این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا
، جلد ۳۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شبکه های اجتماعی مجازی و پیگیری تلفنی بر تاب آوری و بار مراقبتی مراقبین خانوادگی بازماندگان سکته مغزی: کارآزمایی بالینی تصادفی شده
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف
: بار مراقبتی، پایداری مراقبین خانوادگی بازماندگان سکته مغزی را در زندگی کاهش میدهد. تابآوری به آنها در تقویت پایداری و سازگاری با ناملایمات زندگی کمک میکند. با توجه به فراگیر شدن اینترنت؛ بنظر میرسد که مداخلات آموزشی با رویکرد مجازی و با هدف اثربخشی بر تابآوری مراقبین و بار مراقبتی آنها مفید باشند.
مواد و روشها:
در این کارآزمایی بالینی، 86 نفر از مراقبین خانوادگی بازماندگان سکته مغزی در بیمارستان بعثت همدان به صورت در دسترس انتخاب و تصادفاً به دو گروه آزمون و کنترل تخصیص یافتند. قبل از مداخله، دادهها با مقیاس ناتوانی
Modified Rankin
، فرم مشخصات دموگرافیک، پرسشنامههای تابآوری
Connor-Davidson
و بار مراقبتی
Novak &
Guest
جمعآوری شدند. سپس گروه آزمون، یک ماه تحت آموزش مجازی و پیگیری تلفنی قرار گرفت
.
در پایان مداخله
، دو هفته و یک ماه پس از آن، تابآوری و بار مراقبتی آنها مجدداً بررسی شد. آنالیز دادهها با آمار توصیفی،
t
-
test
مستقل،
کای دو
، آزمون دقیق فیشر
و
Repeated Measure ANOVA
در
SPSS
25
انجام شد.
یافتهها:
قبل از مداخله، بین تابآوری و بار مراقبتی دو گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت. بعد از مداخله تفاوت معنیداری در جهت افزایش تابآوری گروه آزمون و کاهش آن در گروه کنترل و همچنین کاهش بار مراقبتی در گروه آزمون و افزایش آن در گروه کنترل مشاهده شد
(
001/0 >
P
).
نتیجهگیری:
با توجه به تأثیر مثبت آموزش مجازی و پیگیری تلفنی بر تابآوری و بار مراقبتی مراقبین، پیشنهاد میشود که ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی به ویژه پرستاران، در آموزشهای خود از این روش بهره جویند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرستاری از راه دور، تابآوری، بار مراقبتی، مراقبین خانوادگی، سکته مغزی
عنوان انگلیسی
Investigating the influence of training based on virtual social networks and telephone follow-up on resilience and caregiver burden of family caregivers of stroke survivors: a randomized clinical trial
چکیده انگلیسی مقاله
Background and
Objective:
Caregiver burden reduces the stability of family caregivers of stroke survivors in life.
Resilience helps them to strengthen stability and adapt to life's adversities.
Due to the spread of Internet, It seems that providing educational interventions with virtual approach and aim of effectiveness on resilience and
caregiver
burden of caregivers, be useful.
Material and Methods:
In this clinical trial, 86 family caregivers of stroke survivors in Hamadan Besat Hospital were selected by convenience method and randomly assigned to intervention and control groups. Before the intervention, data were collected by Modified Rankin disability scale, demographic form, Connor-Davidson resilience and Novak & Guest
caregiver
burden questionnaires. Then, the intervention group received virtual training and telephone follow-up for a month. At the end of the intervention, two weeks and one month later, resilience and
caregiver
burden were re-examined. Data analysis was done by descriptive statistics, Independent t-test,
Chi-Square
,
Fisher's Exact Test
and
Repeated Measure ANOVA in SPSS 25.
Results:
Before the intervention, there was no significant difference in resilience and
caregiver
burden between two groups. After the intervention a significant difference in direction of increasing resilience in the intervention group and decreasing it in the control group and also decreasing
caregiver
burden in the intervention group and increasing it in the control group, was observed (P < 0.001).
Conclusion:
Considering the positive effect of virtual training and telephone follow-up on caregivers' resilience and caregiver burden,
it is suggested that health care providers especially nurses, use this method in their training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Telenursing, Resilience, Caregiver Burden, Family Caregivers, Stroke
نویسندگان مقاله
سجاد امیری بنیاد | Sajjad Amiri Bonyad
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
آرزو کرمپوریان | Arezou Karampourian
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
یونس محمدی | Younes Mohammadi
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
مجتبی خزایی | Mojtaba Khazaei
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان
نشانی اینترنتی
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1864-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش در پرستاری و مامایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات