem-oriented strategies and reducing emotion-oriented and avoidance strategies in the interven-tion group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Internet addiction, empowerment, coping strategies, adolescent

نویسندگان مقاله سمیه بشیری‌نیا | Somayeh Bashirinia
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

نیلوفر معتمد | Nilofar Motamed
Department of Community Medicine, School of Medicine, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

مسعود بحرینی | Masoud Bahreini
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران

مریم روانی پور | Maryam Ravanipour
Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran<br>The Persian Gulf Tropical Medicine Research Center, The Persian Gulf Biomedical Sciences Research Institute, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران<br>مرکزتحقیقات طب گرمسیری و عفونی خلیج‌فارس، پژوهشکده علوم زیست پزشکی خلیج‌فارس، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران


نشانی اینترنتی http://ismj.bpums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1115-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات