این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
اندیشه نوین دینی
، جلد ۲۰، شماره ۷۷، صفحات ۶-۰
عنوان فارسی
تبیین انواع مظهریت انسان بر اساس توحید افعالی
چکیده فارسی مقاله
درباره رابطه توحید افعالی و نظام علیت، سه دیدگاه وجود دارد
:
اشاعره با پذیرش توحید افعالیِ خداوند، علیت میان مخلوقات و افعال آنها را انکار کرده، جبرگرا شدهاند. معتزله با انکار توحید افعالی و پذیرش علیت خداوند و مخلوقات، تفویض را پذیرفتهاند. امامیه بر اساس دستور اهل بیت(ع)، از قاعده «لاَ جَبْرَ وَ لاَ تَفْوِیضَ وَ لَکِنْ أَمْرٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ» پیروی میکنند. برای تبیین دیدگاه اخیر، سه راه حل میتوان ارائه کرد: الف) بر اساس علیت طولی، خداوند، فاعلِ غیرمباشر، و انسان، علت مباشر افعال خود است ب) بر اساس علیت حقیقی و اِعدادی، خداوند، علت حقیقی، و انسان، علت اِعدادی افعال خود است ج) با ارجاع علیت به تشأن، خداوند، علت حقیقی، و انسان، مظهر و تجلی خداوند میباشد و از آنجا که انسانها با یکدیگر تفاوت دارند، نوع مظهریت و تجلی خداوند در آنها نیز متفاوت خواهد بود؛ از این جهت، خداوند گاهی کار را از دیگران نفی کرده، به خود اسناد میدهد. گاه کار خود را بدست برخی از بندگان انجام میدهد و نهایتا در مقام فعل، خود، مجاری ادراکی و تحریکی برخی از انسانها میگردد. مقاله حاضر بعد از بیان اجمالی سه دیدگاه کلامی فوق، راه حلهای دیدگاه امامیه را بررسی نموده، مظهریت انسانها را با استمداد از آیات قرآن تبیین نموده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توحید افعالی،جبر،تفویض،الامر بین الامرین،مظهریت،علیت،تشأن،اشاعره،معتزله،امامیه،علت طولی،علت عرضی،علت حقیقی،علت اعدادی،قرآن
عنوان انگلیسی
تبیین انواع مظهریت انسان بر اساس توحید افعالی
چکیده انگلیسی مقاله
درباره رابطه توحید افعالی و نظام علیت، سه دیدگاه وجود دارد
:
اشاعره با پذیرش توحید افعالیِ خداوند، علیت میان مخلوقات و افعال آنها را انکار کرده، جبرگرا شدهاند. معتزله با انکار توحید افعالی و پذیرش علیت خداوند و مخلوقات، تفویض را پذیرفتهاند. امامیه بر اساس دستور اهل بیت(ع)، از قاعده «لاَ جَبْرَ وَ لاَ تَفْوِیضَ وَ لَکِنْ أَمْرٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ» پیروی میکنند. برای تبیین دیدگاه اخیر، سه راه حل میتوان ارائه کرد: الف) بر اساس علیت طولی، خداوند، فاعلِ غیرمباشر، و انسان، علت مباشر افعال خود است ب) بر اساس علیت حقیقی و اِعدادی، خداوند، علت حقیقی، و انسان، علت اِعدادی افعال خود است ج) با ارجاع علیت به تشأن، خداوند، علت حقیقی، و انسان، مظهر و تجلی خداوند میباشد و از آنجا که انسانها با یکدیگر تفاوت دارند، نوع مظهریت و تجلی خداوند در آنها نیز متفاوت خواهد بود؛ از این جهت، خداوند گاهی کار را از دیگران نفی کرده، به خود اسناد میدهد. گاه کار خود را بدست برخی از بندگان انجام میدهد و نهایتا در مقام فعل، خود، مجاری ادراکی و تحریکی برخی از انسانها میگردد. مقاله حاضر بعد از بیان اجمالی سه دیدگاه کلامی فوق، راه حلهای دیدگاه امامیه را بررسی نموده، مظهریت انسانها را با استمداد از آیات قرآن تبیین نموده است.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
توحید افعالی,جبر,تفویض,الامر بین الامرین,مظهریت,علیت,تشأن,اشاعره,معتزله,امامیه,علت طولی,علت عرضی,علت حقیقی,علت اعدادی,قرآن
نویسندگان مقاله
سید عابدین بزرگی | abedin bozorgi
عضو هیات علمی دانشگاه اهل بیت علیهم السلام
علیرضا محسنی تبریزی | alireza mohseni tabrizi
استاد تمام دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://andishe.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-946-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کلام قدیم
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات