این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۳۲، شماره ۲، صفحات ۷۳-۸۵
عنوان فارسی
پرورش تفکر خلاق دانشجویان مرحله بالینی دوره پزشکی عمومی با استفاده از سبک سناریونویسی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف:
پرورش تفکر خلاق در دانشجویان پزشکی امری بسیار حیاتی است، زیرا این دانشجویان در آینده به عنوان پزشکان و پژوهشگران در حوزه پزشکی فعالیت خواهند نمود. از این رو، استفاده از روشهایی مانند سناریونویسی بالینی به منظور تقویت و توسعه تفکر خلاق در دانشجویان پزشکی بسیار حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف پرورش تفکر خلاق دانشجویان مرحله بالینی دوره پزشکی عمومی با استفاده از سبک سناریونویسی انجام شد.
مواد و روش ها:
در این مطالعه
تعداد 24 نفر از اعضای هیأت علمی بالینی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی، بقیهاله (عج)، ارتش و شاهد که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، برای شرکت در مطالعه دعوت شدند. ابزار گردآوری دادهها؛ سناریوهای طراحی شده توسط استادان بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد و سپس یافتههای به دست آمده مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
نتایج:
در این مطالعه 24 استاد بالینی پزشکی وارد مطالعه شدند. در تحلیل سناریوهای گردآوری شده استادان بالینی بر اساس معیارهای تفکر خلاق گیلفورد، شواهد احصاء شده قابل توجهی در معیارهای سیالی و بسط به دست آمد ولی در معیارهای ابتکار و انعطاف پذیری، شواهد کمتری قابل احصاء بود.
نتیجهگیری:
این مطالعه نشان داد که استفاده از سبک سناریونویسی میتواند به پرورش تفکر خلاق دانشجویان پزشکی در مرحله بالینی کمک کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفکر خلاق، دانشجویان، سناریونویسی، مرحله بالینی، پزشکی عمومی،
عنوان انگلیسی
Cultivating creative thinking of clinical stage students of general medicine course using scenario writing style
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective:
Cultivating creative thinking in medical students is very important, because these students will work as doctors and researchers in the medical field in the future. Therefore, it is very important to use methods such as clinical scenario writing in order to strengthen and develop creative thinking in medical students. This study was conducted with the aim of developing creative thinking of students of clinical stage of general medicine course using scenario writing style.
Materials and Methods:
In this study, 24
clinical faculty members of Tehran University of Medical Sciences, Shahid Beheshti, Baqiyat Allah, Artesh and Shahed who met the inclusion criteria, were invited to participate in the study. Data Collection tools; The scenarios were designed by the professors. Qualitative content analysis method was used for data analysis and then the obtained findings were analyzed and reviewed
.
Results
:
In this study, 24 clinical professors of medicine were included in the study. In the analysis of scenarios collected by clinical professors based on Gilford's criteria of creative thinking, significant statistical evidence was obtained in the criteria of fluidity and expansion, but in the criteria of innovation and flexibility, less evidence could be counted.
Conclusion:
This study showed that the use of scenario writing style can help foster creative thinking of medical students in the clinical stage.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تفکر خلاق, دانشجویان, سناریونویسی, مرحله بالینی, پزشکی عمومی
نویسندگان مقاله
مهدی پناهی |
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
جعفر جهانی |
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
رحمت اله مرزوقی |
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
قاسم سلیمی |
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
رضا فروزانفر |
گروه داخلی، بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره)، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_4504_67a03a39379d32bf0df6c713058c2e1b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات