این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اندیشه نوین دینی، جلد ۲۰، شماره ۷۷، صفحات ۶-۰

عنوان فارسی تبیین انواع مظهریت انسان بر اساس توحید افعالی
چکیده فارسی مقاله درباره رابطه توحید افعالی و نظام علیت، سه دیدگاه وجود دارد: اشاعره با پذیرش توحید افعالیِ خداوند، علیت میان مخلوقات و افعال آنها را انکار کرده، جبرگرا شده­اند. معتزله با انکار توحید افعالی و پذیرش علیت خداوند و مخلوقات، تفویض را پذیرفته­اند. امامیه بر اساس دستور اهل­ بیت(ع)، از قاعده «لاَ جَبْرَ وَ لاَ تَفْوِیضَ وَ لَکِنْ أَمْرٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ» پیروی می­کنند. برای تبیین دیدگاه اخیر، سه راه حل می­توان ارائه کرد: الف) بر اساس علیت طولی، خداوند، فاعلِ غیرمباشر، و انسان، علت مباشر افعال خود ­است ب) بر اساس علیت حقیقی و اِعدادی، خداوند، علت حقیقی، و انسان، علت اِعدادی افعال خود است ج) با ارجاع علیت به تشأن، خداوند، علت حقیقی، و انسان، مظهر و تجلی خداوند می­باشد و از آنجا که انسانها با یکدیگر تفاوت دارند، نوع مظهریت و تجلی خداوند در آنها نیز متفاوت خواهد بود؛ از این جهت، خداوند گاهی کار را از دیگران نفی کرده، به خود اسناد می­دهد. گاه کار خود را بدست برخی از بندگان انجام می­دهد و نهایتا در مقام فعل، خود، مجاری ادراکی و تحریکی برخی از انسانها می­گردد. مقاله حاضر بعد از بیان اجمالی سه دیدگاه کلامی فوق، راه حل­های دیدگاه امامیه را بررسی نموده، مظهریت انسانها را با استمداد از آیات قرآن تبیین نموده است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توحید افعالی،جبر،تفویض،الامر بین الامرین،مظهریت،علیت،تشأن،اشاعره،معتزله،امامیه،علت طولی،علت عرضی،علت حقیقی،علت اعدادی،قرآن

عنوان انگلیسی تبیین انواع مظهریت انسان بر اساس توحید افعالی
چکیده انگلیسی مقاله درباره رابطه توحید افعالی و نظام علیت، سه دیدگاه وجود دارد: اشاعره با پذیرش توحید افعالیِ خداوند، علیت میان مخلوقات و افعال آنها را انکار کرده، جبرگرا شده­اند. معتزله با انکار توحید افعالی و پذیرش علیت خداوند و مخلوقات، تفویض را پذیرفته­اند. امامیه بر اساس دستور اهل­ بیت(ع)، از قاعده «لاَ جَبْرَ وَ لاَ تَفْوِیضَ وَ لَکِنْ أَمْرٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ» پیروی می­کنند. برای تبیین دیدگاه اخیر، سه راه حل می­توان ارائه کرد: الف) بر اساس علیت طولی، خداوند، فاعلِ غیرمباشر، و انسان، علت مباشر افعال خود ­است ب) بر اساس علیت حقیقی و اِعدادی، خداوند، علت حقیقی، و انسان، علت اِعدادی افعال خود است ج) با ارجاع علیت به تشأن، خداوند، علت حقیقی، و انسان، مظهر و تجلی خداوند می­باشد و از آنجا که انسانها با یکدیگر تفاوت دارند، نوع مظهریت و تجلی خداوند در آنها نیز متفاوت خواهد بود؛ از این جهت، خداوند گاهی کار را از دیگران نفی کرده، به خود اسناد می­دهد. گاه کار خود را بدست برخی از بندگان انجام می­دهد و نهایتا در مقام فعل، خود، مجاری ادراکی و تحریکی برخی از انسانها می­گردد. مقاله حاضر بعد از بیان اجمالی سه دیدگاه کلامی فوق، راه حل­های دیدگاه امامیه را بررسی نموده، مظهریت انسانها را با استمداد از آیات قرآن تبیین نموده است.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توحید افعالی,جبر,تفویض,الامر بین الامرین,مظهریت,علیت,تشأن,اشاعره,معتزله,امامیه,علت طولی,علت عرضی,علت حقیقی,علت اعدادی,قرآن

نویسندگان مقاله سید عابدین بزرگی | abedin bozorgi
عضو هیات علمی دانشگاه اهل بیت علیهم السلام


علیرضا محسنی تبریزی | alireza mohseni tabrizi
استاد تمام دانشگاه تهران



نشانی اینترنتی http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-946-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کلام قدیم
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات